Saturday 27 January 2018

PERANG KHANDAQ [ BAB 13 - RAHSIA TERBONGKAR ]






RAHSIA TERBONGKAR








"Kami sudah menemui sepuluh ketua kabilah Yahudi dan mereka semuanya bersetuju bergabung dengan kita bagi menyerang Madinah. Bagaimana pula dengan usaha kamu?" tanya Huyay yang datang ke Mekah menemui pemimpin Quraisy selepas berjaya menjalankan tugasnya.

     "Benarkah begitu? Kami seperti tidak percaya," tanya Abu Sufian dengan rasa takjub.

     "Kami tidak berbohong. Sekiranya masih tidak percaya tanyalah mereka," jawab Huyay dengan rasa bangga.

     "Bagaimana pula dengan usaha kamu? Sudah dimulakan ataupun belum?" tanya Hauzah pula yang turut datang ke Mekah bersama Huyay.

     "Maaf kerana kami masih belum memulakannya," jawab Abu Sufian yang kelihat malu-malu.

     "Sekiranya begitu kamu tidak perlu menyertai kami kerana dengan pasukan yang sudah sedia ada, kami yakin dapat mengalahkan Muhammad," kata Huyay dengan nada suara yang marah.

     "Jangan begitu wahai sahabatku. Kami sudah bersumpah di hadapan Kaabah bagi bersama kamu menyerang Madinah. Kerana itu jangan tinggalkan kami. Esok kami mulakan usaha memujuk kabilah Arab dan Badwi di sekitar kawasan Mekah," kata Abu Sufian bersungguh-sungguh.

     "Semua kabilah Quraisy kecuali Bani Hasyim dan Bani Abdul Manaf menyertai usaha kami ini. Kami yakin kami pasti berjaya memujuk mereka," kata Safwan pula.

     "Baiklah kami beri masa sebulan bagi kamu mengusahakannya. Sekiranya berjaya kita bersatu menyerang Madinah. Sekiranya usaha kamu tidak berjaya biarkan kami sahaja yang melakukannya," kata Huyay lalu memberi kata dua itu kepada Abu Sufian sebelum meninggalkan Mekah.

     Keesokan harinya Abu Sufian bin Harb, Ikramah bin Abu Jahal, Safwan bin Umaiyah, Suhail bin Amru, Al-Harith bin Hisyam dan Abdullah bin Abu Rabiah pergi ke perkampungan Bani Tihamah. Mereka memujuk Tahama, ketua Bani Tihamah bergabung dengan pasukan bersekutu.

     "Kami sudah membantu kamu dalam Perang Uhud. Tidak ada faedah yang kami dapat selain kematian dan kerugian kerana itu kami tidak mahu terlibat lagi," tegas Tahama yang menolak bagi bergabung dengan mereka.

     "Semua kabilah Yahudi dan Arab menyertai gabungan pasukan bersekutu ini. Sekiranya Bani Tihamah tidak mahu menyertainya kamu akan dipulaukan," ugut Abu Sufian pula. Dia menggunakan ugutan selepas pujukan secara lembut tidak berjaya.

     Mendengar ugutan akan dipulaukan oleh semua kabilah Arab dan Yahudi menyebabkan Tahama berasa takut.

     "Sekiranya kami mahu bergabung dengan kamu, apa yang kami dapat?" tanya Tahama.

     "Kamu akan dianggap seperti keluarga kami. Kita akan berurusan dalam perniagaan bagaikan satu keluarga. Kamu juga boleh tinggal di Mekah ataupun Madinah," jawab Abu Sufian dengan harapan Tahamah bersetuju.

     "Selepas berlaku Perang Badar dan Perang Uhud, saya ragu apakah kita mampu mengalahkan Muhammad? Tambahan pula sekarang kedudukan mereka semakin kuat selepas Bani Nadhir keluar dari Madinah," kata Tahamah pula.

     "Dalam Perang Badar jumlah kami cuma seribu orang. Dalam Perang Uhud jumlah kita tiga ribu orang. Kali ini pasukan bersekutu berjumlah sepuluh ribu orang. Kerana itu dengan mudah kita mengalahkan Muhammad," pujuk Safwan pula dan akhirnya Tahamah menyatakan persetujuannya.

     Kemudian mereka menemui Kanna ketua Bani Kinanah pula. Abu Sufian menggunakan ugutan bagi memaksa mereka menyertainya. Kerana takut dipulaukan kaum Arab dan Yahudi maka Bani Kinanah terpaksa bersetuju.

     Selepas berjaya memujuk Bani Kinanah dan Bani Tihamah, Abu Sufian menemui kaum Habsyi lalu memujuk mereka supaya menyertai pasukan bersekutu bagi menyerang Madinah.

     "Serangan kali ini pasti berjaya sekiranya semua orang Yahudi, Arab dan Habsyi bersatu," pujuk Safwan yang mempunyai hubungan baik dengan kaum Habsyi itu.

     "Apa yang kami dapat sekiranya menyertai pasukan bersekutu?" tanya Jabalia ketua orang Habsyi.

     "Kami akan mengganggap kamu setaraf dengan kami. Kamu bebas tinggal di mana sahaja, di Mekah ataupun Madinah," jawab Abu Sufian sambil memujuk ketua orang Habsyi itu.

     Akhirnya dengan kepandaian Abu Sufian dan Safwan maka Jabalia bersetuju menyertainya dengan janji menghantar tiga ribu orang tentera. Selepas itu mereka memujuk Bani Mustalig pula.

     "Kami menyokong rancangan bagi menyerang Madinah secara besar-besaran. Kerana itu Bani Mustalig sanggup membantu secara sukarela tanpa apa-apa bayaran," kata ketua Bani MUstaliq. Abu Sufian dan Safwan berasa sangat gembira.

     "Kita sudah berjaya memujuk Bani Kinanah, Bani Tihamah, Kaum Habsyi dan Bani Mustaliq menyertai pasukan bersekutu. Seterunya kita pujuk Bani Khuzaah pula," kata Abu Sufian dengan rasa senang hati kerana yakin usahanya mendapat sokongan semua kabilah Arab di sekitar Mekah.

     "Bani Khuzaah mempunyai hubungan yang baik dengan Muhammad. Ketua mereka Budail bin Warqa' sering pergi ke Madinah bertemu dengan Muhammad. Saya bimbang mereka tidak setuju," kata Safwan melahirkan keraguan hatinya.

     "Bani Fazarah juga mempunyai hubungan yang baik dengan Muhammad selepas mereka mengikat perjanjian. Uyainah akhirnya dapat dipujuk oleh Huyay dan Hauzah supaya berpaling tadah. Sekiranya mereka berjaya memujuk Uyainah, kita pasti berjaya memujuk Budail," kata Abu Sufian pula.

     "Benar kata kamu. Sekiranya kita gagal memujuk Budail, pasti kita ditertawakan Huyay dan Hauzah. Kerana itu mari kita pujuk Budail sehingga berjaya." Akhirnya Safwan akur dengan kehendak Abu Sufian.

     Mereka pergi ke perkampungan Bani Khuzaah yang terletak di sempadan antara Mekah dengan Madinah. Kedatangan mereka disambut dengan baik.

     "Apakah hajat kamu datang ke sini wahai pemimpin-pemimpin Quraisy yang terbilang?" tanya Budail dengan ramah. Walaupun dia tahu mereka memusuhi Nabi Muhammad namun tetamu yang datang perlu disambut dengan baik.

     "Kami datang bagi menjalin persahabatan. Semoga kamu gembira menerima kedatangan kami," jawab Abu Sufian.

     "Kami sanggup bersahabat dengan sesiapa sahaja asalkan bertujuan baik. Kami boleh menjadi sahabat yang baik dan boleh menjadi musuh yang paling kejam," kata Budail pula.

     "Apa pandangan kamu tentang Muhammad?" tanya Abu Sufian selepas agak lama mereka berbual.

     "Kamu sepatutnya lebih mengenali Muhammad daripada saya kerana dia dilahirkan di Mekah," jawab Budail.

     "Dia seorang yang tidak boleh dijadikan sahabat. Kata-katanya dusta. Tindakannya merugikan sesiapa yang berdampingan dengannya," kata Safwan pula.

     "Bukankah kamu gelar Muhammad itu Al-Amin? Seorang yang dipercayai kata-katanya? Seorang yang jujur dan amanah serta yang dipercayai bagi menyimpan harta." Budail memuji Nabi Muhammad.

     "Itu dahulu semasa dia berada di Mekah. Sekarang dia berada di Madinah. Apa pandangan kamu kepadanya," tanya Abu Sufian lagi.

     "Selepas diangkat menjadi pesuruh Allah, kelakuan Muhammad semakin terpuji. Dia berjaya mendidik pengikutnya menjadi manusia yang baik. Mereka tidak mencuri, tidak membuat kerosakan, tidak memakan bangkai, menghormati jiran tertangga dan..."

     "Cukup...," teriak Abu Sufian sebelum sempat Budail menghabiskan kata-katanya.

     "Kamu terlalu memuji Muhammad kerana sudah terkena sihirnya," marah Safwan pula.

     "Muhammad itu bukan tukang sihir. Saya menafikan tuduhan itu. Sekiranya kamu datang hanya kerana mahu menghina Nabi Muhammad, sila pergi dari sini kerana saya tidak mahu mendengarnya," marah Budail.

     "Baiklah kami tidak berkata begitu lagi kepada Muhammad. Kami datang cuma mahu mengetahui benarkah kamu sudah mengikat perjanjian dengan Muhammad?" tanya Abu Sufian yang mula menunjukkan sikap yang mesra terhadap Budail.

     "Memang benar kami sudah mengikat perjanjian dengan Muhammad. Kami lakukannya dengan kehendak sendiri bukan dipaksa," jawab Budail terus terang.

     "Bukankah Bani Qainuqa' dan Bani Nadhir juga pernah mengikat perjanjian dengan Muhammad?" tanya Safwan pula.

     "Benar...," jawab Budail.

     "Kamu tahu apa yang terjadi terhadap Bani Qainuqa' dan Bani Nadhir? Muhammad menghalau mereka keluar dari Madinah. Tidak mustahil suatu hari nanti Bani Khuzaah juga akan menerima nasib yang sama," kata Abu Sufian dalam usahanya menerbitkan rasa tidak percaya dalam hati Budail kepada Muhammad.

     "Bani Qainuqa' dan Bani Nadhir melanggar perjanjian. Mereka dijatuhkan hukuman halau keluar dari Madinah. Tetapi kami tidak akan melanggar perjanjian dengan Muhammad kerana itu kami dilayan dengan baik dan adil," kata Budail pula lalu terus memberi pujian kepada Nabi Muhammad.

     "Wahai Budail, kamu terlalu memuji Muhammad sehingga menyakitkan hati kami mendengarnya. Saya berpendapat kamu lebih bijak daripada Muhammad. Mahukah kamu sekiranya dilantik menjadi raja yang memerintah daerah ini?" Tiba-tiba Safwan membuat tawaran.

     "Saya sudah menjadi raja di kalangan kaumku," jawab Budail kerana tidak tertarik dengan tawaran itu.

     "Saya ada membawa emas dan permata. Mahukah kamu menerima hadiah kami?" tanya Abu Sufian lalu mengeluarkan bungkusan berisi harta.

     "Saya tidak memerlukan harta kamu kerana saya sudah pun memilikinya. Saya bersyukur dengan apa yang saya ada," kata Budail sambil menolak pemberian itu.

     Abu Sufian dan Safwan kelihatan kecewa kerana gagal memujuk ketua Bani Khuzaah itu. Mereka bercadang pulang tanpa memberitahu maksud sebenar kedatangan mereka kerana bimbang disampaikan kepada Muhammad. Melihat tetamunya seperti sedang kebingungan tiba-tiba Budail mendapat idea bagi mencungkil rahsia mereka.

     "Saya baru tersedar daripada kelalaianku. Mungkin benar katamu tadi suatu hari nanti kami menerima nasib seperti Bani Qainuqa' dan Bani Nadhir," kata Budail lalu berpura-pura menunjukkan rasa kesalnya.

     "Seperti yang saya kata tadi, sekiranya Muhammad sanggup menghalau Bani Qainuqa' dan Bani Nadhir, tidak mustahil akan tiba pula giliran kamu dihalau keluar dari sini," kata Abu Sufian sambil tersenyum gembira.

     "Apa yang patut saya lakukan?" tanya Budail pula.

     "Apakah kamu setuju sekiranya Muhammad tidak lagi berada di Madinah?" tanya Abu Sufian pula.

     "Apa maksud kamu?" tanya Budail yang kelihatan begitu tertarik mahu mengetahuinya.

     "Sebagai makluman kamu, sepuluh kabilah Yahudi sudah bersatu bagi membantu Bani Nadhir pulang ke Madinah? Mereka membentuk pasukan bersekutu yang akan menyerang serta mengambil alih Madinah dari Muhammad," jawab Safwan yang kelihatan tidak dapat lagi menyembunyikan kegembiraan di hatinya.

     "Apa pula pendirian kamu?" tanya Budail lagi.

     "Muhammad itu musuh kami. Sesiapa yang memusuhi Muhammad mereka adalah kawan kami. Kerana itu kami akan menyertai pasukan bersekutu menyerang Madinah," jawab Abu Sufian.

     "Kami datang mengajak kamu menyertai pasukan bersekutu. Bani Kinanah, Bani Tihamah, Bani Mustaliq, dan orang Habsyi sudah bersetuju bergabung dengan kami. Seeloknya Bani Khuzaah juga menyertai kami," pujuk Safwan pula.

     "Sekiranya kamu setuju maka kamu adalah sahabat kami. Sekiranya kamu menolak maka kamu menjadi musuh kami. Percayalah mereka akan menyerang perkampungan ini terlebih dahulu sebelum menyerang Madinah. Kerana itu pilihlah jalan selamat," ugut Abu Sufian.

     Budail tidak gentar dengan ugutan itu. Namun demi keselamatan Nabi Muhammad maka dia berpura-pura setuju.

     "Baiklah saya akan menyertainya," kata Budail.

     Abu Sufian dan Safwan bersorak gembira kerana usaha mereka memujuk ketua Bani Khuzaah itu sudah berjaya.

     "Buat masa sekarang kamu jangan putuskan hubungan dengan Muhammad. Buat seperti biasa. Apabila sampai masanya nanti, kamu bergabung dengan kami menyerang Madinah. Kami akan beritahu tarikh dan masanya," kata Abu Sufian tanpa curiga.

     "Baiklah," kata Budail namun dalam hatinya Tuhan yang mengetahuinya. Sesungguhnya kesetiaan kepada Nabi Muhammad tidak berbelah bahagi.

     "Selepas ini kami akan menemui Sufyan bin Abdul Syamsi ketua Bani Sulaim. Kami yakin mereka juga bersetuju bergabung dengan kami," kata Abu Sufian sebelum meninggalkan perkampungan Bani Khuzaah.

    Keesokan harinya Budail dan beberapa orang pembantunya pergi ke Madinah lalu melaporkan perkara itu kepada Nabi Muhammad.

     Abu Sufian dan Safwan pula selepas berjaya memujuk Sufyan ketua Bani Sulaim, mereka menemui Tulaiha bin Khuwailid Al-Asadi ketua Bani Asad. Mereka menyatakan persetujuan menyertai pasukan bersekutu menyerang Madinah. Semasa dalam perjalanan pulang ke Mekah mereka singgah sekali lagi di perkampungan Bani Khuzaah.

     "Sufyan bin Abdul Syamsi bersetuju menghantar tujuh ratus orang pahlawan mereka bagi menyertai pasukan bersekutu. Tulaiha bin Khuwailid pula bersetuju menghantar jumlah tentera yang sama banyaknya. Berapa ramai pula tentera yang dapat disediakan oleh Bani Khazaah?" tanya Abu Sufian.

     "Kami ada seribu orang tentera yang mahir bertempur. Mereka bersedia pada bila-bila masa," jawab Budail dan Abu Sufian begitu gembinra mendengarnya.

     "Bani Nadhir sudah berjaya mengumpulkan empat ribu orang. Kita pula berjaya mengumpulkan tujuh ribu orang. Jumlah pasukan bersekutu sebelas ribu orang," kata Safwan dengan rasa gembira.

     "Boleh saya tahu bila serangan akan dilancarkan? Dengan itu dapatlah kami membuat persediaan," tanya Budail pula.

     "Kita akan berkumpul di Mekah pada awal bulan Syawal. Kemudian terus bergerak ke Madinah. Saya mahu Madinah ditawan sebelum habis bulan Syawal," jawab Abu Sufian.

     Semua maklumat itu disampaikan Budail kepada Nabi Muhammad SAW.









N / F : DARIPADA "PERANG-PERANG YANG BENAR", OLEH ABDUL LATIP TALIB.

No comments:

Post a Comment