Tuesday 20 September 2016

HASAN AL-BANNA [ BAB 24 - FITNAH ]






FITNAH








Dua puluh tujuh Rejab adalah peristiwa sejarah dalam Islam kerana berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Setiap tahun pada tarikh tersebut, umat Islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis ceramah bagi memperingati peristiwa itu. Masyarakat Islam di Ismailiyah juga turut mengadakannya. Ikhwan Muslimin turut mengadakannya di masjid mereka dan orang ramai dijemput hadir. Pada malam itu, orang ramai datang sehingga kawasan masjid penuh sesak. Hasan Al-Banna pun dijemput memberikan ceramah.

     Ceramah Hasan Al-Banna terhenti apabila seorang lelaki bertanya, "Adakah perjalanan Israk dan Mikraj nabi itu melibatkan hanya roh ataupun termasuk jasad baginda?"

     "Jika kita yakin bahawa roh dapat menguasai seluruh jasad, bolehlah kita katakan bahawa roh Rasulullah s.a.w. sudah menguasai seluruh jasad baginda. Roh ini telah menangguhkan segala pergerakan jasmani seperti makan, minum, dan lain-lain lagi. Tiada ragu lagi bahawa peristiwa itu melibatkan pengembaraan roh dan jasad baginda. Ini kerana roh dan jasad sudah dibersihkan sehingga kedua-duanya menjadi sama," kata Hasan Al-Banna.

     Sebenarnya wujud perbezaan pendapat dalam kalangan umat Islam di Ismailiyah dalam peristiwa Israk dan Mikraj. Ada yang berpendapat peristiwa itu hanya berlaku melibatkan roh baginda. Mengikut logik akal, tidak mungkin nabi boleh melaluinya dalam masa yang singkat pada satu malam.

     Namun ada pul berpendapat yang mengatakan Israk dan Mikraj itu berlaku dengan roh dan jasad Nabi Muhammad s.a.w. Perbezaan pendapat dua kumpulan itu berterusan dan tidak dapat diselesaikan. Kerana itu majlis memperingati peristiwa Israk dan Mikraj sentiasa diadakan di dua tempat. Tetapi pada malam itu, kedua-dua golongan yang berbeza pendapat itu datang bagi mendengar pendapat Hasan Al-Banna pula.

     Seperti yang dijangka, jawapan Hasan Al-Banna mengenai Israk dan Mikraj itu menimbulkan kontroversi dalam kalangan orang ramai. Mereka yang tidak menyukai Hasan Al-Banna mengambil kesempatana menyebarkan fitnah kononnya Hasan Al-Banna tidak percaya berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj. Ada pula yang mengatakan kononnya Hasan Al-Banna percaya peristiwa Israk dan Mikraj itu berlaku hanya melibatkan roh tanpa jasad.

     Kerana perkara itu menjadi perbualan ramai, sahabat-sahabat Hasan Al-Banna meminta izin bagi menjawab fitnah yang sengaja disebarkan itu, tetapi beliau menahan mereka dengan berkata, "Dalam keadaan begini, hanya pendekatan membina yang berguna. Kewajipan kita semua adalah pemimpin umat manusia ke jalan yang benar supaya mereka meninggalkan keyakinan ataupun akidah yang salah."

     "Apa yang patut kita lakukan sekarang?" tanya mereka.

     "Aturkan satu ceramah bertajuk, Keagungan Rasulullah s.a.w," jawab Hasan Al-Banna.

     Tidak lama kemudian, mereka mengadakan satu lagi majlis ceramah di masjid Ikhwan dan orang ramai pun berhimpun bagi mendengarnya. Dalam ceramahnya, Hasan Al-Banna menceritakan sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w. yang gilang-gemilang itu sejak kelahiran sehingga kewafatannya. Ceramah itu memberi kesan kepada orang ramai yang mendengarnya. Dengan itu, isu mengenai peristiwa Israk dan Mikraj menjadi hilang dengan sendirinya. Tetapi tidak lama kemudian, Hasan Al-Banna difitnah sekali lagi.

     "Satu fitnah yang menyentuh kita sedang disebarkan di seluruh bandar, dan kami tidak tahan lagi mendengarnya. Benarkan kami bertindak balas ke atas mereka yang menyebarkan fitnah itu," kata Basir Efendi, seorang ahli Ikhwan Muslimin yang datang menemui Hasan Al-Banna.

     "Memang benar seperti apa yang dikatakan sahabat saya ini. Sekiranya ftnah itu dibiarkan, orang ramai pasti menjadi keliru dan mereka akan memusuhi kita," sokong Ahmad kawan Basir Efendi. Kedua-dua lelaki itu datang menemui Hasan Al-Banna bagi menyatakan perkara tersebut.

     Hasan Al-Banna tenang sahaja mendengarnya lalu berkata, "Oleh itu, kita perlu bersabar dan bertakwa, apabila fitnah dilemparkan kepada kita. Ini membuktikan bahawa kita benar-benar sedang berjuang untuk Islam. Sudah menjadi amalan para penentang Islam untuk menyebar fitnah terhadap pendakwah-pendakwah Islam yang benar. Cara yang serupa juga digunakan oleh musuh-musuh Islam ketika peringkat awal dahulu bahkan Rasulullah s.a.w. sendiri pun tidak terkecuali daripada tindakan mereka."

     Kata-kata Hasan Al-Banna itu masih tidak dapat meredakan kemarahan kedua-dua lelaki itu. Seorang daripada mereka pun berkata, "Kami setuju dengan kata-kata Tuan itu. Nabi dibenci dan difitnah oleh mereka yang bukan Islam. Tetapi tuduhan atau fitnah terhadap Tuan itu dilakukan oleh seorang ulama yang terkenal, ia sangat buruk dan kami tidak boleh berdiam diri."

     "Apakah tuduhan itu?" tanya Hasan Al-Banna.

     Basir Efendi menjawab dengan nafas turun naik. "Mereka menuduh yang Tuan menyuruh kami menyembah Tuan, bukannya Allah. Mereka juga menuduh anggota Ikhwan Muslimin yakin bahawa Hasan Al-Banna itu tuhan dan tidak bersifat baru iaitu tidak mati dan kekal abadi. Kerana itu, kami tidak dapat bersabar lagi dengan fitnah jahat yang sedang disebarkan itu."

     "Orang yang membuat fitnah itu adalah seorang ulama yang terkenal. Kerana itu ramai yang percaya dengan kata-katanya. Kami sudah menyiasat perkara ini dengan teliti, bahkan kami menemui ulama tersebut dan memintanya memberitahu dari mana dia mendapat maklumat yang mengatakan pihak Ikhwan menganggap Hasan Al-Banna sebagai tuhan mereka. Dia menjawab, saaya dengar daripada Hasan Al-Banna sendiri. Kami terkejut mendengar jawapannya. Kami bertanya lagi bagi mendapat penjelasan dan ulama itu memberi jawapan yang serupa. Kami tidak percaya Tuan berkata seperti itu. Kerana itu kami datang menemui Tuan untuk mendapatkan penjelasan," kata Ahmad pula.

     Hasan Al-Banna terkejut mendengarnya. Dia tidaks sangka ada orang yang sanggup memfitnah dirinya sehingga ke peringkat itu. Bagi mendapatkan penjelasan, Hasan Al-Banna mengajak dua lelaki itu menemui ulama tersebut. Dia juga mengajak dua orang anggota Ikhwan yang kenal baik dengan ulama itu turut serta. Tujuannya bagi mengetahui apakah ulama itu yang salah faham ataupun kedua-dua lelaki itu yang tidak memahami maksud sebenar kata-kata ulama tersebut.

     Mereka berlima pun pergi ke rumah ulama itu. Kebetulan ulama itu sedang berada di dalam biliknya. Isteri ulama itu yang membuka pintu lalu mempersilakan Hasan Al-Banna dan kawan-kawannya masuk ke dalam rumah kerana mereka menyangka mereka adalah sahabat suaminya.

     Hasan Al-Banna menyampaikan tujuannya, "Kami mahu berjumpa suami puan kerana ada perkara penting yang mahu kami bincangkan."

     "Baiklah, kata isteri ulama itu lalu memanggil suaminya keluar.

     Tidak lama kemudian, ulama itu muncul dan memberi salam kepada tetamunya. Tetapi sebaik sahaja dia melihat Hasan Al-Banna, mukanya menjadi pucat. Dia menggeletar dan suaranya tersekat-sekat.

     Melihat keadaan itu, Hasan Al-Banna pun berkata, "Kedua-dua sahabat saya ini mengatakan bahawa kamu mendengar saya menyuruh orang Ikhwan menyembah saya, dan bukannya menyembah Allah. Sekarang, saya hendak mendengar penjelasan sama ada kamu mengaku ataupun menafikan kata-kata mereka itu."

     Mendengar kata-kata itu, bertambah pucat muka ulama itu dan bertambah kuat tubuhnya menggeletar.

     "Berkata benarlah kerana Tuhan menjadi saksi," desak Hasan Al-Banna.

     Akhirnya ulama itu pun berkata, "Benar, saya berkata begitu."

     Hasan Al-Banna menarik nafas panjang seraya berkata, "Sekarang jelaslah kedudukan dua sahabat saya ini. Mereka menyampaikan berita yang benar. Semoga Allah mencucuri rahmat dan berkat ke atas mereka kerana telah berkata benar."

     Kemudian dia berpaling ke arah ulama itu lalu bertanya, "Tuan seorang ulama yang dikenali ramai. Bilakah Tuan mendengar yang saya menyuruh para pengikut saya, supaya menyembah saya seperti menyembah Tuhan?"

     "Saya membuat kesimpulan begitu kerana kira-kira sebulan yang lalu, ketika berada di dalam masjid, seorang guru yang bernama Muhammad Al-Laitsee Afandi datang dan duduk bersama-sama kita. Kemudian saya melihat para anggota Ikhwan pun tiba seorang demi seorang dan mengucapkan salam kepada kamu. Setelah melihat tingkah laku mereka, Muhammad AI Laitsee Afandi pun berkata kepada kamu, para anggota Ikhwan menyayangi tuan sehingga ke peringkat menyembah," jawab ulama itu.

     Hasan Al-Banna mengangguk lalu berkata, "Benar, saya masih ingat peristiwa itu."

     "Bukankah itu bermakna mereka menyembah kamu?" kata ulama itu.

     Mendengar kata-kata ulama itu, Basir Efendi bingkas bangun lalu memukulnya sambil berkata, "Betapa ceteknya ilmu kamu. Inikah sahaja yang kamu dapat fahami? Adakah itu yang kamu pelajari selama ini? Inikah caranya kamu menyampaikan kebenaran?"

     Anggota Ikhwan yang lain segera meleraikan pergaduhan itu. Kemudian Hasan Al-Banna pun berkata, "Tuan ulama, kamu mendengar kata-kata saya dan kamu juga berhak meletakkan maksud yang kamu suka. Tetapi Tuan silap apabila mengatakan saya yang menyuruh para anggota Ikhwan menyembah saya. Tuan tidak menyebut langsung tindakan saya memarahi Muhammad Al-Laisee Afandi kerana menggunakan perkataan menyembah itu. Bukankah saya sudah memberitahunya bahawa penggunaan perkataan menyembah itu bertentangan dengan Islam. Kamu ingat kata-kata Muhammad Al-Laitsee  Afandi, tetapi kamu lupa kepada teguran-teguran yang saya berikan kepadanya. Walau bagaimanapun, kami rasa sudah cukup kami terima telatah kamu. Saya bersyukur kepada Allah kerana sudah jelas perkara yang sebenarnya."

     "Wahai ulama, kesalahan kamu amat berat sehingga orang ramai percaya. Kerana itu kami mahu Tuan beritahu kepada orang ramai dalam satu perhimpunan, bahawa kata-kata Tuan itu tidak benar, dan itu adalah kesilapan Tuan sendiri. Sekiranya Tuan enggan, kami akan bertindak ke atas Tuan," gertak Basir Efendi.

     Kerana takut maka ulama itu bersetuju. Beliau pun menjelaskan kedudukan yang sebenarnya dalam satu perhimpunan agung para anggota Ikhwan Muslimin. Dia juga berterima kasih kepada pihak Ikhwan dan menghargai usaha-usaha gigih mereka bagi memperjuangan Islam dan umatnya.




N / F : DARIPADA "HASAN AL-BANNA", OLEH ABDUL LATIP TALIB.

No comments:

Post a Comment