Wednesday 3 January 2018

PERANG UHUD [ BAB 9 - MENUJU KE MEDAN JIHAD ]






MENUJU KE MEDAN JIHAD








Jumaat 10 Syawal Tahun ke-3 Hijrah

     Hari beransur petang. Padang pasir yang sejak dari pagi dimamah bahang panas mentari kini semakin redup. Nabi Muhammad bersama pasukannya bergerak merentasi padang pasir menuju ke Gunung Uhud yang jauhnya kira-kira enam kilometer dari Madinah. Sepanjang perjalanan itu mereka bertakbir dengan penuh bersemangat.

     Pasukan Muslimin Madinah kali ini lebih baik berbanding pasukan yang terlibat dengan Perang Badar. Mereka mempunya 50 ekor kuda dan 500 ekor unta yang dijadikan tunggangan. Mereka juga dilengkapi dengan 100 tentera baju besi.

     Namun angkatan Quraisy Mekah jauh lebih kuat. Mereka berjumlah tiga ribu orang dengan dua ribu pasukan berkuda, 700 tentera berbaju besi dan tiga ribu ekor untuk dijadikan makanan dan tunggangan.

     "Mengapa Muhammad menyuruh kita berangkat ke Uhud pada waktu petang? Sepatutnya kita berangkat pagi esok. Tentu kita dapat bersama isteri dan anak-anak kita pada malam ini," rungut Abdullah bin Ubaidah yang turut serta dalam pasukan Muslimin.

     Jika diturutkan rasa hati memang dia tidak mahu menyertainya namun dipaksa juga dirinya pergi kerana dia ada muslihat tertentu yang hanya dia saja yang mengetahuinya. Malah sebelum keluar dari Madinah, dia didatangi utusan daripada Abu Sufian yang menyuruhnya membantu pasukan Quraisy dengan bertindak dari dalam. Sebagai langkah pertama, dia mempertikaikan perintah Nabi Muhammad dengan harapan terjadi perpecahan di kalangan pasukan Muslimin Madinah.

     Apa yang diperkatakan oleh Abdullah bin Ubai itu sampai ke pengetahuan Nabi Muhammad. Namun beliau tidak ambil peduli kerana dalam keadaan yang genting itu, pelbagai kemungkinan boleh berlaku jika tidak bijak mengendalikannya.

     Tiba-tiba Nabi Muhammad ternampak ada sekumpulan manusia yang tidak dikenalinya sedang mengekori perjalanan mereka dari belakang. Kumpulan itu menunggang kuda dan membawa senjata. Beliau bertanya kepada Hamzah, "Siapakah gerangannya." Hamzah segera pergi menyiasat kemudian datang segera membuat laporan.

     "Mereka adalah sekutu Bani Khazraj. Kedatangan mereka untuk membantu kita berperang dengan pasukan Quraisy," beritahu Hamzah.

     "Adakah mereka sudah memeluk agama Islam?" tanya Nabi Muhammad.

     "Belum," jawab salah seorang Bani Khazraj.

     Mendengar jawapan itu Nabi Muhammad mengatakan beliau tidak mahu bantuan daripada mereka yang bukan Islam. Kumpulan itu diminta pulang semula ke Madinah. Sekali lagi Abdullah bin Ubai memprotes.

     "Aku hairan mengapa Muhammad menolak bantuan mereka yang bukan Islam? Bukankah mereka juga berhak untuk mempertahankan tanah air mereka?" tanya Abdullah bin Ubai. Perjalanan diteruskan tanpa menghiraukan pandangan itu.

     "Wahai Ali, kenapa Nabi Muhammad menolak bantuan orang Khazraj? Bukankah dengan adanya mereka pasukan kita menjadi bertambah kuat?" tanya Abdullah.

     "Jika mereka benar-benar ingin membantu kenapa tidak menyertai kami sejak awal? Nabi Muhammad sudah membuat seruan kepada semua penduduk Madinah supaya menyertai pasukan kami. Tetapi mereka tidak mendaftarkan nama mereka. Tiba-tiba mereka datang untuk bergabung dengan kami. Aku bersetuju dengan keputusan Rasulullah," jawab Ali.

     Barulah Abdullah bin Ubai diam. Dia berasa kecewa kerana usahanya untuk memecah-belahkan pasukan Islam masih belum berjaya. Namun dia tidak berputus asa dan masih menunggu peluang untuk melakukannya. Dia berharap pasukan Islam akan mengalami kekalahan dan Nabi Muhammad terbunuh. Dengan itu penduduk Madinah akan melantiknya sebagai raja.

     Ura-ura penduduk Madinah hendak melantik Abdullah bin Ubai menjadi raja itu sudah heboh diperkatakan sejak dia berjaya mendamaikan perbalahan antara kaum Aus dengan Khazraj. Di atas jasanya maka mereka mahu melantiknya menjadi raja. Tetapi mereka yang telah memeluk agama Islam mahu Nabi Muhammad menjadi pemimpin mereka.

     Nabi Muhammad menyuruh mereka meneruskan perjalanan tanpa menghiraukan kata-kata Abdullah bin Ubai. Apabila sampai di Asy-Syaikhan, Nabi Muhammad menyuruh mereka berhenti serta berdiri dalam barisan masing-masing. Kemudian beliau memeriksa barisan demi barisan serta memerhatikan seorang demi seorang. Dilihatnya terdapat beberapa orang budak lelaki yang masih di bawah umur. Antaranya Abdullah bin Umar al Khattab, Zaid bin Harithah, Usamah bin Aus, Amr bin Hain, Abu Said A Khadri dan Said bin Habbah. Mereka tidak dibenarkan ikut berperang lalu disuruh pulang ke Madinah.

     Rafi' bin Khudaij dan Samurah bin Jundub juga masih di bawah umur. Mereka berada di barisan belakang. Apabila melihat kawan-kawan yang sebaya dengannya tidak dibenarkan ikut berperang maka kedua-duanya berasa susah hati. Rafi' dan Samurah cuba berlindung di belakang. Ubadah dengan harapan tidak dilihat oleh Nabi Muhammad. Tetapi usaha mereka tidak berjaya kerana Rasulullah nampak mereka berdua.

     "Kamu berdua juga tidak boleh menyertai pasukan ini," kata Rasulullah.

     "Wahai Rasulullah, saya seorang yang pandai memanah. Setiap kali saya melepaskan anak panah pasti tetap mengenai sasaran. Izinkan saya pergi berperang," kata Rafi' bersungguh-sungguh.

     Rasulullah menguji Rafi' dengan menyuruhnya memanah ke satu arah dan beliau kelihatan berpuas hati lalu membenarkan Rafi' ikut serta.

     "Wahai Rasulullah, saya boleh menumbangkan Rafi' jika berlawan. Saya juga mohon dibenarkan ikut berperang," kata Samurah pula.

     Untuk menguji kebolehan Samurah maka Rasulullah menyuruhnya berlawan dengan Rafi'. Dengan mudah Samurah berjaya menjatuhkan Rafi'. Dengan itu Samurah juga dibenarkan ikut berperang.

     "Wahai ayah, bagaimana jika kami turut juga berperang secara senyap tanpa pengetahuan Rasulullah?" tanya Abdullah.

     "Jangan ingkar perintah Rasulullah terutama pada saat yang genting seperti ini. Pulang segera ke Madinah kerana tenaga kamu lebih diperlukan di sana. Pastikan Madinah berada dalam keadaan selamat," jawab Umar al Khattab.

     Abdullah dan kawan-kawannya segera pulang ke Madinah. Mereka tidak lagi berasa kecewa kerana tidak dibenarkan ikut berperang kerana tenaga mereka diperlukan untuk menjaga keselamatan Kota Madinah.

     Nabi Muhammad dan pasukannya meneruskan perjalanan sehingga sampai ke Asy-Syaikhan yang terletak kira-kira tiga kilometer dari Madinah. Di situ terdapat sebuah kolam lalu Nabi Muhammad menyuruh mereka berhenti di situ. Tambahan pula sudah masuk waktu sembahyang Maghrib. Mereka bersembahyang Maghrib dan Isyak secara berjemaah. Kemudian Nabi Muhammad menyuruh mereka mendirikan khemah lalu bermalam di situ. Sebagai langkah berjaga-jaga Nabi Muhammad menyuruh 50 orang mengawal perkhemahan pasukan Muslimin. Kumpulan pengawal itu diketuai oleh Muhamad bin Maslamah. Dia seorang yang berani dan amanah. Dia pernah menawarkan diri bagi membunuh Ka'ab yang menghasut orang Yahudi membenci Rasulullah. Muhamad bin Maslamah dan beberapa orang kawan-kawannya berjaya melakukannya. Kini dia diberi tugas menjadi ketua pasukan pengawal perkhemahan pasukan muslimin Madinah.

     "Wahai Rasulullah, izinkan saya mengawal tuan sepanjang malam ini. Saya akan berada di sampai tuan hingga ke pagi," kata Dzakwan bin Qais.

     Dia berasa risau berkenaan keselamatan Rasulullah. Tambahan pula apabila melihat tindak tanduk Abdullah bin Ubai yang seperti sengaja hendak menimbulkan kebencian orang ramai terhadap Nabi Muhammad. Dia membisikkan kepada Nabi Muhammad supaya menyuruh Abdullah bin Ubai pulang ke Madinah atau benarkan saja dia membunuhnya. Tetapi Rasulullah tidak membenarkannya. Oleh itu, Dzakwan menawarkan dirinya menjaga keselamatan Rasulullah.

     Pada masa yang sama pasukan tentera Quraisy sedang bergembira kerana mereka yakin akan terjadi perpecahan di kalangan pasukan Islam. Ini kerana Abu Sufian sudah menghantar utusan kepada orang Khazraj yang bukan Islam supaya membantu pasukan Quraisy dengan menyerang dari belakang. Dalam masa yang sama, Abdullah bin Ubai pula akan bertindak dari dalam kerana mereka berada dalam pasukan Nabi Muhammad. Abu Sufian yakin pakatan itu pasti berjaya.

     Mereka membuat perancangan tetapi Allah juga lebih bijak merancang. Pasukan Bani Khazraj itu tidak dibenarkan oleh Nabi Muhammad berada bersama pasukan tentera Islam. Mereka telah disuruh pulang ke Madinah.

     Perancangan Abdullah bin Ubai hendak membunuh Nabi Muhammad pada malam itu juga tidak dapat dilakukan kerana perkhemahan baginda dikawal ketat oleh beberapa pengawal yang bersenjata. Dzakwan bin Qais pula tidak tidur sepanjang malam kerana berada di samping Nabi Muhammad.

     Malam itu Nabi Muhammad sendiri lebih banyak berdoa dan beramal ibadat. Begitu juga dengan para sahabat yang lain seperti Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali. Selepas hampir menjelang pagi iaitu sebelum terbit fajar tiba-tiba Nabi Muhammad menyuruh Dzakwan mengejutkan semua anggota pasukan dan mereka diperintahkan bergerak dengan segera menuju ke Asy-Syauth. Semua patuh dengan perintah Rasulullah kecuali Abdullah bin Ubai dan para pengikutnya yang marah kerana dikejutkan daripada tidur. Mereka juga memprotes kerana disuruh meninggalkan tempat itu sebelum subuh.

     "Sepatutnya kita dibenarkan berehat dan tidur secukupnya di sini. Selepas subuh dan selepas hari siang baru kita meninggalkan tempat ini," protes Abdullah bin Ubai.

     Mereka yang patuh dengan perintah Rasulullah tanpa banyak soal terus mematuhinya. Mereka segera bersiap lalu meninggalkan Asy-Syaikhan. Apabila sampai di Asy-Syauth ketika itu waktu Subuh, Nabi Muhammad memerintahkan mereka berhenti untuk bersembahyang Subuh. Selesai sembahyang Subuh mereka bersiap untuk meneruskan perjalanan ke Uhud. Tiba-tiba Abdullah bin Ubai datang menghadap Nabi Muhammad.

     "Wahai Nabi Muhammad, apa yang kita lakukan ini seperti membunuh diri sendiri. Aku tidak mahu mati dengan sia-sia," kata Abdullah bin Ubai dengan suara yang kuat supaya didengar oleh orang ramai.

     Kemudian katanya lagi, "Jumlah pasukan tentera Quraisy lebih ramai daripada kita. Sepatutnya kita yang menunggu kedatangan mereka. Tetapi sekarang kita yang datang kepada mereka. Aku berpendapat kita akan diserang pada bila-bila masa kerana jumlah mereka ramai sedangkan jumlah kita sedikit. Aku mahu kita kembali ke Madinah. Mari kita pertahankan Kota Madinah dari dalam."

     Kata-kata Abdullah bin Ubai itu berjaya menakutkan orang Bani Harithah dan Bani Salamah. Mereka menyokong permintaan Abdullah bin Ubai supaya mereka pulang semula ke Madinah. Sehubungan dengan itu turut ayat al-Quran Surah Ali Imran ayat 122 bermaksud,

     "(Ingatlah) ketika dua golongan dari kamu ingin (mundur) kerana takut, padahal Allah adalah penolong bagi dua golongan itu. Oleh itu, hendaklah kepada Allah sahaja orang-orang yang beriman bertawakal."

     Para sahabat menjadi tenang menhadapi situasi yang genting itu. Mereka menyatakan taat setia kepada Rasulullah serta menolak ajakan Abdullah bin UBai supaya berundur semula ke Madinah.

     "Wahai saudaraku sekalian. Bukankah kita sudah bersetuju untuk berperang di luar Kota Madinah? Bukankah kita semua mendengar Nabi Muhammad memerintahkan kita keluar menuju ke Uhud? Marilah kita teruskan perjalanan untuk berjuang di jalan Allah dan bagi mempertahankan negeri kamu," teriak Abdullah bin Haram.

     Tetapi Abdullah bin Ubai tetap dengan keputusannya untuk menarik diri dari pasukan Islam dan pulang ke Madinah. Dia berjaya mempengaruhi 300 orang pengikutnya supaya keluar daripada pasukan Islam. Sehubungan dengan itu turut ayat Al-Quran surah Ali Imran ayat 167 bermaksud, 

     "Dan supaya Allah Taala mengetahui siapa orang yang munafik. Kepada mereka dikatakan marilah berperang di jalan Allah atau mempertahankan negerimu. Mereka menjawab, seandainya kami mengetahui kalian akan berperang nescaya kami mengikut kamu. Mereka pada hari itu lebih kepada kekafiran dari keimanan. Mereka mengetakan dengan mulutnya apa yang terkandung dalam hatinya. Dan Allah Taala mengetahui apa yang mereka sembunyikan."

Walaupun jumlah mereka hanya tinggal 700 orang, namun semangat mereka tidak luntur bagi meneruskan perjalanan mara ke medan jihad.

     Pada masa yang sama tersebar berita di kalangan pasukan tentera Quraisy bahawa pasukan Muhammad sudah berpecah apabila sebahagian daripada mereka menarik diri lalu pulang ke Madinah. Abu Sufian bin Harb yang paling gembira kerana apa yang dirancangnya telah berjaya. Kemudian mengatur orangnya bagi melakukan serangan hendap ke atas pasukan tentera Islam. Mereka memasang perangkap di jalan yang akan dilalui Nabi Muhammad dan para pengikutnya.

     "Siapakah antara kalian yang tahu tempat ini serta dapat membawa kami kepada musuh melalui jalan rentas?" tanya Nabi Muhammad.

     "Saya wahai Rasulullah," kata seorang lelaki bernama Abu Khaitsamah.

     Menurut lelaki itu dia tahu berkenaan kawasan itu dan boleh membawa mereka melalui jalan rentas untuk segera sampai ke Gunung Uhud. Nabi Muhammad yakin dengan Abu Khaitsamah lalu melantiknya sebagai penunjuk jalan. Dia membawa pasukan Muslimin melalui ladang Bani Harithah. Mereka melewati kebun kepunyaan Marba' bin Qaizhi seorang yang sangat memusuhi Rasulullah.

     Apabila melihat pasukan Islam melalui kebunnya maka disimbahnya dengan pasir dan debu sambil berkata, "Jangan melalui kebun aku ini kerana kamu pengikut Muhammad."

     Beberapa orang sahabat ingin membunuh Marba' tetapi tidak diizinkan Rasulullah sambil berkata, "Jangan kamu membunuhnya kerana dia buta hati dan buta mata."

     Mereka terus berjalan hingga akhirnya sampai ke lereng Gunung Uhud. Kemudian mereka berhenti di satu tempat bernama Udwatu Wadi. Mereka mendirikan khemah dengan membelakangkan Gunung Uhud serta menghadap ke arah musuh.

     "Muhammad dan pengikutnya sudah berada di kaki Gunung Uhud!" teriak seorang tentera Quraisy.

     Mereka berasa hairan bagaimana pasukan Muslimin itu boleh sampai ke tempat itu tanpa melalui jalan yang biasa dilalui orang ramai. Abu Sufian berasa kecewa kerana rancangannya hendak melakukan serangan hendap tidak menjadi kenyataan. Namun dia tidak berputus asa. Beliau segera berbincang dengan Safwan, Ikramah, Khalid dan beberapa orang lagi. Mereka mengambil keputusan untuk berperang.









N / F : DARIPADA "PERANG-PERANG YANG BENAR", OLEH ABDUL LATIP TALIB.

No comments:

Post a Comment