Tuesday 27 February 2018

PERANG KHAIBAR [ BAB 17 - MISI DAMAI KE FADAK ]






MISI DAMAI KE FADAK








Kejatuhan Kota Khaibar mengejutkan kaum Yahudi di Fadak yang terletak di sebelah utara kota itu. Mereka tidak menyangka tentera Islam di bawah pimpinan Nabi Muhammad SAW begitu mudah dapat menakluk kota yang paling kuat itu. Sedangkan mengikut jangkaan mereka sekiranya dikepung selama setahun pun penghuni di dalam lapan buah kubu itu masih mampu bertahan. Maka timbul rasa bimbang Yahudi Fadak selepas Kota Khaibar maka kota mereka pula akan diserang tentera Islam kerana membantu tentera Ahzab menyerang Madinah dan bersekutu dengan Yahudi Khaibar bagi menyerang buat kedua kalinya.

     "Sekiranya kita ditimpa bencana, Amir ketua kita yang patut dipersalahkan kerana terpedaya dengan pujukan Huyay bin Akhtab dan Sallam bin Misykam," marah Salim, salah seorang pemimpin Yahudi Fadak.

     "Dalam keadaan sekarang kita tidak boleh saling salah menyalahkan lagi. Tambahan pula keputusan yang diambil oleh ketua kita mendapat persetujuan ramai. Walau ada yang menentang tetapi lebih ramai yang menyokonh. Kerana itu apabila terjadi keadaan sebegini kita hendaklah bersatu." Masykam seorang pendeta Yahudi Fadak cuba menenangkan suasana yang mula tegang.

     "Saya menyokong kata-katanya itu. Kita perlu bersatu mempertahankan kota ini. Sekiranya Muhammad dan pengikutnya datang menyerang Kota Fadak kita tentang mereka bermati-matian sehingga mencapai kemenangan," kata Feroz ketua pasukan tentera Fadak.

     "Saya hargai semangat kamu semua. Tetapi tidak semudah itu kita mampu melakukannya. Kota Khaibar yang begitu besar dan kukuh berjaya ditakluk oleh Nabi Muhammad dan pengikutnya yang cuma seramai seribu enam ratus orang," kata Amir ketua Yahudi Fadak.

     "Bagaimana mereka boleh kalah? Bukankah Kota Khaibar mampu bertahan selama setahun sekiranya dikepung musuh? Di dalamnya terdapat air, makanan, ternakan dan senjata yang banyak," tanya Salim pula.

     "Memang benar Kota Khaibar itu sepuluh kali ganda besarnya daripada Kota Fadak. Jumlah penduduknya pula sepuluh kali ganda ramainya berbanding kita. Pertahanan mereka juga lebih kuat daripada kita. Tetapi dengan mudah dapat dikalahkan oleh Muhammad. Saya sendiri tidak tahu apa sebabnya," jawab Amir.

     "Saya yakin ada penduduk Khaibar yang menjadi pembelot dengan membantu tentera Islam. Kerana itu Kota Khaibar dapat dikalahkan dengan mudah," kata Feroz pula.

     "Sama ada Muhammad dibantu pembelot ataupun tidak hanya Tuhan yang mengetahuinya. Tetapi apa yang pasti Kota Khaibar sudah jatuh ke tangan Muhammad. Kejatuhan kota yang menjadi kebanggaan ramai itu diratapi kaum Yahudi terutama penduduk Khaibar," kata Amir.

     "Sekiranya Muhammad datang ke sini apa tindakan kita? Adakah kita akan menyerah ataupun melawan mereka?" tanya Fusail pula, seorang petani Fadak yang kaya.

     "Kita tidak akan menyerah kalah sebelum berperang," jawab Feroz sebelum sempat Amir menjawabnya.

     "Tentera kita berjumlah lima ratus orang sahaja. Sedangkan tentera Khaibar berjumlah lima ribu sembilan ratus orang pun dapat dikalahkan Muhammad," kata Amir pula. Dia berasa takut dengan kekuatan serta kehebatan tentera Islam.

     "Kita akan bersatu dengan Wadil Qura dan Taima'. Apabila ketiga-tiga wilayah ini bersatu, Muhammad dan pasukan tenteranya dapat kita kalahkan," kata Feroz dengan yakin.

     "Yahudi Bani Taima' dan Wadil Qura tidak boleh dipercayai. Mereka juga sudah mengikat perjanjian dengan Khaibar bagi menentang Muhammad. Tetapi apabila Kota Khaibar diserang, mereka tidak dapat memberikan bantuan," kata Amir pula.

     "Bagaimana dengan Kabilah Ghatafan?" tanya Feroz lagi.

     "Mereka juga tidak boleh diharapkan kerana membiarkan Kota Khaibar dikepung walau sudah mengikat perjanjian," jawab Amir.

     "Sekiranya begitu apakah kita akan menyerah begitu sahaja?" tanya Feroz pula.

     "Bergantung pada keadaan. Sekiranya yakin beroleh kemenangan baru kita berperang," jawab Amir lalu disokong Penduduk Fadak.

     Di Kota Khaibar pula Nabi Muhammad sedang berbincang dengan para sahabatnya berkenaan Yahudi Fadak. Mereka memberi perhatian kerana Yahudi Fadak bersempadan dengan wilayah kerajaan Rom. Dikhuatiri mereka meminta bantuan Rom bagi menyerang Madinah.

     "Yahudi Fadak sudah membantu tentera Ahzab menyerang Madinah semasa perang Khandaq. Mereka bersekutu dengan Yahudi Khaibar bagi menyerang Madinah. Kerana itu mereka tidak boleh dibiarkan," kata Umar Al-Khattab pula.

     Selepas berbincang serta mendengar pendapat para sahabat, akhirnya Nabi Muhammad menghantar seorang utusan ke Fadak bagi menawarkan pilihan kepada mereka, memeluk Islam ataupun menyerahkan harta mereka kepada tentera Islam. Tindakan itu dilakukan sebagai hukuman kepada Yahudi Fadak kerana memusuhi Islam.

     "Mengapa Nabi Muhammad hanya menghantar seorang utusan ke Fadak? Bagaimana nanti sekiranya utusan itu dibunuh? Bukankah kaum Yahudi sentiasa menunggu peluang membinasakan kita?" tanya Aswad seorang anak muda yang turut menyertai tentera ke Khaibar.

     "Saya yakin Nabi Muhammad ada perancangan yang tersendiri. Beliau seorang yang bijak," kata Abdullah pula.

     "Pada pendapat kamu apa perancangannya?" tanya Aswad lagi.

     "Sekiranya penduduk Fadak memusuhi Nabi Muhammad mereka akan membunuh utusan itu. Sekiranya mahu berdamai akan dilepaskan dengan selamat. Yang kedua Nabi Muhammad yakin Yahudi Fadak sudah gerun dengan kekuatan Islam selepas berjaya menakluk Kota Khaibar. Kerana itu utusan yang dihantar itu selamat kerana orang Yahudi Fadak tidak berani membunuhnya," jawab Abdullah.

     "Saya yakin Nabi Muhammad sengaja hendak berperang dengan Yahudi Fadak kerana itu dihantarnya seorang utusan sahaja supaya dibunuh. Apabila utusannya dibunuh maka ada alasan baginya menyerang Fadak," kata Aswad pula.

     "Nabi Muhamma bukan seorang yang suka berperang. Peperangan hanya dilakukan apabila terpaksa dan mempertahankan diri. Sekiranya Muhammad mahu menyerang Fadak lebih baik dilakukannya selepas menakluk Kota Khaibar," kata Abdullah yang mempertahankan keputusan Nabi Muhammad.

     Apabila utusan itu sampai ke Fadak, dia disambut dengan baik serta diberi layanan yang mesra oleh Amir dan orangnya.

     "Nabi Muhammad memberi kamu pilihan iaitu masuk Islam ataupun menyerah. Sekiranya masuk Islam kamu akan dilayan seperti saudara seagama dengan kami. Tetapi sekiranya kamu berdamai maka semua harta milik kamu perlu diserahkan kepada kami," kata Abdullah yang menjadi utusan pihak tentera Islam.

     "Apa kesalahan kami sehingga diberi pilihan sebegitu rupa?" tanya Amir pura-pura tidak tahu.

     "Kamu bersekutu dengan tentera Ahzab menyerang Madinah semasa Perang Khandaq. Kamu juga bersekutu dengan Yahudi Khaibar bagi menyerang Madinah sekali lagi. Kerana itu kamu diberi pilihan iaitu berdamai ataupun berperang," jawab Abdullah.

     Amir pada mulanya menafikan tuduhan itu tetapi Abdullah mengemukakan bukti-buktiknya lalu berkata, "Sekiranya kamu menolak tidak mengapa. Tunggulah sedikit masa lagi Nabi Muhammad dan pasukan tenteranya akan datang ke Fadak. Ketika itu tidak ada gunanya kamu menyesal lagi."

     Selepas agak lama berfikir, Amir meminta tempoh sehari bagi memikirkan jawapannya.

     "Kami akan berbincang dulu sebelum membuat kata putus. Kamu boleh tinggal di sini dan kami menjaga keselamatan kamu," kata Amir.

     Di Khaibar pula tentera Islam menyangka Abdullah sudah dibunuh penduduk Fadak lalu Nabi Muhammad memimpin angkatan perangnya menuju ke Fadak. Di pertengahan jalan mereka berjumpa Abdullah.

     "Penduduk Fadak minta berdamai. Mereka bersetuju menyerahkan semua harta kecuali tanah dan rumah," beritahu Abdullah.









N / F : DARIPADA "PERANG-PERANG YANG BENAR", OLEH ABDUL LATIP TALIB.

No comments:

Post a Comment