Wednesday 15 February 2012

BAHAGIA MILIK KITA BAB 35

Majlis perkahwinan Mira begitu meriah sekali, Mia berasa amat seronok, hilang semua masalah yang dihadapinya. Mira begitu seronok melayan tetamu yang hadir untuk menyemarakkan lagi majlisnya. Mia turut juga melihat kebahagiaan dan kegembiraan yang jelas terpancar pada riak wajah Mira dan Syukri.


Sanak saudara dari kedua-dua pihak juga datang memeriahkan majlis. Hari pertama, majlis dibuat di rumah pihak lelaki, dan hari kedua majlis dibuat di rumah pihak perempuan. Kegembiraan turut terpancar di wajah Hajah Hanum dan Haji Daud, maklumlah, sambutan anak tunggal mereka!


Mia terduduk lesu di atas buaian yang disediakan. Dia melepaskan keluhan yang berat. Sakit kepalanya datang lagi, Mia mengurut perlahan kepalanya, sakitnya makin menjadi-jadi, setiap pagi kepala Mia terasa amat berat untuk bangun.


“Pening kepala ke Mia?”tanya Mira sambil tersenyum meleret. Mia menggeleng. “Tak ada la..seronok dah kahwin? Jangan sampai tak keluar bilik..”balas Mia. Mira mencubit lembut lengan Mia. “Kau ni memandai lah Mia..gembira lah..”balas Mira.


Mia tersenyum gembira. “Baguslah..aku nak kau bahagia..jangan jadi macam aku ni..jangan lebih-lebih dengan kawan-kawan lelaki.. nanti jadi macam aku pulak..”nasihat Mia perlahan. Mira menggeleng. “Dahlah Mia..lupa kan tuh semua..sekarang kau fikir kesihatan anak dalam kandungan kau ni..aku sentiasa ada untuk kau..”pujuk Mira ikhlas.


Mia tersenyum hambar. “Terima kasih Mira..kau bulan madu dekat mana nanti?”tanya Mia ceria. Mira tersenyum, dia tahu Mia suka menutup kesedihannya. “Kita orang ingat nak pergi Korea..tapi kita orang nak ajak kau sekali..tunggu lepas kau bersalin..”beritahu Mira tersengih.


Mia terkejut. “Wey, kau ni..kau tahu tak apa maksud bulan madu, honey moon? Maksudnya, suami isteri pergi melancong berdua..bukan ada kawan..apa laa kau..lagi pun aku due dua bulan lagi..lama tuh..”tolak Mia. Mira menggeleng.


“Tak kisah la Mia..lagi pun, dulu kau nak pergi, suami kau buat hal..sekarang kau ikut je laa kita orang..nanti siapa nak jaga kau? Tak akan aku nak suruh suami kau jaga kau? Jangan harap!”tungkas Mira. Mia hanya tersenyum hambar.


“Mia..aku bukan nak hina suami kau..”minta Mira. Mia menggeleng. “Tak Mira, aku tahu niat baik kau tuh..aku bersyukur sebab dapat kawan macam kau..okay, aku follow kau je..tapi kalau aku panjang umur lah..”balas Mia.Mira terkejut.


“Apa kau ni Mia merepek-repek? Cakap macam kau nak mati esok pulak..”balas Mira. “Mira, mati tuh kita kena ingat..tapi, kau janji dengan aku..kalau aku pergi, kau jaga anak aku elok-elok..ajar dia orang menjadi insan yang baik dan berguna..dan kau janji kebumikan aku sebelah kubur mak aku ye..”balas Mia.


Mira terdiam dan terpempam. “Janji?”tanya Mia lagi. Perlahan-lahan Mira mengangguk, “Aku janji Mia..aku janji..”balas Mira. Mia tersenyum, suasana menjadi sepi. “Haa..dekat sini rupanya budak berdua ni..dah, jom naik atas..makan..”ajak Hajah Hanum. Mia dan Mira tersengih dan hanya menurut.






N/F : SELAMAT PNGNTIN BARU MIRA DAN SYUKRI ! :D


No comments:

Post a Comment