Thursday 25 January 2018

PERANG KHANDAQ [ BAB 11 - HELAH YAHUDI KHAIBAR ]






HELAH YAHUDI KHAIBAR








5 Syawal Tahun Kelima Hijrah

Cuaca panas sepanjang bulan Safar meresahkan penduduk Khaibar yang terletak di utara Kota Madinah. Wilayah yang tanahnya subur, mewah, kaya dengan hasil tanaman itu adalah tempat tinggal kaum Yahudi yang turut memusuhi Nabi Muhammad. Kita mereka menjadi resah dan gundah dengan kedatangan Yahudi Bani Nadhir yang dihalau keluar dari Madinah.

     "Kedatangan Bani Nadhir ke sini hanya menyusahkan kita. Kerana itu saya langsung tidak mengalu-alukan kedatangan mereka. Saya mahu mereka dihalau keluar dari sini dengan segera," kata Imran salah seorang penduduk Khaibar yang terkenal dengan kelantangannya bersuara dan kepetahan lidahnya apabila berbicara.

     "Mengapa kamu membenci mereka dan sanggup buat tuduhan begitu rupa? Bukankah Bani Nadhir satu keturunan dengan kita? Mereka satu bangsa dan satu agama dengan kita. Dan mereka sekarang berada dalam kesusahan kerana dihalau keluar dari negeri sendiri. Kerana itu kita benarkan mereka datang ke sini," kata Sulaimani, ketua Yahudi Khaibar.

     Dia berasa kurang senang apabila Imran mengkritik keputusannya membenarkan Bani Nadhir berlindung di perkampungan Khaibar. Tambahan pula mereka satu bangsa dan satu agama. Cuma berlainan jurai keturunan.

     "Saya tetap mengatakan kedatangan Bani Nadhir ke Khaibar hanya menyusahkan kita. Bukan saya seorang malah ramai yang mengatakan begitu. Cuma mereka belum mahu bersuara dan tidak lama lagi mereka akan membantahnya secara beramai," kata Imran pula masih tetap dengan pendiriannya tidak mengalu-alukan kedatangan Bani Nadhir.

     "Saya yakin lebih ramai membenarkan Bani Nadhir menumpang di Khaibar daripada mereka yang tidak menyukainya. Dalam perkara sebegini saya sebagai ketua memilih persetujuan ramai. Apabila lebih ramai yang menyokong sesuatu keputusan maka yang tidak ramai terpaksa akur dengan kehendak ramai," kata Sulaimani pula lalu memujuk Imran supaya jangan mengungkit lagi keputusan membenarkan Bani Nadhir datang ke Khaibar.

     "Saya tetap tidak suka!" bentak Imran.

     "Baiklah, beri hujah yang jelas mengapa kamu tidak suka kepada Bani Nadhir?" pinta Sulaimani pula.

     "Mereka datang membawa penyakit kerana ramai antara mereka menghidap sakit batuk, demam dan selsema. Ada pula menghidap penyakit kurap, sopak dan kusta. Malah ada pula yang gila. Semua penyakit itu akan merebak dan berjangkit kepada kita," jawab Imran mengemukakan hujahnya.

     "Memang benar ramai antara mereka mendapat sakit akibat terkurung di dalam benteng Bani Nadhir di Madinah. Tetapi itu bukan alasan bagi kita menolak mereka. Ke mana mereka hendak pergi sekiranya kita tidak membenarkan mereka datang ke sini," kata Sulaimani pula yang mempertahankan keputusannya membenarkan Bani Nadhir berlindung di Khaibar.

     "Sudah lupakah kamu perihal sejarah nenek moyang kita? Mereka yang mula-mula datang ke Madinah. Kemudian datang orang Bani Nadhir lalu merebut kuasa sehingga nenek moyang kita terpaksa keluar dari Madinah lalu berpindah ke Khaibar. Sekarang sejarah itu berulang lagi. Bani Nadhir datang ke Khaibar sebagai pelarian. Kita menerima kedatangan mereka kerana belas kasihan. Suatu masa nanti mereka berkuasa di sini dan kita akan dihalau keluar dari Khaibar," kata Imran pula.

     Kemudian diceritakannya sejarah Bani Nadhir, walaupun mereka bangsa Yahudi tetapi sering bermusuhan dengan bangsa sendiri. Mereka pernah berperang dengan Yahudi Bani Khuraizah dan Bani Qainuqa' kerana merebutkan kawasan tanah dan perniagaan.

     "Mereka yang tamak dan mementingkan diri sendiri sewajarnya tidak diberi tempat di Khaibar. Lebih baik biarkan mereka mencari kediaman sendiri kerana padang pasir masih luas bagi diteroka," kata Imran dengan harapan ada yang akan menyokongnya.

     "Saya juga tidak suka kepada Bani Nadhir kerana mereka keturunan yang tamak dan gila kuasa. Sejarah sudah membuktikannya. Kerana itu elok kita halau sahaja mereka ke tempat lain."

     Akhirnya Yadzir menyokong. Imran berasa senang hati.

     "Apakah kita sanggup melihat Bani Nadhir menerima nasib yang sama seperti Bani Qainuqa? Kamu tahu apa yang berlaku kepada mereka?" tanya Sulaimani pula. Dia juga mengharapkan sokongan ramai.

     Lalu Sulaimani pun menceritakan apa yang berlaku kepada Bani Qainuqa'. Mereka dihalau keluar dari Madinah kerana melanggar perjanjian damai dengan Nabi Muhammad. Kisahnya bermula apabila beberapa orang pemuda Yahudi Bani Qainuqa' mengganggu seorang muslimah. Akibat gangguan itu terjadi pergaduhan antara orang Bani Qainuqa' dengan orang Islam yang membela gadis itu. Sebelum itu memang sering wanita Islam yang pergi ke pasar diganggu lelaki Yahudi Bani Qainuqa' namun mereka tetap bersabar. Tetapi peristiwa lelaki Yahudi mencabul kehormatan muslimah itu tidak boleh lagi dimaafkan. Maka terjadi perkelahian menyebabkan kematian kedua-dua belah pihak. Ekoran itu orang Yahudi Bani Qainuqa' membuat persiapan berperang. Nabi Muhammad segera bertindak mengepung benteng Yahudi Bani Qainuqa'. Akibatnya mereka dihalau keluar dari Madinah.

     Pada mulanya mereka cuba menumpang hidup di Khaibar tetapi tidak dibenarkan menyebabkan mereka terpaksa pergi mencari kawasan baru bagi didiami yang terletak di kawasan gurun. Akibatnya orang Yahudi Bani Qainuqa' itu menghidap penyakit misteri menyebabkan seorang demi seorang meninggal dunia dan akhirnya mereka pupus.

     "Saya kasihan kepada Bani Nadhir kerana itu saya benarkan mereka menumpang di sini. Saya minta maaf kerana tidak meminta persetujuan daripada semua penduduk Khaibar. Tambahan pula mereka datang dalam keadaan tergesa-gesa," kata Sulaimani dengan harapan Imran menaruh simpati.

     "Saya setuju dengan keputusan membenarkan Bani Nadhir menumpang di Khaibar. Tambahan pula ada kebaikannya kepada kita. Kamu hanya nampak keburukan tetapi kamu tidak nampak kebaikannya." Tiba-tiba Durhum mencelah.

     "Apa kebaikannya?" tanya Imran pula.

     "Sejak Bani Nadhir datang ke sini kita dapat menjual barang-barang makanan dan pakaian kepada mereka. Tanah-tanah kita yang terbiar juga dapat dijual kepada mereka dengan harga yang tinggi. Ramai yang mengaut keuntungan melalui perniagaan dengan Bani Nadhir. Bukankah itu kebaikan namanya?" jawab Durhum dengan disokong kawan-kawannya yang juga terdiri daripada peniaga yang sering berurusan dengan Bani Nadhir.

     "Kamu hanya memikirkan keuntungan perniagaan kamu. Tetapi kamu tidak fikir masa hadapan anak cucu kita. Apabila tanah milik kita sudah terlepas kepada Bani Nadhir, apa jadi dengan anak cucu kita kemudian hari nanti? Mereka akan merempat di tanah air sendiri," balas Imran pula lalu melahirkan rasa kesalnya kerana sudah banyak tanah di Khaibar bertukar milik kepada orang Bani Nadhir.

     "Kamu jangan jadi bodoh kerana Bani Nadhir tidak lama di Khaibar. Mereka akan kembali ke Madinah tidak lama lagi," kata Durhum pula.

     "Saya yakin Bani Nadhir tidak dapat pulang semula ke Madinah kerana Muhammad dan pengikutnya berkuasa di sana. Mereka semakin bertambah kuat. Mereka dapat menghalau Bani Qainuqa' dan sekarang Bani Nadhir pula. Tidak lama lagi Bani Quraizah pula menerima nasib yang sama," kata Imran pula.

     "Salah mereka juga kerana membenarkan Muhammad dan pengikutnya datang ke Madinah. Salah kita juga kerana membenarkan Bani Nadhir datang ke sini," balas Jekob kawan baik Imran.

     Maka akhirnya terjadi pertengkaran antara mereka sehingga hampir terjadi pergaduhan. Mujur dapat dileraikan.

     "Jangan kita bergaduh sesama sendiri mengenai perkara ini. Bimbang nanti berlaku pertumpahan darah kelak kita juga yang rugi." Jayasyi lelaki paling tua di kalangan mereka berjaya meredakan suasana.

     Beberapa hari kemudian, Huyay dan Salam mengadakan perbincangan dengan ketua Yahudi Khaibar itu. Ketua Bani Nadhir itu menyatakan rancangan mereka mahu menyerang Madinah.

     "Kami sudah bertekad mahu merampas semula tanah air kami. Madinah akan kami serang. Muhammad dan semua pengikutnya mesti dibunuh. Selepas itu kami akan memerintah Madinah. Rancangan kami ini tidak akan berjaya tanpa bantuan penduduk Khaibar. Kerana itu bantulah kami supaya dapat kembali semula ke tanah air kami," kata Huyay memujuk Sulaimani membantunya.

     "Saya menyokong rancangan kamu itu. Malah saya yakin semua penduduk Khaibar pasti menyokongnya," kata Salamani dengan wajah yang gembira.

     Sekiranya Bani Nadhir kembali ke Madinah maka tidak timbul perbalahan dengan Imran dan kawan-kawannya. Penduduk Khaibar kembali bersatu tidak berpecah belah lagi dengan kedatangan Bani Nadhir.

     "Sekiranya tuan bersetuju maka bantulah kami dengan tentera, senjata dan makanan," pinta Huyay dengan harapan ketua Bani Khaibar itu memenuhi permintaannya.

     "Saya bersetuju dan sanggup membantu tetapi perkara ini tidak boleh dibuat dengan terburu-buru. Buat persiapan dan perancangan yang teliti sebelum melaksanakannya. Saya tidak mahu gagal kerana buruk padahnya," kata Sulaimani.

     "Apakah kamu tidak yakin rancangan itu beroleh kejayaan?" tanya Huyay pula.

     "Kedudukan Muhammad di Madinah semakin kuat. Tidak semudah itu kamu dapat mengalahkannya. Tambahan pula Bani Fazarah, Bani Ghatafan, Bani Khuraizah, dan beberapa kabilah Arab di sekitar Madinah sudah mengadakan perjanjian damai dengan Muhammad. Mereka akan membantu Muhammad mempertahankan Madinah," kata Sulaimani lalu melahirkan kebimbangan hatinya.

     "Kami akan memujuk semua kabilah Yahudi, Arab dan Badwi bergabung dengan kita. Dengan itu akan terbentuk sebuah angkatan tentera yang besar bagi menyerang Madinah. Saya yakin Muhammad dengan mudah dapat dikalahkan," kata Huyay dengan begitu yakin.

     "Sebagai balasannya kami sanggup berkongsi kuasa memerintah Madinah. Percayalah kami tidak lupa jasa mereka yang membantu kami," pujuk Salam pula.

     Akhirnya Sulaimani berjaya dipujuk. Namun dia tidak boleh membuat keputusan tanpa persetujuan para pemimpin Khaibar terutama Imran yang sering mempertikaikan keputusannya. Beliau segera mengadakan mesyuarat.

     "Membantu Bani Nadhir menyerang Madinah mengundang bahaya yang sangat besar. Sekiranya kita kalah maka Muhammad dan pasukan tenteranya akan menyerang Khaibar dan kita menerima nasib seperti Bani Qainqua' dan Bani Nadhir. Kita akan dihalau keluar dari sini. Apakah kamu sanggup meninggalkan Khaibar dan menjadi pelarian di tempat orang?" ternyata Imran tidak setuju dengan rancangan itu.

     "Lebih baik kita jangan masuk campur masalah mereka. Biarkan Bani Nadhir menyelesaikan masalah mereka sendiri. Itu lebih selamat," sokong Jayasyi pula.

     "Masalah Bani Nadhir adalah masalah kita juga. Sekiranya kita tidak membantu mereka akan terus menetap di Khaibar. Bimbang satu hari nanti timbul pula masalah kita dengan mereka. Kerana itu kita mesti membantu supaya mereka dapat pulang semula ke Madinah," kata Durhum pula yang menyokong supaya penduduk Khaibar membantu Bani Nadhir.

     "Setiap keputusan yang kita buat mesti menguntungkan penduduk Khaibar. Jangan membuat keputusan yang merugikan kita. Kerana itu sebelum kita membantu Bani Nadhir, suruh mereka membantu kita dulu." Jekob pula bersuara.

     "Apa bantuan yang kita mahukan daripada mereka?" tanya Sulaimani pula.

     "Orang Bani Nadhir pandai membuat benteng yang kukuh sehingga Muhammad dan pengikutnya tidak dapat menembusinya. Kerana itu kita minta bantuan orang Bani Nadhir membina benteng Khaibar. Dengan itu apabila terjadi peperangan dengan Muhammad, mereka tidak dapat mengalahkan kita," jawab Jekob.

     "Bukankah sekarang kita sudah mempunyai benteng yang kukuh? Saya yakin musuh tidak dapat memasuki benteng kita," kata Durhum pula.

     "Orang Bani Nadhir terkenal dengan kemahiran mereka membina benteng. Kita gunakan kepandaian mereka bagi membina lebih banyak benteng yang lebih kukuh dan selamat. Bukankah itu akan menguntungkan kita?" kata Imran menyokong cadangan Jekob.

     Cadangan itu akhirnya dipersetujui dengan sebulat suara. Kemudian Sulaimani menyampaikan keputusan mesyuarat itu kepada Huyay. Orang Bani Nadhir tidak ada pilihan selain bersetuju mengukuhkan lagi pertahanan Benteng Khaibar. Di sana terdapat sebanyak tujuh benteng dibina dengan nama-nama tersendiri iaitu Benteng Na'im tempat menyimpan senjata, Benteng Qamus tempat menyimpan makanan, Katibah bagi merawat mereka yang sakit, Nastat tempat kediaman perajurit, Syiq tempat mandian, Watih tempat latihan dan Sulaim tempat istirahat.

     Bagi memastikan keselamatan, di setiap benteng itu didirikan sebuah menara bagi membolehkan pengawal mengawasi wilayah di luarnya dan menyerang musuh dengan panah. Dinding benteng itu dibina dengan kukuh dan teguh tidak boleh ditebuk ataupun dirobohkan. Sesiapa yang cuba mendekatinya akan diserang dengan anak-anak panah dari atas menara. Dengan itu Benteng Khaibar adalah pertahanan Yahudi yang paling kuat. Mereka berasa selamat berada di dalam benteng itu lalu dinamakan 'Syurga Khaibar'.

     "Benteng Khaibar ini lebih kukuh daripada benteng kami di Madinah. Sekiranya dikepung musuh selama setahun kamu masih dapat menjalani kehidupan seperti biasa kerana di dalamnya disediakan pelbagai kemudahan," kata Huyay lalu memuji kepandaian orang Bani Nadhir membina benteng.

     "Kami mengucapkan terima kasih kerana mengukuhkan lagi Benteng Khaibar," kata Sulaimani pula.

     "Hanya sekadar ucapan terima kasih?" tanya Huyay yang berasa kecil hati seolah tidak dihargai.

     "Kami membantu kamu dengan membenarkan menumpang di perkampungan Khaibar. Kamu pula membantu kami mengukuhkan lagi Benteng Khaibar. Bukankah itu sudah memadai? Kita saling bantu membantu tanpa meminta balasannya," jawab Sulaimani.

     "Bukankah kamu berjanji membantu kami menyerang Madinah? Jangan kamu mungkiri janji itu," balas Huyay pula.

     "Memang benar kami berjanji membantu Bani Nadhir menyerang Madinah. Tetapi kami belum tetapkan apa bentuk bantuan yang dapat kami berikan." Sulaimani seperti mahu berhelah.

     "Bantulah kami dengan tentera, senjata dan makanan," pinta Huyay yang benar-benar mengharapkan Bani Khaibar membantu.

     "Kami akan putuskan dalam mesyuarat dengan pemimpin-pemimpin Bani Khaibar. Mereka sebulat suara bersetuju memberikan bantuan tetapi berbeza pendapat jenis bantuan yang akan diberikan.

     "Bani Nadhir mahukan kita membantu mereka dengan menghantar tentera, senjata dan makanan. Sekiranya mendapat persetujuan dalam mesyuarat ini, tidak menjadi masalah bagi kita memenuhi permintaan mereka kerana kita mempunyai pasukan tentera, senjata dan makanan yang secukupnya," kata Sulaimani yang berusaha meminta persetujuan ahli majlis mesyuarat.

     "Kita mempunyai ramai pahlawan yang terlatih dan bijak bertempur di medan perang. Sekiranya kita menghantar mereka ke medan perang semata-mata bagi membantu Bani Nadhir, dan sekiranya mereka terbunuh apa yang kita dapat selain kematian yang sia-sia? Sedangkan kita perlukan pahlawan-pahlawan bagi menjaga serta mempertahankan Benteng Khaibar. Kerana itu saya tidak setuju kita menghantar pasukan tentera membantu Bani Nadhir," kata Imran lalu menyatakan bantahannya.

     "Saya juga tidak setuju kerana kita memerlukan pahlawan yang ramai bagi mengawal Benteng Khaibar," sokong Jekob pula.

     "Sekiranya begitu kita berikan bantuan senjata," kata Sulaimani selepas ahli majlis mesyuarat sebulat suara menolak cadangan memberikan bantuan tentera kepada Bani Nadhir.

     "Kita mendapat senjata bukan secara percuma. Kita membelinya dari Rom dan Parsi. Senjata itu penting kepada kita bagi mempertahankan diri daripada serangan musuh. Kerana itu adalah sangat merugikan sekiranya senjata itu kita berikan kepada Bani Nadhir secara percuma." Bantahan Jayasyi itu mengecewakan Sulaimani kerana dia mengharapkan sokongannya.

     "Saya juga tidak setuju kita memberi bantuan senjata kepada Bani Nadhir," kata Imran dan disokong Durhum.

     "Bani Nadhir pasti tidak mampu membelinya kerana wang mereka sudah habis digunakan membeli tanah dan membina rumah kediaman. Kerana itu mereka mahu kita membantu secara percuma," kata Sulaimani yang berasa semakin simpati kepada Bani Nadhir.

     "Sekiranya begitu mari kita fikirkan apakah bantuan percuma yang mampu kita berikan dan tidak merugikan kita," kata Jayasyi pula.

     "Bagaimana sekiranya kita beri bantuan makanan?" kata Sulaimani selepas mereka menolak memberi bantuan tentera dan senjata.

     "Apa jenis makanan yang mahu kita berikan? Berapa banyak jumlahnya? Jangan sampai nanti kita kebuluran," kata Imran yang sering membuat bantahan.

     "Saya mencadangkan kita berikan buah kurma sahaja," kata Jayasyi mencadangkan.

     "Saya setuju," sokong Durhum.

     "Berapa jumlahnya?" tanya Jekob pula.

     "Saya mencadangkan kutipan buah kurma tahun hadapan kita berikan semuanya kepada Bani Nadhir," kata Sulaimani mencadangkan.

     "Maksud kamu kutipan kurma pada tahun depan semuanya diserahkan kepada Bani Nadhir?" jerkah Imran.

     "Benar," jawab Sulaimani.

     "Saya tidak setuju," bantah Imran.

     "Saya setuju," kata Jayasyi pula sambil tersenyum.

     "Gila. Tidak munasabah. Merugikan," marah Imran.

     "Ternyata lidah Imran lebih panjang dari akalnya," sindir Sulaimani sambil tersenyum sinis.

     "Apa maksud kamu?" marah Imran.

     "Tidakkah kamu tahu pada setiap sepuluh tahun berlaku satu tahun kemarau yang panjang. Mengikut ramalan saya pada tahun hadapan berlaku kemarau yang panjang. Pokok kurma tidak mengeluarkan buahnya. Sekiranya berbuah pun sedikit sahaja. Kerana itu apa salahnya kita berikan kepada Bani Nadhir," kata Sulaimani sambil tersenyum sinis kerana merasakan dirinya lebih cerdik daripada Imran.

     "Saya setuju sebab itu dari awal saya menyokong kita berikan bantuan buah kurma sahaja," kata Jayasyi pula yang turut tersenyum melihat Imran.

     "Saya juga menyokong kerana cadangan itu tidak merugikan kita. Bagi memastikan bekalan makanan kita mencukup maka bermula dari sekarang kita kumpulkan buah kurma dan makanan di dalam benteng," kata Jekob pula.

     "Saya bersetuju kita menyerahkan semua hasil tuaian buah kurma tahun hadapan kepada Bani Nadhir. Itu pun sekiranya mereka berjaya mengalahkan Muhammad dan menakluk Madinah. Sekiranya gagal, maka kita tidak perlu memberi apa-apa bantuan kepada mereka," kata Durhum sambil tertawa.

     Akhirnya Imran terpaksa akur dengan keputusan itu.









N / F : DARIPADA "PERANG-PERANG YANG BENAR", OLEH ABDUL LATIP TALIB.

No comments:

Post a Comment