Wednesday 4 January 2017

HASAN AL-BANNA [ BAB 27 - IKHWAN MUSLIMIN DIHARAMKAN ]






IKHWAN MUSLIMIN DIHARAMKAN








Mesir berada di bawah perlindungan kerajaan British bermula pada 18 Disember 1914. Mereka berusaha memutuskan hubungan antara Mesir dengan Khalifah Uthmaniah Turki. Kerana itu Raja Abbas sudah digulingkan dan digantikan dengan Amir Hussin bin Kamil dengan memakai gelaran sultan. Kemudian jawatan hakim Turki untuk Mesir dihapuskan.

     Rakyat Mesir marah dengan campur tangan British, dan mereka tidak mengiktiraf Amir Hussin sehingga ada percubaan hendak membunuhnya, tetapi tidak berjaya. Pada tahun 1918, banyak pertubuhan sulit telah ditubuhkan bagi menghalau British dari Mesir. Orang kanan Mustafa Kamal, iaitu Muhammad Farid telah menyokong kerajaan Uthmaniah di Turki walaupun beliau berada dalam buangan. Pihak British menjadikan Mesir sebagai pusat kegiatan sulitnya yang bertujuan menghapuskan Khalifah Uthmaniah Turki.

     Namun ada juga rakyat Mesir yang menyokong British. Sekumpulan cendekiawan Mesir menerbitkan satu surat menasihati rakyat Mesir supaya mematuhi pihak berkuasa yang menyokong British. Pada tahun 1919, rakyat Mesir di bawah pimpinan Mustafa Kamal memberontak menentang pihak British. Tentera British pun bertindak balas dengan kejam dan ganas.

     Kejatuhan Khalifah Uthmaniah Turki pada tahun 1924 mengejutkan rakyat Mesir. Mereka menuduh British menjadi dalangnya. Kemarahan mereka semakin memuncak apabila British yang menjajah negara Mesir menyerahkan Palestin kepada orang Yahudi bagi menubuhkan sebuah negara bernama Israel.

     Kerana itu Hasan Al-Banna mengisytiharkan jihad terhadap British lalu membangkitkan semangat kemerdekaan di seluruh negara. Rakyat Mesir mahu British segera keluar dari negara mereka. Keadaan negara Mesir mula bergolak apabila rakyat menunjuk perasaan menentang British. Kerajaan Mesir yang dipimpin Nuqrasyi Pasya tidak mampu menghadapi kebangkitan rakyat lalu meletak jawatan. Tampuk pemerintahan diambil alih oleh Ismail Pasya, beliau juga tidak mampu menghadapi kemarahan rakyat lalu menyerahkan semula kuasa pemerintahan kepada Nuqrasyi Pasya.

     Nuqrasyi Pasya yang mengambil alih kerajaan pada 10 Disember 1946 melakukan 'Perang Terbuka' terhadap Ikhwan Muslimin. Penentangan antara kedua-dua pihak ini merumitkan lagi masalah Palestin.

     "Kecintaan terhadap Palestin telah menguasai jiwa kita, mengatasi kecintaan kepada tanah air sendiri. Allah telah menganugerahkan kita kemuliaan Baitulmuqaddis. Palestin adalah jantung tanah air kita, denyut nadi negara kita, pangkal perpaduan dan kesatuan kita, dan di atasnya pula tergantung kemuliaan Islam ataupun kehinaannya," kata Hasan Al-Banna dalam satu ceramah dengan penuh semangat.

     Bagi umat Islam, Palestin dianggap sebagai 'Tanah Rahmat' kerana di situ terdapat Masjidil Aqsa, iaitu masjid ketiga paling mulia selepas Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

     Bagi penganut Yahudi pula, tanah tersebut adalah 'Tanah Yang Dijanjikan Tuhan' kepada mereka. Di situlah nenek moyang mereka berasal (Bani Israel), dan di situlah kampung halaman mereka. Mereka percaya, di tanah itulah terletaknya Bukit Zion, dan situlah tertanamnya Temple of Solomon, iaitu kuil suci mereka.

     Selain Islam dan Yahudi, penganut Krisitan juga, menganggap tanah Palestin sebagai tanah suci kerana Temple of Nazareth terletak di tanah itu. Mereka juga yakin di situ Nabi Isa dilahirkan. Di tanah itu juga Nabi Isa dilahirkan. Di tanah itu juga Nabi Isa menyampaikan ajarannya, dan di tanah itu jugalah Nabi Isa disalib. Kerana itu Palestin menjadi rebutan antara umat Islam, Kristian, dan Yahudi.

     Sejarah Bani Israel bermula apabila Nabi Musa a.s. telah menyelamatkan kaumnya (Bani Israel) daripada kekejaman firaun lalu mendiami tanah Palestin. Tampuk pemerintahan Palestin disambung pula oleh Nabi Daud dan diteruskan oleh Nabi Sulaiman. Palestin dimiliki oleh Bani Israel, sehingga lebih kurang 60 tahun sebelum kelahiran Nabi Isa.

     Kemudian kerajaan Rom yang menganut agama Nasrani (Kristian) menakluk Palestin dan mengusir orang-orang Bani Israel. Sejak itu orang Yahudi tersebar di seluruh dunia. Sejak itu Palestin dikuasai kerajaan Rom sehingga ditakluk oleh tentera Islam pada zaman Khalifah Umar al-Khattab.

     Sejak tahun 1000 Masihi, tentera Kristian berusaha menakluk semula Palestin. Pada tahun 1063, Pope Alexander II memberikan 'fatwa' mengerahkan penganut Kristian berjuang mendapatkan kembali Palestin, dan barang siapa yang berjuang diberikan status kemuliaan dan pengampunan tertinggi. Itulah yang dikenali sebagai Perang Salib (Crusades). Pada tahun 1099, tentera Salib berjaya menawan Palestin, dan menguasai tanah suci itu selama hampir 200 tahun.

     Akhirnya lahir pahlawan Islam yang terbilang, Salahuddin Al-Ayyubi. Beliau berjaya menyatukan masyarakat Arab yang ketika itu berpecah belah akibat perbezaan mazhab dan aliran, seterusnya membawa tentera Islam menyerang Jerusalem.

     Akhirnya, pada sekitar tahun 1187, ibu negara Palestin berjaya ditawan, dan kubu tentera Salib di tanah suci tersebut berjaya dimusnahkan. Sejak itulah tanah suci Palestin kekal di bawah pemerintahan Islam dengan aman damai. Kemudian Palestin berada di bawah pemerintahan kerajaan Uthmaniah yang berpusat di Turki sehingga keruntuhannya pada tahun 1924. Kemudian British menyerahkan Palestin kepada kaum Yahudi di bawah deklarasi Balfour. Rakyat Palestin yang menjadi mangsa kekejaman Israel mula bangun menentang sejak tahun 1930.

     Pada 12 Disember 1947, Hasan Al-Banna mengetuai perarakan secara besar-besaran bagi membela Palestin. Beliau menaiki sebuah kereta sambil memegang pembesar suara mengucapkan kata-kata penuh semangat. Kejayaan Ikhwan Muslimin mengajak orang ramai menyertai perarakan itu amat membimbangkan kerajaan Mesir dan British.

     Kemudian pada 1 Januari 1948, tersebar berita bahawa Israel membunuh 40 orang rakyat Palestin, sebahagian besar wanita, dan kanak-kanak di Kampung As-Sheikh. Pada 13 dan 14 April 1948, pengganas Yahudi yang menyamar sebagai pasukan tentera Arab telah memasuki sebuah desa di Naser Al-Din dan membunuh hampir kesemua penduduknya. Siri pembunuhan juga berlaku di beberapa tempat di mana wanita dan kanak-kanak menjadi mangsa keganasan Israel.

     Pada 6 Mesir 1948, Ikhwan Muslimin mengadakan mesyuarat bagi membincangkan masalah Palestin dan mereka mendesak Mesir dan negara-negara Arab lain supaya mengisytiharkan jihad terhadap Israel, serta menggunakan apa sahaja cara yang mungkin bagi menyelamatkan Palestin daripada kehancuran.

     Pada 14 Mei 1948, David Ben-Gurion mengisytiharkan wujudnya negara Israel yang merdeka, lalu diiktiraf oleh Soviet Union dan Amerika Syarikat. Ini membawa kepada meletusnya Perang Arab-Israel 1948.

     Hasan Al-Banna bertindak berani dengan menghantar 10,000 sukarelawan Ikhwan Muslimin ke Palestin dan mereka bergabung dengan tentera Mesir, Syria, Iraq, dan Lubnan bagi menentang tentera Israel, Hasan Al-Banna menggerakan umat Islam berjihad menentang Yahudi di Palestin ketika umat Islam terlena dibuat mimpi.

     Mujahidin yang dihantar Ikhwan Muslimin berjuang di barisan hadapan dengan semangat jihad yang kental. Mereka berjuang dengan gagah berani sehingga setiap kali pertempuran, mereka beroleh kemenangan. Mereka terus mara sehingga menghampiri pinggir Tel Aviv.

     British, Amerika Syarikat, dan sekutunya yang mrnyokong Israel berasa bimbang sekiranya negara Yahudi itu dikalahkan tentera Arab. Mereka mendesak kedutaan masing-masing yang berada di Mesir mendesak Perdana Menteri Nuqrasyi Pasya, memanggil pulang tenteranya dan bertindak ke atas Ikhwan Muslimin yang kononnya sedang merancang hendak merampas kuasa.

     Akhirnya perdana menteri Mesir terpedaya lalu memanggil pulang tentera Mesir dan mujahidin Ikhwan Muslimin yang berjuang di Palestin. Kepulangan mereka bukan disambut sebagai pahlawan tetapi mereka ditangkap dan dipenjarakan, malah ramai yang dibunuh.

     Pada 8 November 1948, perdana menteri Mesir Nuraqsyi Pasya mengisytiharkan pembubaran Ikhwan Muslimin dan mengarahkan kesemua cawangannya di seluruh Mesir yang berjumlah tiga ribu ditutup. Tindakan Nuraqsyi Pasya menimbulkan kemarahan orang ramai, terutama anggota Ikhwan Muslimin.

     Pada 28 November 1948, seorang anak muda yang baru empat tahun menyertai Ikhwan Muslimin bertindak nekad membunuh Perdana Menteri Nuraqsyi. Hasan al-Banna secara terbuka menentang tindakan itu dan menjelaskan yang individu itu perlu bertanggungjawab terhadap tindakannya.

     Ibrahim Abdul Hadi Basya, perdana menteri baru yang menggantikan Nuraqsyi Pasya bertindak ganas terhadap Ikhwan Muslimin. Pada 30 Disember 1948, seramai 4,000 ahli Ikhwan Muslimin ditangkap dan dipenjarakan. Ibu pejabat Ikhwan Muslimin diserbu dan dimusnahkan. Semua harta Ikhwan Muslimin sama ada di dalam bank ataupun pelaburan dibekukan oleh kerajaan Mesir.

     Ramai berpendapat kerajaan Mesir tidak senang hati dengan kejayaan Ikhwan Muslimin dalam aspek ekonomi, dan aktiviti kemasyarakatan kerana mereka berjaya membina sekolah, hospital, kilang, dan syarikat perniagaan sendiri. Kerajaan British pula menganggap Hasan Al-Banna dan Ikhwan Muslimin perlu dihapuskan kerana menghantar 10,000 orang sukarelawan menentang Israel.

     Sebelum Ikhwan Muslimin diharamkan, Hasan Al-Banna mempunyai sebuah pengajian khusus yang diadakan pada setiap hari Selasa. Pengajian itu didatangi oleh berpuluh ribu orang termasuk mereka yang datang dari Iskandariyah, Ismailiyah, dan sebagainya.

     Pada hari Selasa terakhir sebelum Ikhwan Muslimin diharamkan dan semua aktivitinya dihalang, Hasan Al-Banna naik ke mimbar dengan memakai jubah dan serban putih. Orang ramai yang pada mulanya riuh rendah tiba-tiba menjadi senyap. Mereka menumpukan perhatian kepada Hasan Al-Banna.

     "Kita panjatkan pujian dan kesyukuran ke hadrat Allah. Kita ucapkan selawat dan salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad SAW, semua keluarga, dan sahabatnya, serta sesiapa sahaja yang menyerukan dakwahnya hingga hari kiamat. Wahai Ikhwan Muslimin yang terhormat, saya sampaikan salam penghormatan Islam, salam penghormatan daripada Allah yang baik dan diberkati, Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh," kata Hasan Al-Banna memulakan percakapannya.

     Seperti biasa Hasan Al-Banna akan berucap dengan penuh semangat hingga memukau pendengarnya. Ucapannya menyatakan kebenaran, membangkitkan semangat, dan menggelorakan jiwa. Setiap yang mendengarnya akan terus mengikuti ceramah-ceramahnya pada setiap hari Selasa.

     "Saya adalah seorang pengembara yang sedang mencari kebenaran, seorang manusia yang mencari makna kemanusiaan di tengah umat manusia, seorang warganegara yang mengidamkan sebuah negara yang memiliki martabat, kebebasan dan keutuhan, serta kehidupan yang baik di bawah naungan Islam yang suci. Seorang yang semata-mata berharap menemukan rahsia kewujudannya di dunia. Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku, dan matiku, hanya untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya, dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang pertama yang menyerahkan diri," kata Hasan Al-Banna apabila ditanya matlamat perjuangannya.




N / F : DARIPADA "HASAN AL-BANNA", OLEH ABDUL LATIP TALIB.

No comments:

Post a Comment