Thursday 17 May 2018

NABI YUSUF A.S. [ BAHAGIAN 4 ]






BAHAGIAN 4








F. Yusuf A.S. Dalam Penjara


     Yusuf dimasukkan ke dalam penjara bukan kerana dia telah melakukan kesalahan atau kejahatan, tetapi kerana sewenang-wenang penguasa yang memenjarakannya untuk menutupi dosanya sendiri dengan mengenakan dosa itu kepada orang yang dipenjarakan. Akan tetapi bagi Nabi Yusuf, penjara adalah tempat yang aman untuk menghindari segala godaan dan tipu daya yang akan menjerumuskannya ke dalam kemaksiatan dan perbuatan mungkar. Bagi Yusuf, hidup di dalam sebuah penjara yang gelap dan sempit, di mana gerak badannya dan pandangan matanya dibatasi adalah lebih baik dan lebih disukai daripada hidup di alam bebas di mana jiwanya tertekan dan hatinya tidak merasa aman dan tenteram. Di dalam penjara Yusuf dapat membulatkan fikiran dan jiwanya beribadah dan menyembah kepada Allah SWT.

     Di samping itu dia dapat melakukan dakwah di dalam penjara, memberi bimbingan dan nasihat kepada pesalah, agar mereka yang telah berdosa melakukan kejahatan, bertaubat dan kembali menjadi orang-orang baik, malah kepada para tahanan yang tidak berdosa yang menjadi korban perbuatan penguasa yang sewenang-wenang dihibur agar mereka bersabar dan bertakwa, bertawakkal dan beriman memohon kepada Allah SWT mengakhiri penderitaan dan kesengsaraan mereka.

     Bersama dengan Yusuf, dipenjarakan pula dua orang pegawai istana Raja dengan tuduhan hendak meracun Raja atas perintah dan dengan kerjasama dengan pihak musuh istana. Dua orang pegawai yang dipenjarakan itu, seorang penjaga gudang makanan dan yang seorang bekerja sebagai pelayan meja istana.

     Pada suatu pagi datanglah kedua pemuda tahanan itu ke tempat Nabi Yusuf, mengisahkan bahawa mereka telah mendapat mimpi. Si pelayan melihat seakan-akan dia berada di tengah sebuah kebun anggur memegang gelas, seperti gelas yang biasa digunakan untuk minum oleh Raja, majikannya, lalu diisinya gelas itu dengan perahan buah anggur. Sedang pemuda penjaga gudang melihat dalam mimpinya seolah-olah dia menjunjung di atas kepalanya sebuah bakul besar yang berisi roti, roti tersembut disambar oleh sekelompok burung dan dibawanya terbang. Kedua pemuda tahanan itu mengharapkan dari Nabi Yusuf agar memberi tafsiran bagi mimpi mereka itu.

     Nabi Yusuf yang telah dikurniai kenabian dan ditugaskan oleh Allah SWT. Menyampaikan risalah-Nya kepada hamba-hamba-Nya memulai dakwahnya kepada kedua pemuda yang datang menanyakan tafsiran mimpinya, mengajak mereka beriman kepada Allah SWT Yang Maha Esa, meninggalkan sembahan kepada berhala-berhala yang mereka ada-adakan sendiri dengan memberi nama kepada berhala-berhala itu sesuka hati mereka.

     Untuk membuktikan kepada kedua pemuda itu bahawa dia adalah seorang Nabi dan pesuruh Allah SWT, berkata Nabi Yusuf: "Aku tahu dan dapat menerangkan kepada kamu, makanan apa yang akan kamu terima, apa jenisnya dan berapa banyaknya, demikian juga jenis dan jenis minuman yang akan kamu peroleh. Demikian juga aku dapat memberi tafsiran bagi mimpi seseorang termasuk kedua mimpimu. Itu semua adalah ilmu yang dikurniakan oleh Allah SWT kepadaku."

     "Aku telah meninggalkan agama orang-orang yang tidak beriman kepada Allah SWT dan yang mengingkari adanya hari kiamat kelak. Aku telah mengikuti agama bapa-bapaku, Ibrahim, Ishaq dan Ya'qub. Tidaklah sepatutnya kami menyekutukan sesuatu bagi Allah SWT yang telah mengurniakan rahmat dan nikmat-Nya ke atas kami dan ke atas manusia seluruhnya, tetapi kebanyakan manusia tidak menghargai nikmat Allah SWT itu dan tidak mensyukuri-Nya. Cubalah fikirkan, wahai teman-temanku dalam penjara, mana lebih baik dan lebih masuk akal penyembahan kepada beberapa tuhan yang berbeza-beza atau penyembahan kepada Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa? Tuhan telah memerintahkan, janganlah kamu menyembah selain Dia. Itulah agama yang benar dan lurus, tetapi ramai orang tidak mengetahui dan tidak mahu mengerti." "Adapun mengenai mimpimu," Nabi Yusuf melanjutkan ceritanya, "maka takbirnya bahawa engkau, wahai pemuda pelayan, segera akan dikeluarkan dari penjara dan akan ditugaskan kembali seperti sediakala, sedangkan engkau wahai pemuda penjaga gudang akan dihukum mati dengan disalib dan kepalamu menjadi makanan burung-burung yang mematuknya. Demikianlah takbir mimpimu yang telah menjadi hukum Allah SWT bagi kamu berdua."

     Berkata Nabi Yusuf selanjutnya kepada pemuda yang diramalkan akan keluar dari penjara: "Wahai temanku, pesanku kepadamu, bila engkau telah keluar dan kembali bekerja di istana, sebutlah namaku di hadapan Raja, majikanmu. Katakanlah kepadanya bahawa aku dipenjarakan sewenang-wenangnya, tidak berdosa dan tidak bersalah. Aku dipenjarakan hanya untuk kepentingan menyelamatkan nama keluarga Ketua Polis Negara dan atas hasutan isterinya belaka. Janganlah engkau lupakan pesananku ini, wahai temanku yang baik."

     Kemudian, maka sesuai dengan takbir Nabi Yusuf, selang tidak lama keluarlah surat pengampunan Raja bagi pemuda pelayan dan hukuman salib bagi pemuda penjaga gudang dilaksanakan. Akan tetapi pesanan Nabi Yusuf kepada pemuda pelayan, tidak disampaikan kepada Raja setelah dia diterima kembali bekerja di istana. Syaitan telah menjadikannya lupa setelah dia menikmati kebebasan dari penjara dan dengan demikian tetaplah Nabi Yusuf berada di penjara beberapa tahun lamanya, menghibur para tahanan yang tidak berdosa dan mendidik serta berdakwah kepada tahanan yang telah bersalah melakukan kejahatan dan perbuatan-perbuatan yang buruk, agar mereka menjadi orang-orang yang baik dan bermanfaat bagi sesama manusia dan menjadi hamba-hamba Allah SWT yang beriman dan bertauhid.

     Isi cerita tersebut di atas terdapat dalam Al-Quran pada surah Yusuf ayat 36 sehingga ayat 42 yang bermaksud:

Ertinya:

"Dan telah masuk bersamanya ke dalam penjara dua orang pemuda. Berkatalah salah seorang di antara keduanya: "Sesungguhnya aku bermimpi memerah anggur." Dan yang lainnya berkata: "Sesungguhnya aku bermimpi bahawa aku membawa roti di atas kepalaku, sebahagiannya dimakan burung. Berikanlah kepada kami takwilnya; sesungguhnya kami memandang kamu termasuk orang yang pandai (mentakwilkan mimpi)." Yusuf menjawab: "(Aku bukan sahaja dapat menerangkan takbir mimpi kamu itu, bahkan) tidak datang kepada kamu sesuatu makanan yang diberikan kepada kamu (tiap-tiap hari dalam penjara), melainkan aku juga dapat memberitahu kepada kamu akan nama dan jenisnya, sebelum ia dibawa kepada kamu. Yang demikian itu ialah sebahagian daripada apa yang diajarkan kepadaku oleh Tuhanku. Dengan sebab itu aku meninggalkan agama kaum yang tidak beriman kepada Allah serta tidak pula percayakan hari akhirat." Dan aku menurut agama nenek moyangku: Ibrahim dan Ishak serta Yaakub. Tidaklah sepatutnya kita mempersekutukan sesuatupun dengan Allah. Mentauhid mengesakan Allah ialah hasil daripada limpah kurnia Allah kepada kita dan kepada umat manusia. Tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur." Wahai sahabatku berdua yang sepenjara, memuja dan menyembah berbilang-bilang tuhan yang bercerai-berai itukah yang lebih baik atau menyembah Allah Tuhan Yang Maha Esa, lagi Maha Kuasa? Apa yang kamu sembah, yang lain daripada Allah, hanyalah nama yang kamu dan datuk nenek kamu namakannya, Allah tidak pernah menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya. Sebenarnya hukum (yang menentukan amal ibadat) hanyalah bagi Allah. Dia memerintahkan supaya kamu jangan menyembah melainkan Dia. Yang demikian itulah agama yang betul, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." Wahai sahabatku berdua yang sepenjara! (Takbir mimpi kamu itu ialah): adapun salah seorang daripada kamu, maka dia akan memberi minum arak kepada tuannya. Ada pun yang seorang lagi, maka dia akan dipalang, serta burung pula akan makan daripada kepalanya. Telah selesailah (dan tetaplah berlakunya) perkara yang kamu tanyakan itu." Dan berkatalah Yusuf kepada orang yang dia percaya akan terselamat di antara mereka berdua: "Sebutkanlah perihalku kepada tuanmu." (Setelah orang itu dibebaskan daripada penjara) maka dia dilupakan oleh syaitan untuk menyebutkan (hal Yusuf) kepada tuannya. Dengan sebab itu tinggallah Yusuf dalam penjara beberapa tahun." (Surah Yusuf: 36-42)


G. Yusuf A.S. Dibebaskan Daripada Penjara


     Pada suatu hari berkumpullah di istana Raja Mesir, para pembesar, penasihat dan para arif bijaksana yang sengaja dipanggil oleh Raja untuk memberi takbir mimpi yang telah merungsingkan dan menakutkan hatinya. Dia bermimpi seakan-akan melihat tujuh ekor lembu betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu betina lain yang kurus-kurus. Di samping itu, dia melihat juga dalam mimpinya tujuh butir gandum hijau di samping tujuh butir lain yang kering.

     Tidak seorang daripada pembesar-pembesar yang didatangkan itu yang dapat memberi tafsiran bagi mimpi Raja, bahkan sebahagian dari mereka menganggapnya sebagai mimpi kosong yang tiada bererti dan menasihatkan kepada Raja melupakan saja mimpi itu dan menghilangkannya dari fikiran.

     Pelayan Raja, pemuda teman Yusuf dalam penjara, pada masa pertemuan Raja dengan para pembesar itu, sedang melayani para tamu menghidangkan makanan dan menuangkan minuman. Dia mendengar percakapan Raja dengan para tamunya, lalu teringat olehnya pesan Nabi Yusuf kepadanya sewaktu dia akan dikeluarkan dari penjara dan bahawa takbir yang diberikan Nabi Yusuf bagi mimpinya adalah tepat, telah terjadi sebagaimana ditakbirkan.

     Dia lalu memberanikan diri menghampiri Raja dan berkata: "Wahai Tuan Padukaku! Hamba mempunyai kenalan seorang teman di dalam penjara, yang pandai mentafsirkan mimpi. Dia adalah seorang yang cekap, ramah, berbudi pekerti luhur. Dia tidak berdosa dan tidak melakukan kesalahan apa pun. Dia dipenjarakan hanya atas fitnah dan tuduhan palsu belaka. Dia telah memberi tafsir bagi mimpiku sewaktu hamba berada dalam tahanan bersamanya dan ternyata tafsirnya tepat dan benar sesuai dengan apa yang hamba alami. Jika Tuan Paduka berkenan, hamba akan pergi mengunjunginya di penjara untuk menanyakan dia tentang tafsir mimpi Tuan Paduka."

     Dengan izin Raja, pergilah pelayan mengunjungi Nabi Yusuf dalam penjara. Dia menyampaikan kepada Nabi Yusuf kisah mimpi Raja yang tidak seorang pun daripada anggota kakitangannya dan para penasihatnya dapat memberi tafsir yang memuaskan dan melegakan hati majikannya. Dia mengatakan kepada Nabi Yusuf bahawa jika Raja dapat dipuaskan dengan pemberi tafsir bagi mimpinya, kemungkinan sekali dia akan dikeluarkan dari penjara dan dengan demikian akan berakhirlah penderitaan yang telah dialami bertahun-tahun dalam kurungan. 

     Berkatalah Nabi Yusuf menghuraikan tafsir mimpi tersebut: "Negara akan menghadapi masa makmur dan subur selama tujuh tahun, di mana tumbuh-tumbuhan dan semua tanaman gandum, padi dan sayur-sayuran akan mengalami masa menuai yang baik yang membawa hasil makanan berlimpah-ruah, kemudian menyusul musim kemarau selama tujuh tahun berikutnya di mana sungai Nil tidak memberi air yang cukup bagi ladang-ladang yang kering, tumbuh-tumbuhan dan tanaman rosak dimakan hama sedang persediaan bahan makanan, hasil tuaian semasa subur itu sudah habis dimakan. Akan tetapi, Nabi Yusuf melanjutkan keterangannya, setelah mengalami kedua musim tujuh tahun itu, akan tibalah tahun basah di mana hujan akan turun dengan lebatnya menyirami tanah-tanah yang kering dan kembali menghijau menghasilkan bahan makanan dan buah-buahan yang lazat yang dapat diperah untuk minum."

     "Maka jika tafsirku ini menjadi kenyataan," Nabi Yusuf berkata lebih lanjut, "seharusnya kamu menyimpan baik-baik apa yang telah dihasilkan dalam tahun-tahun subur, serta berjimat dalam menggunakannya untuk persiapan menghadapi masa kering, supaya terhindarlah rakyat daripada bencana kelaparan dan kesengsaraan."

     Setelah Raja mendengar daripada pelayannya apa yang diceritakan oleh Nabi Yusuf tentang mimpinya; merasa bahawa tafsir yang didengarnya itu sangat masuk akal dan dapat dipercayai bahawa apa yang telah diramalkannya oleh Yusuf akan menjadi kenyataan. Dia memperoleh kesan bahawa Yusuf yang telah memberi tafsir yang tepat itu adalah seorang yang pandai, bijaksana dan sangat berguna bagi negara jika dia ditempatkan di istana menjadi tempat penasihat dan pembantu kerajaan. Maka disuruhnya si pelayan kembali ke penjara untuk membawa Yusuf menghadap kepadanya di istana.

     Nabi Yusuf yang sudah cukup menderita hidup sebagai orang tahanan yang tidak berdosa, dan ingin segera keluar dari kurungan yang mencengkam hatinya itu, namun dia enggan dikeluarkan dari penjara sebelum peristiwanya dengan isteri Ketua Polis Negara dijernihkan lebih dahulu dan sebelum tuduhan serta fitnah yang ditimpakan di atas dirinya diterangkan kepalsuannya. Nabi Yusuf ingin keluar dari penjara sebagai orang yang suci bersih dan bahawa dosa yang dilekatkan kepada dirinya adalah fitnah dan tipu daya yang bertujuan menutupi dosa isteri Ketua Polis Negara sendiri.

     Raja Mesir yang sudah banyak mendengar tentang Nabi Yusuf dan terkesan oleh tafsir yang diberikan bagi mimpinya secara terperinci dan menyeluruh, makin merasa hormat kepadanya, mendengar tuntutannya agar diselesaikan lebih dahulu soal tuduhan dan fitnah yang ditimpakan atas dirinya sebelum dia keluarkan dari penjara. Yang mana menurut fikiran Raja menandakan kejujurannya, kesucian hatinya dan kebesaran jiwanya bahawa dia tidak ingin dibebaskan atas dasar pengampunan, tetapi ingin dibebaskan kerana dia bersih, tidak bersalah dan tidak berdosa.

     Tuntutan Nabi Yusuf diterima oleh Raja Mesir dan segera dikeluarkan perintah mengumpulkan para wanita yang telah menghadiri jamuan makan Zulaikha dan terhiris hujung jari tangan masing-masing ketika melihat wajahnya. Di hadapan Raja mereka menceritakan apa yang mereka lihat dan alami dalam jamuan makan itu serta percakapan dan soalan jawab yang mereka lakukan dengan Nabi Yusuf.

     Mereka menceritakan tentang diri Nabi Yusuf bahawa dia seorang yang jujur, soleh, bersih dan bukan dialah yang salah dalam peristiwanya dengan Zulaikha. Zulaikha pun dalam pertemuan itu, mengakui bahawa memang dialah yang berdosa dalam peristiwanya dengan Yusuf dan dialah yang mencadangkan kepada suaminya agar memenjarakan Yusuf untuk memberi gambaran palsu kepada masyarakat bahawa dialah yang salah dan bahawa dialah yang memperkosa kehormatannya.

     Hasil pertemuan Raja dengan para wanita itu diumumkan agar diketahui oleh seluruh lapisan masyarakat dengan dengan demikian terungkaplah takbir yang meliputi peristiwa Yusuf dan Zulaikha. Maka atas, perintah Raja, dikeluarkanlah Nabi Yusuf dari penjara secara terhormat, bersih daripada segala tuduhan. Dia terus ke istana Raja memenuhi undangannya.

     Bacalah isi cerita ini dalam Al-Quran surah Yusuf ayat 43 sehingga ayat 53 yang bermaksud:

Ertinya:

"Dan (pada suatu hari) raja Mesir berkata: "Sesungguhnya aku mimpi melihat: tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus, dan aku melihat tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau dan tujuh tangkai lagi yang kering. Wahai ketua kaum (yang hadir, terangkanlah kepadaku tentang mimpiku ini, kalau kamu orang yang pandai menafsikan mimpi." Mereka menjawab: (Itu) mimpi-mimpi yang kosong dan kami sekali-kali tidak mampu mentakwilkan mimpi itu." Dan berkatalah orang yang selamat di antara mereka berdua setelah teringat kembali (akan pesanan Yusuf) sudah berlalu suatu masa yang lama: "Aku akan memberitahu kepada kamu tentang (orang yang pandai) mentakwilkan mimpi itu, maka utuslah aku (kepadanya)." (Setelah pelayan itu berjumpa dengan Yusuf, dia berseru): "Yusuf, wahai orang yang sangat dipercayai! Terangkanlah kepada kami tentng tujuh ekor lembu betina gemuk-gemuk yang dimakan oleh tujuh ekor lembu betina yang kurus-kurus, dan tujuh tangkai (gandum) yang hijau dan (tujuh tangkai) lainnya yang kering agar aku kembali kepada mereka itu, supaya mereka mengetahuinya." Yusuf berkata: "Supaya kamu bercucuk tanam tujuh tahun (lamanya) sebagaimana biasa; maka apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan pada tangkainya kecuali sedikit untuk kamu makan." "Kemudian setelah itu akan datang tujuh (tahun) yang sangat sulit, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit daripada apa (benih gandum) yang kamu simpan." "Kemudian setelah itu akan datang tahun, di mana manusia diberi hujan (dengan cukup) dan pada masa itu mereka memerah anggur." Raja berkata: "Bawalah dia kepadaku." Maka tatkala utusan itu datang kepada Yusuf, berkatalah Yusuf: "Kembalilah kepada tuanmu dan tanyakanlah kepadanya bagaimana halnya wanita-wanita yang telah melukai tangannya. Sesungguhnya Tuhanku Maha Mengetahui tipu daya mereka." Raja berkata (kepada wanita-wanita itu): "Bagaimana keadaanmu ketika kamu menggoda Yusuf untuk menundukkan dirinya (kepadamu)?" Mereka berkata: "Maha Sempurna Allah, kami tidak mengetahui sesuatu keburukan daripadanya." Isteri al-Aziz berkata: "Sekarang jelasnya kebenaran itu, akulah yang menggoda untuk menundukkan diirnya (kepadaku) dan sesungguhnya dia termasuk orang yang benar." (Yusuf berkata): "Yang demikian itu agar dia (al-Aziz) mengetahui bahawa sesungguhnya aku tidak khianat kepadanya di belakangnya, dan bahawasanya Allah tidak meredhai tipu daya orang yang khianat." "Dan aku tidak mengaku diriku suci (dari kesalahan), kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang." (Surah Yusuf: 43-53)








N / F : DARIPADA "KISAH-KISAH PARA NABI & RASUL", OLEH ABDULLAH BIN AHMAD MUBARAK.











No comments:

Post a Comment