Monday 6 March 2017

PERANG BADAR [ BAB 6 - MENUJU KE MEDAN JIHAD ]






MENUJU KE MEDAN JIHAD








8 Ramadhan tahun 2 Hijrah

Malam semakin larut, suasana sepi. Dalam kegelapan malam itu dua lembaga manusia berjalan pantas. Kemudian kedua-duanya berpecah. Seorang menuju ke rumah Zubair bin Awwam dan seorang lagi menuju ke rumah Miqdad bin Aswad al-Kindy. Kedatangan lelaki itu disambut tuan rumah yang sedang menunggu kedatangan mereka.

     "Selamat datang wahai sahabatku, Thalhah. Ada sesiapa yang mengekori perjalanan kamu ke sini?" tanya Zubair.

     "Saya pasti tidak siapa yang tahu kecuali Allah dan RasulNya," jawab Thalhah.

     "Mari ikut saya," kata Zubair.

     Thalhah mengekorinya dari belakang. Mereka menuju ke belakang rumah Zubair. Di sana terdapat seekor kuda.

     "Saya serahkan kuda ini kepada awak. Gunakan dengan sebaik-baiknya bagi menjalankan tugas yang diberikan Rasulullah. Saya bekalkan juga buah kurma dan air minuman," kata Zubair bin Awwam.

     "Terima kasih. Doakan perjalanan saya selamat. Semoga kita bertemu lagi," kata Thalhah pula. Kedua-duanya berpelukan sebelum berpisah.

     Miqdad bin Aswad al-Kindy juga menunggu kedatangan sahabatnya Sa'id bin Zaid. Dia juga menyerahkan kudanya kepada lelaki itu sambil mendoakan supaya selamat menjalankan tugas.

     Sebelum itu Nabi Muhammad memerintahkan Thalhah bin Ubaidillah dan Sa'id bin Zaid pergi ke utara bagi mendapatkan maklumat kafilah Quraisy yang dipimpin Abu Sufian bin Harb yang dapat meloloskan diri ke Syam. Oleh kerana kafilah dagang Quraisy itu besar dan ramai maka Nabi Muhammad mengambil perhatian yang serius. Beliau memerintahkan Thalhah dan Sa'id bagi mendapatkan maklumat berkenaannya dan segera melaporkan kepadanya. Perjalanan itu jauh, dan mereka perlu bergerak pantas yang memerlukan kuda sebagai tunggangan. Di kalangan pengikut Nabi Muhammad di Madinah cuma dua orang sahaja yang memiliki kuda iaitu Zubair dan Miqdad. Thalhah meminjam kuda Zubair dan Sa'id meminjam kuda kepada Miqdad.

     Kedua-duanya keluar dari Madinah pada waktu malam supaya tidak dilihat oleh Abdullah bin Ubai dan konco-konconya. Thalhah dan Sa'id memecut kuda dengan laju meredah padang pasir yang samar-samar diterangi bulan sabit yang baru terbit. Menjelang pagi mereka sudah sampai ke satu tempat bernama al-Haura. Thalhah dan Sa'id menyamar sebagai pengembara.

     Al-Haura terletak di antara perjalanan antara Mekah dengan Syam. Tempat itu dijadikan persinggahan pengembara dari Syam atau Mekah. Penduduknya terdiri daripada bangsa Yahudi, Habsyah, Yaman dan Arab. Selepas berada di al-Haura selama tiga hari, kafilah dagang Quraisy yang dalam perjalanan pulang ke Mekah singgah di situ bagi mengisi air dan bekalan makanan.

     "Kami pengembara dari Khurasan. Bolehkah kami menumpang kafilah tuan untuk pergi ke Mekah?" tanya Sa'id kepada Abu Sufian. Abu Sufian tidak mengenali mereka kerana Thalhah dan Sa'id penduduk Madinah. Kedua-duanya menyamar sebagai pengembara dari Khurasan.

     "Mahukah kamu berdua bekerja dengan saya?" tanya Abu Sufian pula.

     "Kerja apa?" tanya Thalhah pula.

     "Saya memerlukan ramai pengawal bagi menjaga keselamatan kafilah dagang ini. Sekiranya kamu mahu, kamu boleh menjadi pengawal kami," jawab Abu Sufian.

     Menurut Abu Sufian, dia sudah mengupah 40 orang lelaki Syam bagi menjaga keselamatan kafilah dagang itu. Tetapi dia memerlukan lebih ramai pengawal.

     "Kami sering diancam perompak dari Madinah. Kami memerlukan ramai pengawal," beritahu Abu Sufian.

     "Kebetulan kami memang memerlukan duit bagi perbelanjaan kami di Mekah nanti, dengan itu kami terima tawaran tuan," kata Thalhah.

     "Bagi memudahkan tugas kami, boleh beritahu apakah barang-barang yang dibawa oleh kafilah ini?" tanya Sa'id pula.

     "Kami membawa seribu ekor unta yang sarat membawa makanan dan senjata untuk penduduk Mekah. Kami juga membawa 5,000 keping dinar emas, tetapi saya tidak akan beritahu kamu unta mana yang membawanya," jawab Abu Sufian.

     "Tuan membeli banyak dari Syam bagi dibawa ke Mekah. Apa tujuannya?" tanya Thalhah pula.

     "Kami hendak berperang dengan penduduk Madinah kerana mereka melantik Muhammad sebagai pemimpin mereka. Kami memusuhi Muhammad sejak dia berada di Mekah," jawab Abu Sufian.

     "Boleh kami tahu berapa upah yang tuan tawarkan kepada kami bagi menjadi pengawal kafilah dagang ini?" tanya Sa'id pula.

     "Sepuluh dirham sehari," jawab Abu Sufian.

     "Upah itu terlalu murah bagi tugas yang bahaya ini," kata Thalhah yang sengaja mencari helah.

     "Sekiranya tuan sanggup membayar tiga kali ganda daripada upah yang tuan tawarkan itu, baru kami setuju," kata Sa'id pula.

     "Dasar orang Khurasan memang tidak sedar diri. Saya menolong kamu bagi mendapatkan pekerjaan. Tetapi kamu meminta upah yang membuat saya akan mengalami kerugian besar," marah Abu Sufian.

     "Sekiranya begitu kami menolak tawaran itu," kata Thalhah.

     "Pergi kamu berdua. Kamu tidak dibenarkan menumpang kafilah dagang kami," kata Abu Sufian lalu menghalau Thalhah dan Sa'id dari situ.

     Mereka pergi dan terus memecut kuda mereka menghala pulang ke Madinah. Kemudian mereka melaporkan perkara itu kepada Nabi Muhammad.

     "Inilah kafilah dagang Quraisy yang membawa harta benda yang banyak. Sekiranya mereka melalui kawasan Madinah maka halang kafilah itu, semoga Allah memberikan harta rampasan itu kepada kamu," kata Nabi Muhammad.

     Ali bin Abu Talib diberi tanggungjawab membentuk pasukan yang akan menyekat kafilah dagang Quraisy itu. Tetapi ramai yang menyangka Rasulullah tidak memerlukan jumlah yang ramai. Tambahan pula beliau tidak menetapkan berapa ramai yang diperlukan. Sebelum itu sudah beberapa kali dibentuk pasukan bagi menyekat kafilah dagang Quraisy tetapi tidak berjaya dan pulang dengan hampa. Jadi saranan itu kurang mendapat sambutan. Hanya mereka yang benar-benar ikhlas sahaja menyertainya.

     "Wahai Rasulullah, cuma seramai 313 orang sahaja yang mendaftarkan diri. Mereka terdiri daripada Bani Aus seramai 61 orang, Bani Khazraj 170 orang dan Muhajirin 82 orang," kata Ali bin Abi Talib melaporkan.

     Rasulullah berpuas hati dengan jumlah itu. Beliau menyatakan kesediaannya memimpin pasukan itu. Kemudian beliau melantik Amr bin Ummu al-Maktum sebagai pemangku tugas beliau di Madinah. Mush'ab bin Umair diberi tugas membawa bendera.

     Rancangan Nabi Muhammad mahu menyekat kafilah dagang Quraisy itu sampai ke pengetahuan orang Yahudi. Mereka menuduh orang Islam hendak merompak harta kafilah dagang itu.

     "Kami diusir dari tanah air sendiri. Harta yang kami tinggalkan dirampas. Kemudian selepas kami berhijrah ke Madinah mereka terus mengancam kami, menceroboh kawasan kami, merampas haiwan ternakan kami serta memusnahkan kebun tanaman kami. Apakah kami hanya berdiam diri? Sesungguhnya apa yang kami lakukan ini kerana membela diri kami. Kami mematuhi perintah Allah dan Rasul kami. Allah membenarkan kami berperang, Rasulullah mengajak kami keluar membela diri." Begitu jawapan orang Islam pada tuduhan kaum Yahudi itu.

     "Muhammad cuma membawa 313 orang pengikutnya bagi merompak kafilah dagang Quraisy yang berjumlah mereka lebih 1000 orang. Abu Sufian juga mengupah 40 orang Syam bagi menjadi pengawalnya," kata Judan sambil mempersendakan pasukan Madinah itu.

     "Haiwan tugangan mereka cuma 70 ekor unta dan dua ekor kuda yang ditunggang secara bergilir. Ramai antara mereka yang cuma bersenjatakan pelapah kurma," kata Jayashi pula.

     "Kita mesti melaporkan perkara ini kepada Abu Sufian. Aku perintahkan kamu berdua berangkat segera ke al-Haura," perintah Abdullah bin Ubai.

     "Bagaimana pula dengan kamu?" tanya Judan pula.

     "Aku perlu berada di Madinah bagi membuat perhintungan dengan Amr al-Maktum yang dilantik menggantikan Muhammad bagi menjaga Madinah," jawab Abdullah bin Ubai.

     Menurutnya, dia sudah lama menaruh dendam kepada Amr al-Maktum. Jadi dia merancang mahu membunuhnya. Kemudian dia akan cuba mengambil alih pemerintahan Madinah.

     "Tugas itu tidak mudah tetapi aku mesti mencubanya," begitu tekad Abdullah bin Ubai.


=============================================================================

Apabila sampai di suatu tempat bernama al-Rauha, Nabi Muhammad memanggil Abu Lubabah bin Abdul Munzir lalu menyuruhnya segera pulang ke Madinah bagi menggantikan Amr al-Maktum. Tanpa bertanya lebih lanjut Abu Lubabah segera mematuhi perintah itu. Apabila sampai di Madinah, Abu Lubabah memberitahu Amr al-Maktum bahawa Rasulullah menyuruhnya menggantikan tempatnya.

     "Rasulullah melantik saudara menjadi imam di masjid," beritahu Abu Lubabah.

     "Saya dengar dan patuh perintah Rasulullah," kata Amr Ummu Maktum.

     Abdullah bin Ubai berasa kecewa kerana Nabi Muhammad seolah-olah mendapat tahu rancangannya. Dia pun membatalkannya.

     Nabi Muhammad dan para pengikutnya yang seramai 305 orang kerana lapan orang dibenarkan tidak ikut serta kerana sebab-sebab tertentu, terus berjalan menuju ke Badar. Pasukan tentera Islam dalam keadaan serba kekurangan. Mereka cuma memiliki 70 ekor unta dan dua ekor kuda yang terpaksa dinaiki secara bergilir-gilir. Seekor unta dikongsi bersama tiga orang.

     Rasulullah berkongsi unta dengan Ali bin Abi Talib dengan Martsad bin Abi Martsad al-Ghanawi. Hamzah bin Abdul Mutalib berkongsi dengan Zaid bin Harithah, Abi Kabsyah dan Anasah. Abu Bakar as-Siddiq pula berkongsi dengan Umar al-Khattab dan Abdul Rahman bin Auf. Begitulah seterusnya mereka berkongsi seekor unta bagi dinaiki tiga malah ada yang empat orang.

     "Wahai sahabatku Martdad, saya kasih melihat Rasulullah kerana dia sudah berumur berbanding kita yang masih muda. Saya bercadang hendak terus berjalan kaki. Biar Nabi Muhammad sahaja yang menunggang unta kita," kata Ali bin Abi Talib.

     Kemudian Ali dan Martdad memberitahu Nabi Muhammad mengenai cadangan itu. Beliau tidak bersetuju. Ali dan Martdad terpaksa akur dengan kehendak Rasulullah. Mereka bergilir-gilir menaiki unta itu. Walaupun Rasulullah ketika itu berusia dalam lingkungan 55 tahun namun tetap gigih dan tabah berjalan kaki mengharungi padang pasir.

     Pada masa yang sama, Judan dan Jayashi memecut kudanya dengan laju menuju ke al-Haura. Mereka berjaya menjumpai kafilah dagang Quraisy yang baru sahaja meninggalkan al-Haura.

     "Kami berdua diutus Abdullah bin Ubai bagi menyampaikan satu berita penting kepada tuan," kata Judan apabila bertemu dengan Abu Sufian.

     "Katakanlah dengan segera kerana aku tidak sabar hendak mengetahuinya," kata Abu Sufian.

     "Muhammad memimpin pasukan tenteranya bagi menyekat perjalanan tuan. Mereka sudah pun keluar dari kota Madinah," kata Judan.

     "Kafilah ini dikawal 40 orang lelaki Syam yang lengkap bersenjata. Belum termasuk anggota kafilah yang berjumlah lebih 100 orang. Aku tidak takut," kata Abu Sufian.

     "Jumlah pasukan Muhammad sepuluh kali ganda ramainya. Lebih baik kamu minta bantuan daripada Mekah," cadang Jayashi pula.

     "Terima kasih dengan maklumat ini dan terima kaish dengan cadangan yang diberikan," kata Abu Sufian.

     Beliau seorang yang berpengalaman membawa kafilah dagang dan tahu selok-belok perjalanan. Pada mulanya beliau tidak menghiraukan maklumat itu kerana masih belum terbukti kebenarannya. Abu Sufian terus memimpin kafilahnya hingga sampai ke Badar. Mereka bertemu dengan seorang penduduk tempatan bernama Majdi bin Amer.

     "Apakah kamu ada melihat sesiapa sedang mengintai kami?" tanya Abu Sufian.

     "Saya tidak pernah melihat sesuatu yang mencurigakan. Tetapi petang semalam saya ada melihat dua lelaki menunggang unta melalui kawasan ini. Kedua-duanya mengambil air minuman sebelum mendaki bukit itu," jawab Majdi.

     Abu Sufian mendaki bukit yang ditunjukkan lelaki itu. Didapatinya ada najis unta dan beberapa biji buah kurma.

     "Demi Tuhan, ini pasti kepunyaan orang Madinah," kata Abu Sufian.

     Barulah dia yakin Muhammad dan para pengikutnya sedang berusaha menyekat perjalanan kafilahnya. Abu Sufian segera membawa kafilahnya melalui kawasan persisiran pantai menuju ke Mekah. Pada masa yang sama dia menyuruh Dhamdham pergi ke Mekah dengan segera bagi mendapatkan bantuan daripada orang Quraisy.

     Sebelum itu Nabi Muhammad menyuruh Basbas bin Amr dan Adiy bin Abi az-Zaghba pergi ke Badar bagi mendapatkan maklumat berkenaan kafilah dagang Quraisy itu. Apabila sampai di Badar, Basbas dan Adiy pergi ke sebuah kolam bagi mengisi bekas air minumannya kerana tidak lama lagi kedua-duanya akan berbuka puasa. Kebetulan di situ ada dua orang perempuan sedang mengambil air minuman. Adiy dan Basbas mengintip bagi mendengar perbualan mereka.

     "Saya mahu merdeka daripada Majdi bin Amr," kata perempuan yang pertama yang kelihatan lebih muda daripada kawannya.

     "Awak sudah cukup duit bagi membayar tebusan diri awak?" tanya kawannya pula.

     "Saya mendapat berita esok ataupun lusa kafilah dagang Quraisy yang dipimpin Abu Sufian akan melalui tempat ini. Saya akan melayani mereka. Wang hasil pekerjaan saya itu akan saya bayarkan kepada Majdi," kata wanita muda itu.

     Selepas mendapat maklumat itu, Basbas dan Adiy kembali kepada pasukannya bagi melaporkannya kepada Nabi Muhammad.

     Nabi Muhamma dan pasukannya mengambil jalan yang biasa dilalui oleh kafilah dagang yang berulang alik antara Mekah dengan Syam kerana tujuannya mahu bertembung dengan kafilah dagang Quraisy yang dipimpin Abu Sufian. Mula-mula mereka melewati kawasan yang dipanggil Gunung Madinah kemudian menuruni lembah al-Aqiq sebelum sampai ke al-Hulaifa.

     Selepas berehat sebentar, perjalanan diteruskan melewati Aulatul Jaisy, Turban, Mall, Ghamis al-Hamam, Shukhairatul Yaman, as-Sayalah, Fajji ar-Rauha, dan akhirnya sampai di suatu tempat bernama Syanukah.

     Perjalanan itu sungguh sukar, jauh dan meletihkan. Tambahan pula mereka sedang menjalani ibadat berpuasa di bulan Ramadan selepas turunnya perintah itu melalui ayat Quran surah al-Baqarah ayat 183, "Wahai orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang yang dahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa."

     Baru seminggu mereka diuji dengan kewajipan berpuasa pada siang hari buat pertama kalinya, kini mereka diuji dengan panggilan jihad. Mereka menempuhinya dengan rasa takwa dan sabar.

     Keesokan harinya mereka meneruskan perjalanan hingga sampai ke satu tempat bernama ad-Dzubyah. Di situ mereka bertemu seorang Arab Badwi yang sedang memberi untanya makan. Abu Salamah bin Salamah mengucapkan salam lalu bertanya kepada lelaki itu sekiranya ternampak kafilah dagang Quraisy melewati tempat itu.

     Kemudian Rasulullah dan pasukannya meneruskan perjalanan menuju ke Badar. Tetapi sebelum sampai ke Badar mereka terpaksa melalui beberapa lembah padang pasir dan gunung. 
  
     Mula-mula mereka menuruni lembah Rahqan yang terletak di antara an-Naziyah dengan Madhiq as-Shafra. Kemudian mendaki kawasan tinggi al-Madhiz dan akhirnya menuruni kawasan lembah. Di situ mereka berhenti rehat.

     Kemudian Rasulullah mengutus Basbas bin Amr al-Juhani Bani Sa'idah dan Adiy bin Abi az-Zaghba' al-Juhani pergi ke Badar sekali lagi bagi mendapatkan maklumat, sama ada kafilah dagang Quraisy itu sampai ataupun belum. Selepas kedua-dua lelaki itu pergi, Rasulullah dan pasukannya meneruskan perjalanan hingga sampai ke sebuah desa as-Shafra yang diapit dua buah gunung.

     "Wahai Rasulullah, kafilah dagang Quraisy yang dipimpin Abu Sufian sudah melewati Badar. Kemudian mereka mengambil jalan di pesisiran pantai menuju ke Mekah," kata Basbas melaporkan.

     Mendengar perkhabaran itu ramai yang berasa kecewa. Namun Rasulullah tidak bercadang mahu segera pulang ke Madinah. Mereka perlu berada di situ bagi meneruskan pemantauan. Kebetulan pula hari sudah petang dan senja akan menjelma. Rasulullah mengajak mereka bermalam di situ. Apabila masuk waktu sembahyang maghrib mereka berbuka puasa.

     Pada malam itu, Rasulullah menyuruh Ali bin Abi Talib, Zubair bin Awwam dan Sa'ad bin Abi Waqqas berjaga malam bagi memastikan keselamatan mereka. Pada masa yang sama pasukan tentera Quraisy juga sudah sampai di kawasan Badar dan jarak mereka sudah hampir namun kedua-dua pihak masih belum menyedarinya.

     Sebelum itu Abu Sufian bersama kafilah dagangnya selamat sampai ke Mekah. Apabila dia mendapat tahu Abu Jahal dan pasukan tentera Quraisy Mekah keluar dari Mekah bagi menyelamatkan kafilah dagang itu, dia segera menulis surat lalu menyuruh Aswad menyampaikannya kepada Abu Jahal.

     Kami hargai upaya kalian menyelamatkan kafilah. Sukacita dimaklumkan pasukan kami dan harta benda kalian selamat sampai ke Mekah dengan hasil yang gemilang. Sesungguhnya Tuhan menyelamatkan kami, kerana itu silalah kalian pulang ke Mekah.

     "Mereka sekarang berada di al-Juhfah. Segeralah pergi ke sana dan berikan surat itu kepada Abdul Hakam," kata Abu Sufian lalu memberikan surat itu kepada Aswad.

     Tanpa berlengah lagi pemuda itu memecut kudanya menuju ke al-Juhfah. Ketika itu Abu Jahal dan pasukan tenteranya sedang berehat. Aswad menyerahkan surat itu kepada Abu Jahal. Selepas membaca surat itu, Abu Jahal pun menghebahkan kandungan surat itu kepada anggota pasukannya.

     "Tujuan kita datang ke sini hanya mahu menyelamatkan kafilah dagang. Sekarang harta kita sudah selamat sampai ke Mekah, kerana itu lebih baik kita pulang sahaja," kata Umaiyah bin Khallaf yang sejak dari mula berat hati menyertai pasukan itu.

     "Aku sependapat dengan Umaiyah. Mari kita pulang sahaja ke Mekah," sokong Amer bin Hisyam.

     "Wahai kaum Quraisy sekalian. Memang benar kafilah dagang kita selamat sampai di Mekah. Tetapi Muhammad masih berada di Badar. Kerana itu kita mesti pergi ke sana bagi menunjukkan kekuatan kita," bantah Abu Jahal.

     "Aku yakin Muhammad sudah pulang ke Madinah. Mereka tentu kecewa kerana tidak dapat merompak barang dagangan kita," kata Umaiyah pula.

     "Kita sudah diperdayakan oleh Dhamdham yang mengatakan Muhammad menyekat kafilah dagang kita. Dia juga mengadu untanya luka dan bajunya koyak rabak kerana bertempur dengan pengikut Muhammad. Sedangkan cerita yang sebenarnya, kafilah dagang kita itu tidak pernah bertemu dengan Muhammad," kata Uthbah bin Rabi'ah pula.

     Namun Abu Jahal tetap berkeras tidak mahu pulang ke Madinah. Dia memujuk pasukan tentera Quraisy dengan berkata, "Demi Tuhan, kita tidak akan pulang selagi belum sampai ke Badar. Di sana nanti kita akan berpesta selama tiga hari tiga malam. Kita akan sembelih ternakan yang dibawa dan memasak serta memakannya bersama-sama. Selepas menikmati makanan, kita akan minum arak sambil menikmati keseronokan bersama wanita-wanita yang mengiringi perjalanan kita. Jangan lepaskan peluang keemasan ini kerana kaum wanita itu sudah bersedia hendak melayani kita. Kita akan terus bersuka ria sehingga Muhammad dan para pengikutnya berada takut buat selama-lamanya."

     "Wahai Abdul Hakam, adakah kamu membawa kami ke sini bagi berseronok-seronok? Demi Tuhan, aku dan kabilah Bani Zuhrah yang berjumlah 300 orang akan menarik diri supaya pulang ke Mekah," kata al-Akhnas yang tidak bersetuju dengan keputusan Abu Jahal itu.

     "Hanya mereka yang penakut sahaja pulang ke Mekah," tempelak Abu Jahal dengan harapan al-Akhnas berada tercabar lalu membatalkan hasratnya pulang ke Mekah.

     Apabila mendengar kata-kata Abu Jahal itu, al-Akhnas berpaling kepada kaumnya Bani Zuhrah lalu berkata, "Wahai orangku Bani Zuhrah, tujuan kita keluar membawa senjata dan memakai baju besi ini adalah mahu melindungi harta kekayaan kita dan menyelamatkan sahabat kita Makhramah bin Naufal. Sesungguhnya Tuhan menyelamatkan kafilah Quraisy, harta kekayaan kalian dan sahabat kita selamat. Kerana itu tidak menjadi masalah lagi bagi kita sekiranya dituduh sebagai pengecut. Marilah kita pulang kerana kita tidak boleh keluar berperang tanpa sebab. Kita bukan seperti orang yang bakhlul itu," kata al-Akhnas sambil menunding jarinya ke arah Abu Jahal.

     Orang Bani Zuhrah menyahut seruan pemimpin mereka. Semuanya pulang ke Mekah dan tidak seorang pun yang tinggal. Orang Bani Hasyim juga mahu menarik diri pulang ke Mekah tetapi dihalang oleh Abu Jahal dengan berkata, "Selama ini Makhzum dengan Bani Hasyim bermusuhan. Tetapi mereka berjaya disatukan bagi menyelamatkan kabilah Quraisy. Aku mewakili Bani Makhzum mahu menghulurkan perdamaian dengan Bani Hasyim. Janganlah kerana masalah ini kita berpecah semula."

     Mendengar kata-kata Abu Jahal itu, Bani Hasyim tidak jadi pulang ke Mekah. Tetapi dia pertengahan terjadi dialog antara Thalib bin Abi Thalib dengan salah seorang Bani Makhzum.

     "Demi Tuhan, walaupun orang Bani Hasyim masih bersama kita tetapi hati mereka menyebelahi Muhammad," kata seorang lelaki Bani Makhzum.

     Thalib bin Abi Talib berasa tersinggung lalu berkata, "Memang benar kata kamu itu. Sesungguhnya saya menyebelahi Muhammad."

     Kemudian Thalib bin Abi Thalib pun bersyair.

     Wahai Tuhan
     Sesungguhnya Thalib melakukan kesilapan
     Kerana berangkat bersama mereka yang menentang
     Maka jadikanlah mereka yang menentang
     Berbeza dengan mereka yang ditentang
     Mereka yang dikalahkan berbeza
     Dengan mereka yang mengalahkan.

Kemudian Thalib bersama para pengikutnya pulang ke Mekah. Yang tinggal cuma 1000 orang sahaja. Abu Jahal pun berkata, "Biarkan mereka yang penakut itu pergi. Tetapi kita yang berani akan meneruskan perjalanan hingga ke Badar. Aku menyediakan ternakan yang gemuk bagi disembelih. Aku sediakan arak yang baik bagi diminum, dan aku sediakan wanita-wanita yang cantik untuk kamu. Di Badar nanti kita bukan berperang tetapi berseronok memuaskan nafsu kita."

     Kata-kata Abu Jahal itu disambut dengan gembira oleh pasukan tentera Quraisy. Mereka segera menuju ke Badar bagi menikmati kegembiraan dan keseronokan yang dijanjikan Abu Jahal.

     Tetapi apabila sampai di Badar mereka keletihan kerana perjalanan yang jauh. Tambahan pula mereka membawa peralatan senjata dan bebanan barang-barang makanan dan air. Sebaik sahaja sampai di Badar mereka yang keletihan terus berehat dan terlena sampai pagi.

     Keesokan harinya, Ali bin Abi Talib, Zubair bin Awwam dan Sa'ad bin Abi Waqqas yang ditugaskan memantau kawasan sekitar membuat rondaan di sekitar kawasan Badar. Tiba-tiba mereka terserempak dengan dua lelaki yang sedang memimpin seekor unta yang membawa bebenan. Ali, Zubair dan Sa'ad segera mendapatkan lelaki itu.

     "Kami membawa air minuman untuk tuan. Silalh meminumnya," kata salah seorang lelaki itu.

     "Kami tidak memerlukan air itu kerana kami sedang berpuasa," kata Ali bin Abi Talib.

     Kedua-dua lelaki itu kelihatan terkejut dan takut apabila mendapat tahu tiga orang lelaki yang disangka pasukan tentera Quraisy itu adalah pengikut Muhammad. Kedua-dua lelaki itu cuba melarikan diri tetapi dapat ditangkap lalu dibawa menghadap Rasulullah. Basir menyoal siasat kedua-dua lelaki itu.

     "Siapa nama kamu dan berasal dari mana?" tanya Baser.

     "Nama saya Aslam hamba sahaya Bani al-Hajjaj. Kawan saya ini namanya Aridh bin Yasar hamba sahaya Bani al-Hajjaj," jawab salah Aslam.

     "Beritahu kami apa tujuan kamu datang ke sini?" tanya Basir.

     "Kami disuru oleh tentera Quraisy mencari air minuman," jawab Adam.

     "Kamu bohong," marah Basir.

     "Kami orang Abu Hakam. Kami tidak bohong," kata Aridh.

     "Awak bercakap bohong!" herdik Basir lalu terus memukul Adith.

     "Apa yang kamu mahukan dari kami?" tanya Aslam sambil menangis kerana kesakitan.

     "Bercakap benarlah bahawa kamu hamba sahaya Abu Sufian," jawab Basir.

     "Benar kata tuan bahawa kami budak suruhan Abu Sufian," jawab Aslam sambil merayu supaya jangan dipukul lagi.

     Basir tidak memukul lagi kedua-dua lelaki itu. Ketika itu Rasulullah baru selesai bersembahyang. Beliau segera mendapatkan mereka lalu berkata, "Ketika kedua-dua lelaki ini bercakap benar kamu pukul dia. Tetapi apabila mereka bercakap bohong kamu tidak apa-apakan. Demi Allah, kedua-dua lelaki ini tidak berdusta. Mereka miliki tentera Quraisy yang dipaksa mencari air minuman."

     "Wahai tuan yang baik hati. Memang benar kami miliki tentera Quraisy yang ditugaskan mencari air minuman. Lalu terserempak dengan pengikut Muhammad," kata Aslam.

     "Ceritakan kepada saya berkenaan pasukan tentera Quraisy itu," pinta Rasulullah.

     "Mereka berada di balik bukit pasir sana," jawab Aslam sambil menunjuk ke arah sebuah bukit pasir yang tidak jauh dari tempat pasukan Islam.

     "Apa senjata yang mereka bawa?" tanya Nabi Muhammad.

     "Saya tidak tahu. Tetapi ramai yang menunggang kuda dan unta. Ramai yang memakai bahu besi," jawab Aridh.

     "Berapa banyak jumlah mereka?" tanya Rasulullah lagi.

     "Saya tidak tahu," jawab Aslam.

     "Setiap hari berapa ekor unta yang mereka sembelih bagi dijadikan makanan?" tanya Nabi Muhammad lagi.

     "Sepuluh ekor," jawab lelaki itu.

     "Sekiranya begitu jumlah mereka antara 900 hingga 1,000 orang," kata Nabi Muhammad lagi.

     "Siapa pemimpin Quraisy yang ada bersama mereka?" tanya Nabi Muhammad.

     "Uthbah bin Rabi'ah, Abu Bakhtar bin Hisyam, Hakim bin Hizam, Naufgal bin Khuwailid, Harithy bin Amer, Tha'imah bin Ady, Nadher bin Harith, Zum'ah bin Aswad, Amer bin Hisyam, Umaiyah bin Khallaf dan ramai lagi," jawab Aslam.

     "Mereka itu adalah pemimpin-pemimpin Quraisy Mekah yang datang bagi memerangi kalian," kata Rasulullah sambil memandang ke arah para sahabatnya.

     Suasana sepi seketika kerana masing-masing berdiam diri memikirkan suasana yang genting itu. Mereka datang hendak menyekat kafilah dagang Quraisy yang menceroboh kawasan Madinah. Tetapi sekarang mereka sedang berhadapan dengan pasukan tentera Quraisy yang lebih ramai bilangannya serta lengkah dengan senjata.

     "Wahai Rasulullah, kami dengar dan taat kepada perintah Allah dan RasulNya. Sekiranya kita pulang ke Madinah, mereka pasti mengejek kita dengan mengatakan kita penakut berhadapan dengan pasukan Quraisy. Demi menjaga maruah Islam dan maruah diri kita, jangan pulang ke Madinah. Sekiranya kami disuruh berperang maka kami sanggup berperang bersamamu," kata Abu Bakar as-Siddiq.

     "Wahai Rasulullah, kita keluar di jalan Allah bagi menegakkan syiar Islam. Kami rela syahid demi perjuangan ini," kata Umar al-Khattab pula lalu mengucapkan kata-kata yang baik dan penuh bersemangat.

     Kemudian bangun pula al-Miqdad bin Amr lalu berkata, "Wahai Rasulullah, teruskanlah perjalanan seperti yang dikehendaki Allah dan kami tetap bersamamu. Demi Allah kami tidak akan berkata kepadamu seperti yang dikata oleh Bani Israil kepada Nabi Musa, 'Pergilah engkau bersama Tuhan engkau dan berperanglah engkau berdua.' Tetapi kami tetap akan duduk di sini."

     "Kami berkata kepadamu wahai Rasulullah, pergilah engkau dan Tuhan engkau berperang dan sesungguhnya kami ikut berperang bersamamu dan bersama Allah. Demi zat yang mengutusmu dengan membawa kebenaran, sekiranya engkau berjalan bersama kami hingga ke Barki al-Ghimad (suatu tempat di Yaman) kami bersabar bersamamu hingga engkau dan kami tiba di sana."

     Hingga saat itu hanya mereka yang terdiri daripada Muhajirin yang bercakap. Tetapi kaum Ansar masih berdiam diri. Melihat keadaan itu maka Rasulullah pun berkata, "Wahai tuan-tuan semua, berilah cadangan kepada saya."

     Sa'ad bin Muaz salah seorang pemimpin kaum Ansar bangun lalu berkata, "Demi Allah, kami faham apa yang tuan maksudkan."

     Sa'ad menyambung kata-katanya, "Wahai Rasulullah, kami sudah beriman kepada kamu. Kami sudah membenarkan kata-katamu. Kami bersaksi bahawa setiap yang kamu bawa dan ucapkan adalah kebenaran. Kami sudah bersumpah supaya patuh dan taat. Wahai Rasulullah, maju dan teruskanlah perjuangan ini sebagaimana yang kamu kehendaki. Demi yang mengutus kamu dengan kebenaran, andaikata kamu terhalang kerana ada lautan di hadapan, kami sanggup merentasi laut itu. Kami sanggup terjun bersama kamu. Tidak seorang pun daripada kalangan kami yang berundur. Kami sangat dikenali sebagai mereka yang sangat tabah dalam peperangan dan jujur dalam pertempuran. Semoga Allah memperlihatkan kepada kamu kebenaran diri kami. Majulah kamu bersama kami dengan keberkatan daripada Allah."

     Rasulullah senang hati mendengar kata-kata Sa'ad itu. Kemudian Sa'ad menyambung lagi kata-katanya.

     "Mungkin kamu khuatir kami hanya mengaku taat dalam diri kami sahaja. Dan tidak sanggup bersama kamu bagi berperang. Wahai Rasulullah, saya mewakili seluruh golongan Ansar, akan bersama kamu menuju ke hadapan sepertimana yang kamu kehendaki. Dan putuskan tali persaudaraan dengan siapa yang kehendaki. Ambillah harta kamu menurut kehendak kamu."

     Rasulullah berkata, "Majulah kamu semua dan terimalah khabar gembira kerana Allah menjanjikan salah satu daripada dua kebaikan (menang ataupun syahid). Demi Allah, saya seakan-akan dapat melihat tempat kematian mereka."

     Kemudian Nabi Muhammad mengajak Abu Bakar as-Siddiq menemaninya bagi melihat kawasan sekitar. Mereka bertemu seorang lelaki tua lalu Nabi Muhammad cuba mendapatkan maklumat daripada lelaki itu.

     "Adakah kamu tahu tentang orang Quraisy Mekah ataupun Muhammad bersama pengikutnya?" tanya Nabi Muhammad. Beliau sengaja tidak memperkenalkan dirinya.

     "Saya tidak akan memberikan apa-apa maklumat kepada kamu hingga saya tahu siapa kalian berdua," jawab lelaki tua itu.

     "Sekiranya kamu memberikan maklumat tentang Muhammad dan orang Quraisy itu, kami akan menjelaskan kepada kamu yang kami berasal dari mana," kata Nabi Muhammad pula.

     Abu Bakar as-Siddiq sudah berpura-pura bersikap garang dengan merenung tajam wajah orang tua itu dengan tujuan menakutkannya.

     "Sekiranya saya memberikan maklumat adakah saya akan dilepaskan?" tanya orang tua itu pula.

     "Ya benar," jawab Rasulullah.

     "Saya mendapat maklumat bahawa Nabi Muhammad dan sahabat-sahabatnya akan sampai di sini pada hari ini. Sekiranya maklumat itu betul, Muhammad sepatutnya sudah berada di sini. Saya juga mendapat maklumat bahawa orang Quraisy akan sampai ke sini pada hari ini. Sekiranya maklumat itu betul sepatutnya orang Quraisy itu sudah berada di kawasan ini," kata orang tua itu.

     "Kamu boleh pergi," kata Abu Bakar as-Siddiq.

     "Kamu berdua berasal dari mana?" tanya orang tua itu kepada Nabi Muhammad.

     "Kami berasal dari air," jawab Rasulullah.

     "Apakah dari air yang berada di Iraq?" tanya lelaki itu lagi.

     "Kami berasal dari air mani," jawab Abu Bakar as-Siddiq.

     Orang tua itu tertawa terbahak-bahak lalu segera pergi dari situ. Kemudian Nabi Muhammad mengajak Abu Bakar as-Siddiq kembali kepada pasukannya. Beliau sudah mendapat maklumat yang diperlukannya.




N / F : DARIPADA "PERANG-PERANG YANG BENAR", OLEH ABDUL LATIP TALIB.

No comments:

Post a Comment