Wednesday 15 February 2012

BAHAGIA MILIK KITA BAB 29

Mira masuk ke bilik Mia. Mia sedang berbaring lesu di atas katil. “Mia, kau nak makan apa-apa tak? Aku nak keluar ni..”tanya Mira. Mia tersenyum. “Kau belikan aku nasi dengan masak lemak tempoyak ea..tiba-tiba aku teringin nak makan masak lemak tempoyak pulak..”balas Mia sambil tersenyum.

Mira mengangguk, dia tahu walaupun dari luaran, Mia tersenyum, tapi hatinya bagai dihiris dengan belati yang tajam. “Ouh ya..Mira belikan aku susu untuk ibu mengandung ea..kau pilih la yang paling baik sekali..terima kasih..buat susah kau je..”ucap Mia perlahan.

Mira tersenyum dan menggeleng. “Tak apa Mia..aku tak kisah pun..kau tuh mengandung..kena banyak berehat..aku pergi dulu ea..assalamuaalaikum..”ucap Mira dan berlalu. Mia menjawab lambat. Mia merenung kipas di atas siling.

Kenangan yang dianyam tiba-tiba ditayang di birai mata. Tiba-tiba air mata yang ditahan, akhirnya merenjis keluar juga. Mia terasa amat sedih dengan tuduhan suaminya, yang buat dia tidak tahan, suaminya menghina anak yang dikandungkan dia. Kesian anaknya yang tidak bersalah dan tidak diterima oleh bapa sendiri. Mia mengusap lembut perutnya.

Mia menyeka air matanya apabila mendengar Mira memberi salam. Mia bergegas turun. Mia menjawab salam Mira dan membantu Mira menghidankan makanan yang dibeli. Mira melihat Mia, oh, sahabatku, kuatnya imanmu! Puji Mira.

Mia dan Mira mula menjamu selera. Mira melihat Mia begitu berselera, lagi-lagi bila melihat makanan yang terhidang, habis licin makanan yang dibeli. Selesai makan, mereka terus duduk dan menonton cerita di kaca televisyen.

Mia termenung memikirkan nasib dirinya. “Mia, kau okay ke?”tanya Mira. Mia mengangguk dan tersenyum hambar. “Mia, kalau kau ada benda nak cerita atau nak luahkan, luah la Mia..aku sedia mendengar..bila kita dapat luahkan, kita akan lega..”nasihat Mira.

Mia menarik nafasnya dan dihembus perlahan. Akhirnya air mata bergenang jua di pipi mulus itu. Mira menepuk pelahan bahu Mia. “Mira, aku tak tahu..aku sedih sangat..aku tak kisah atas hinaan suami aku pada aku..tapi aku sedih dengan hinaan yang terkena kepada anak aku..dia tak bersalah Mira..

Anak yang aku kandung ni..memang betul anak dia..aku tak pernah berzina..tapi kenapa dia cakap macam tuh dekat anak aku..kesian dia Mia..dia tak bersalah, tak berdosa..”rintih Mia teresak-esak. Mira turut mengalirkan air mata. Dia tahu bertapa sedihnya seorang ibu apabila anaknya dicaci maki.

“Banyak kan bersabar Mia..aku tahu, suatu hari nanti..suami kau akan menyesal..kau tak perlu sedih lagi Mia..aku ada untuk kau..”nasihat Mira. Mia terus memeluk Mira dengan tangisan yang semakin kuat. “Nangis la Mia..nangis lah kalau itu saja cara kau menghilangkan kesedihan kau..”nasihat Mira lagi. Mia menangis pilu. Sekarang ni, Mia bertekad untuk melahirkan anak ini walaupun tiada suami di sisi untuk menemani.



N/F : WOOOOOOO :'( SDEYHHNHYEE :'(

No comments:

Post a Comment