Tuesday 15 May 2018

NABI YUSUF A.S. [ BAHAGIAN 3 ]






BAHAGIAN 3








E. Yusuf A.S. Dan Godaan Isteri Futhifar


     Yusuf hidup tenang dan tenteram di rumah Futhifar, Ketua Polis Mesir, sejak dia menjejakkan kakinya di rumah itu. Dia mendapat kepercayaan penuh dari kedua majikannya, suami isteri, mengurus rumahtangga mereka dan melaksanakan perintah dan segala keperluan mereka dengan sesungguh hatinya, ikhlas dan kejujuran, tiada menuntut upah dan balasan atas setiap tenaga dan susah payah yang dicurahkan untuk kepentingan keluarga tersebut. Dia menganggap dirinya di rumah itu bukan sebagai hamba bayaran, tetapi sebagai salah seorang daripada anggota keluarga. Demikian pula anggapan majikannya, suami-isteri, terhadap dirinya.

     Ketenangan hidup dan kepuasan hati yang didapati oleh Yusuf selama dia tinggal di rumah Futhifar, telah mempengaruhi kesihatan dan pertumbuhan tubuhnya. Dia yang telah dikurniai Tuhan kesempurnaan jasmani, dengan kehidupan yang senang dan empuk di rumah Futhifar, makin terlihat bertambah segar wajahnya, tambah elok parasnya dan tambah tegap tubuhnya, sehingga dia merupakan seorang pemuda remaja yang gagah perkasa yang menggiurkan hati setiap wanita yang melihatnya, tidak terkecuali isteri Futhifar, majikannya sendiri, bahkan bukan tidak mungkin bahawa dia akan menjadi rebutan kaum lelaki, andai kata dia hidup di kota Sadum di tengah-tengah kaum Nabi Lut pada masa itu.

     Pergaulan sehari-hari di bawah satu atap rumah antara Yusuf pemuda remaja yang gagah perkasa dan Puan Futhifar, seorang wanita muda cantik dan ayu, tidak akan terhindar dari risiko terjadinya perbuatan maksiat, bila tidak ada kekuatan iman dan takwa yang menyekat hawa nafsu yang ammarah bissu. Demikianlah apa yang terjadi pada diri Yusuf dan isteri Ketua Polis Mesir.

     Pada hari-hari pertama Yusuf berada di tengah-tengah keluarga, isteri Futhifar tidak menganggapnya dan memperlakukannya lebih dari sebagai pembantu rumah yang cekap, tangkas, giat dan jujur, berakhlak dan berbudi pekerti yang baik. Dia hanya mengagumi sifat-sifat luhurnya itu serta kecekapan dan ketangkasan kerjanya dalam menyelesaikan urusan dan tugas yang diserahkan kepadanya. Akan tetapi memang ada rasa cinta itu selalu didahului oleh rasa simpati.

     Simpati dan kekaguman isteri Futhifar terhadap cara kerja Yusuf, lama-kelamaan berubah menjadi simpati dan kekaguman terhadap bentuk badan dan paras mukanya. Gerak-geri dan tingkah laku Yusuf diperhatikannya dari jauh dan diintainya dengan penuh hati-hati. Bunga api cinta yang masih kecil di dalam hati isteri Futhifar terhadap Yusuf makin hari makin membesar dan membara setiap kali dia melihat Yusuf berada dekatnya atau tiap kali dia mendengar suaranya dan pantas langkah kakinya.

     Walaupun dia berusaha hendak memadamkan api yang membara di dadanya itu dan hendak menyekat nafsu berahi yang sedang bergelora di dalam hatinya, untuk menjaga maruahnya sebagai majikan dan mempertahankan kedudukannya sebagai isteri Ketua Polis, namun dia tidak berdaya menguasai perasaan hati dan hawa nafsunya dengan kekuatan akalnya. Bila dia duduk seorang diri, maka terbayanglah di hadapan matanya paras Yusuf yang tampan dan tubuhnya yang bagus dan tetaplah melekat bayangan itu di depan matanya dan di dalam hatinya, sekalipun dia berusaha hendak menghilangkannya dengan mengalihkan perhatiannya kepada urusan dan kesibukan rumahtangga. Dan akhirnya menyerahlah isteri Futhifar kepada kehendak dan panggilan hati serta hawa nafsunya yang mendapat sokongan syaitan dan Iblis dan diketepikannyalah semua pertimbangan maruah, kedudukan dan martabat serta kehormatan diri sesuai dengan tuntutan akal yang sihat.

     Isteri Futhifar menggunakan taktik, memancing-mancing Yusuf agar dia lebih dahulu mendekatinya dan bukan dia yang harus mendekati Yusuf lebih dahulu demi menjaga kehormatan dirinya sebagai isteri Ketua Polis. Dia selalu berdandan dan berhias rapi, bila Yusuf berada di rumah merangsangnya dengan wangi-wangian dan dengan memperagakan gerak-geri dan tingkah-laku sambil menampakkan, seakan-akan tidak dengan sengaja, bahagian tubuh yang biasanya dapat menggiurkan hati orang lelaki.

     Yusuf yang tidak sedar bahawa Zulaikha, isteri Futhifar, mencintanya dan mengandungi nafsu syahwat kepadanya, menganggap bahawa perlakuan manis dan pendekatan Zulaikha kepadanya adalah hal biasa sesuai dengan pesanan Futhifar kepada isterinya ketika dibawa pulang dari tempat perlelongan. Dia berlaku seperti biasa, bersopan santuan dan bersikap hormat dan tidak sedikit pun terlihat dari haknya sesuatu gerak atau tindakan yang menandakan bahawa dia terpikat oleh gaya dan aksi Zulaikha yang ingin menarik perhatiannya dan menggiurkan hatinya. Yusuf sebagai calon nabi telah dibekali oleh Allah SWT dengan iman yang kuat, akhlak yang mulia dan budi pekerti yang tinggi. Dia tidak akan terjerumus melakukan sesuatu maksiat, yang sekaligus merupakan suatu tindakan khianat terhadap orang yang telah mempercayainya memperlakukannya sebagai anak dan memberinya tempat di tengah-tengah keluarganya.

     Sikap dingin dan tidak peduli dari Yusuf terhadap rayuan dan tingkah-laku Zulaikha yang bertujuan membangkitkan nafsu syahwatnya menjadikan Zulaikha bahkan tambah panas hati dan bertekad akan berusaha terus sampai maksudnya tercapai. Jika aksi samar-samar yang dia lakukan tetap tidak dimengertikan oleh Yusuf yang berdarah dingin itu, maka akan dilakukannya secara terus terang dan kalau perlu dengan cara paksa sekalipun.

     Zulaikha, isteri Futhifar, tidak tahan lebih lama menunggu reaksi dari Yusuf yang tetap bersikap dingin, terhadap rayuan dan ajakan yang samar-samar daripadanya. Maka pada kesempatan si suami tidak berada di rumah, masuklah Zulaikha ke bilik tidurnya sambil berseru kepada Yusuf agar mengikutinya. Yusuf segera mengikutinya dan masuk ke bilik Zulaikha, sebagaimana dia sering melakukannya bila diminta pertolongannya melakukan sesuatu di dalam bilik.

     Sekali-kali tidak terlintas di fikirannya bahawa perintah Zulaikha kali itu kepadanya untuk masuk ke biliknya bukanlah perintah biasa untuk melakukan sesuatu yang biasa diperintahkannya. Dia baru sedar, ketika dia berada dalam bilik, pintu dikunci oleh Zulaikha, tabir disisihkan dan sambil berbaring berkatalah dia kepada Yusuf: "Ayuh, hai Yusuf! Aku sudah siap bagimu, aku tidak tahan menyimpan lebih lama lagi rasa rinduku kepada sentuhan tubuhmu. Inilah tubuhku kuserahkan kepadamu, berbuatlah sekehendak hatimu dan sepuas nafsumu."

     Sambil memalingkan wajahnya ke arah lain, berkatalah Yusuf: "Semoga Allah SWT melindungiku dari godaan syaitan. Tidak mungkin wahai puan puteriku aku akan melakukan maksiat dan memenuhi kehendakmu. Jika aku melakukan apa yang puan puteri kehendaki, maka aku mengkhianati tuanku, suami puan puteri, yang telah melimpahkan kebaikannya dan kasih sayangnya kepadaku. Kepercayaan yang dilimpahkan olehnya kepadaku, adalah suatu amanah yang tidak boleh aku cederai. Sekali-kali tidak akan kubalas budi baik tuanku dengan pengkhianatan dan penodaan nama baiknya. Selain itu Allah SWT pun akan murka kepadaku dan akan mengutukku bila aku lakukan apa yang puan puteri minta daripadaku. Allah SWT mengetahui segala apa yang diperbuat oleh hamba-Nya."

     Segera mata Zulaikha terbeliak dan wajahnya menjadi merah, tanda marah yang meluap-luap, akibat penolakan Yusuf terhadap ajakannya. Dia merasa dirinya dihina dan diremehkan oleh Yusuf dengan penolakannya, yang dianggapnya sebagai perbuatan kurang ajar dari seorang pelayan terhadap majikannya yang sudah merendahkan diri, mengajaknya tidur bersama, tetapi ditolak mentah-mentah. Padahal bukan sedikit pembesar pemerintahan dan orang-orang yang berkedudukan telah lama merayunya dan ingin sekali menyentuh tubuhnya yang elok itu, tetapi tidak dihiraukan oleh Zulaikha.

     Yusuf melihat mata Zulaikha yang terbeliak dan wajahnya yang menjadi merah, merasa takut, akan terjadi perkara yang tidak diinginkan, dan segera lari menuju pintu yang tertutup, namun Zulaikha cepat-cepat bangun dari katilnya mengejar Yusuf yang sedang berusaha membuka pintu, ditariknya kuat-kuat oleh Zulaikha bahagian belakang kemejanya sehingga terkoyak. Tepat pada masa mereka berada di belakang mereka sambil tarik-menarik, datanglah Futhifar mendapati mereka dalam keadaan yang mencurigakan itu.

     Dengan tiada memberi kesempatan Yusuf membuka mulut, berkatalah Zulaikha dengan segera kepada suaminya yang masih berdiri tercengang memandang kepada kedua orang kepercayaannya itu: "Inilah dia Yusuf, hamba yang engkau puja dan puji telah berani, kurang ajar masuk ke bilik tidurku dan memaksaku memenuhi nafsu syahwatnya. Berilah dia balasan yang setimpal dengan perbuatan biadabnya. Orang tidak mengenal baik budi kamu ini harus dipenjarakan dan dikenakan seksaan yang pedih."

     Yusuf mendengar laporan dan tuduhan palsu Zulaikha kepada suaminya, tidak dapat berbuat selain memberi keterangan apa yang terjadi sebenarnya.

     Berkata dia kepada Futhifar, majikannya: "Sesungguhnya dialah yang menggodaku, memanggilku ke biliknya, lalu memaksaku memenuhi nafsu syahwatnya. Aku menolak tawarannya itu dan lari menyingkirinya, namun dia mengejarku dan menarik kemejaku dari belakang sehingga terkoyak."

     Futhifar dalam keadaan bingung. Siapakah di antara kedua orang ini yang benar? Yusufkah yang selama hidup bersama di rumahnya belum pernah berkata dusta, atau Zulaikhakah yang dalam fikirannya tidak mungkin akan mengkhianatinya? Dalam keadaan demikian itu datanglah seorang dari keluarga Zulaikha, iaitu saudaranya yang dikenal bijaksana, pandai dan selalu memberi pertimbangan dalam masalah yang membingungkannya itu, berkatalah: "Lihatlah, bila kemeja Yusuf terkoyak bahagian belakangnya, maka dialah yang benar dan isterimu yang berdusta. Sebaliknya bila koyak mejanya berada di bahagian hadapan, maka dialah yang berdusta dan isterimu yang berkata benar."

     Berkatalah Futhifar kepada isterinya setelah persoalannya menjadi jelas dan tabir rahsianya terungkap: "Beristighfarlah engkau hai Zulaikha dan mohonlah ampun atas dosamu. Engkau telah berbuat salah dan dusta pula untuk menutupi kesalahanmu. Memang yang demikian itu adalah sifat-sifat dan tipu daya kaum wanita yang sudah kami kenal." Kemudian berpalinglah dia menghadap Yusuf dan berkata kepadanya: "Tutuplah rapat-rapat mulutmu wahai Yusuf, dan ikatlah lidahmu, agar masalah itu tetap menjadi rahsia yang tersimpan sekeliling dinding rumah ini, dan jagalah sekali-kali jangan sampai keluar dan menjadi rahsia umum dan buah mulut masyarakat. Anggap saja persoalan ini sudah selesai sampai di sini."

     Ada sebuah peribahasa yang berbunyi; "Tiap rahsia yang diketahui oleh lebih dari dua orang pasti tersebar dan diketahui oleh orang ramai."

     Demikian juga peristiwa Zulaikha dengan Yusuf, yang dengan ketat ingin ditutupi oleh keluarga Futhifar, tidak perlu menunggu lama untuk menjadi rahsia umum. Pada mulanya orang berbisik-bisik dari mulut ke mulut, menceritakan kejadian itu, tetapi makin hari makin meluas dan makin menyebar ke tiap-tiap pertemuan dan menjadi bahan pembicaraan di kalangan wanita-wanita dari golongan atas dan menengah.

     Kecaman-kecaman yang bersifat sindiran mahupun yang terang-terangan mulai dilontarkan orang terhadap Zulaikha, isteri Ketua Polis Negara, yang dikatakan telah bercumbu-cumbuan dengan pelayannya sendiri, seorang hamba belian dan yang sangat memalukan, kata mereka, bahawa pelayan tersebut menolak ajakan majikannya dan tatkala melarikan diri daripadanya, dikejarnya sampai bahagian belakang kemejanya terkoyak.

     Kecaman-kecaman, sindiran-sindiran dan ejekan-ejekan orang terhadap dirinya akhirnya sampai ke telinga Zulaikha. Dia menjadi gusar dan sedih apabila peristiwanya dengan Yusuf sudah menjadi buah mulut orang, yang dengan sendirinya membawa nama baik keluarga dan nama baik suaminya sebagai Ketua Polis Negara yang sangat disegani dan dihormati. Zulaikha sangat marah dan iri hati terhadap wanita-wanita yang setarafnya, isteri-isteri pembesar yang tidak henti-hentinya dalam pertemuan mereka menyinggung namanya dengan ejekan dan kecaman sehubungan dengan peristiwanya dengan Yusuf.

     Setelah masing-masing tetamu mengambil tempat masing-masing dan dipersilakannya menikmati hidangan yang sudah tersedia di depannya, maka tepat pada masa mereka sibuk mengupas buah yang ada di tangan masing-masing, Yusuf diarahkan keluarga oleh Zulaikha berjalan sebagai peragawan berjalan di hadapan wanita-wanita yang sedang sibuk memotong buah-buahan itu. Tanpa disedari, para tetamu wanita yang sedang memegang pisau dan buah-buahan di tangannya, sambil ternganga mengagumi keindahan wajah dan tubuh Yusuf, mereka melukai jari-jari tangannya sendiri dan sambil menggeleng-geleng kepada kehairanan, maka berkatalah mereka: "Maha Sempurnalah Allah SWT. Ini bukanlah manusia. Ini adalah seorang malaikat yang mulia."

     "Maka tidak hairanlah aku yang berkumpul dengan Yusuf di bawah satu bumbung, melihat wajah dan tubuhnya serta mendengar suaranya pada setiap saat dan setiap detik, sampai kehilangan akal sehingga tidak dapat mengawal nafsu syahwatku menghadapinya? Aku harus mengaku di depan kamu bahawa memang akulah yang menggodanya dan merayunnya dan dengan segala daya upaya ingin memikat hatinya dan mengundangnya untuk menyambut cintaku dan melayani nafsu syahwatku."

     "Akan tetapi dia bertahan diri, tidak menghiraukan ajakanku dan bersikap dingin terhadap rayuan dan godaanku. Dia makin menjauhkan diri, bila aku mencuba mendekatinya dan memalingkan pandangan matanya dari pandanganku bila mataku bertentangan dengannya. Aku telah merendahkan diriku sebagai isteri Ketua Polis Negara kepada Yusuf yang hanya seorang hamba sahaya dan pembantu rumah, namaku sudah terlanjur ternomda dan menjadi ejekan orang kerananya, maka bila dia tetap membangkang dan tidak mahu memperturutkan kehendakku, aku tidak akan ragu-ragu akan memasukkannya ke dalam penjara sepanjang waktu sebagai pengajaran baginya dan imbalan bagi kecemaran namaku kerananya."

     Mendengar kata-kata ancaman Zulaikha terhadap Yusuf menggugah hati para wanita yang menaruh simpati dan rasa kasihan kepada diri Yusuf. Mereka membayangkan bahawa tubuh yang indah dan wajah yang kacak serta manusia yang berbudi pekerti dan berakhlak luhur itu tidak patut dipenjarakan dan dimasukkan ke tempat orang-orang yang melakukan jenayah dan penjahat.

     Berkata salah seorang yang menghampirinya: "Wahai Yusuf, mengapa engkau berkeras kepala menghadapi Zulaikha yang menyayangimu dan mencintaimu? Mengapa engkau menolak ajakan dan seruannya kepadamu? Suatu keuntungan besar bagimu, bahawa seorang wanita cantik seperti Zulaikha yang bersuamikan seorang pembesar negara, tertarik kepadamu menginginkan pendekatanmu. Ataukah mungkin engkau adalah seorang lelaki yang lemah syahwat dan kerana itu tidak tertarik oleh kecantikan serta keelokan seorang wanita muda seperti Zulaikha."

     Berkata seorang wanita tetamu lain: "Jika sekiranya engkau tidak tertarik kepada Zulaikha kerana kecantikannya, maka berbuatlah untuk kekayaannya dan kedudukan suaminya. Sebab jika engkau dapat menyesuaikan dirimu dengan kehendak Zulaikha dan mengikut segala perintahnya, nescaya engkau akan dianugerahi harta yang banyak dan mungkin pangkatmu pun akan dinaikkan."

     Berkatalah seorang tetamu lain memberi nasihat; "Wahai Yusuf, fikirkanlah baik-baik dan dengarlah nasihatku ini: Zulaikha sudah berketetapan hati, harus mencapai tujuannya dan memperoleh apa yang dia kehendaki daripadamu. Dia sudah terlanjur diejek dan dikecam orang dan sudah terlanjur namanya menjadi bualan di dalam masyarakat kerana engkau, maka dia mengancam, bila engkau tetap berkeras kepala dan tidak melunakkan sikapmu terhadap tuntutannya, pasti dia akan memasukkan engkau ke dalam penjara sebagai penjahat dan penjenayah. Engkau mengetahui bahawa suami Zulaikha adalah Ketua Polis Negara yang berkuasa memenjarakan seseorang ke dalam tahanan dan engkau mengetahui pula bahawa Zulaikha sangat berpengaruh kepada suaminya. Sayangilah wahai Yusuf dirimu yang masih muda remaja dan tampan ini dan ikutilah perintah Zulaikha agar engkau selamat dan terhindar dari akibat yang kami semua tidak menginginkan bagimu."

     Kata-kata nasihat dan pujukan para wanita, para tetamu Zulaikha itu didengar oleh Yusuf oleh telinga kanan dan dikeluarkan dari telinga kirinya. Tidak satu pun daripadanya yang dapat turun ke lubuk hatinya atau menjadi bahan perimbangannya. Akan tetapi walaupun dia percaya kepada dirinya, tidak akan terpengaruh oleh pujukan dan nasihat-nasihat itu, dia merasa khuatir, bahawa jika dia masih tinggal lama di tengah-tengah pergaulan itu, akhirnya dia mungkin akan terjebak dan masuk ke dalam perangkap tipu daya dan tipu muslihat Zulaikha dan kawan-kawan wanitanya.

     Berdoalah Nabi Yusuf memohon kepada Allah SWT, agar diberi ketetapan iman dan keteguhan tekad kepadanya supaya tidak tersesat oleh godaan syaitan dan tipu muslihat kaum wanita yang akan menjerumuskannya ke dalam lembah kemaksiatan dan perbuatan mungkar. Berucaplah dia dalam doanya: "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku lebih suka dipenjarakan berbanding aku berada di luar tetapi harus memperturutkan hawa nafsu para wanita itu. Lindungilah aku wahai Tuhanku dari pergaulan orang-orang yang hendak membawaku ke jalan yang sesat dan memaksaku melakukan perbuatan yang Engkau tidak redhai! Bila aku dipenjarakan, akan kubulatkan fikiranku serta ibadaku kepadMu wahai Tuhanku. Jauhkanlah daripadaku rayuan dan tipu daya wanita-wanita itu, supaya aku tidak termasuk orang-orang yang bodoh dan sesat."

     Futhifar, Ketua Polis Negara, suami Zulaikha mengetahui dengan pasti bahawa Yusuf bersih dari segala tuduhan yang dilemparkan kepadanya. Dia pula sedar bahawa isterinyalah yang menjadi miang keladi dalam peristiwa yang sampai mencemarkan nama baik keluarganya. Akan tetapi dia tidak dapat berbuat selain mengikuti nasihat isterinya yang mencadangkan agar Yusuf dipenjarakan. Kerana dengan memasukkan Yusuf ke dalam tahanan, pendapat umum akan berubah dan berbalik menunduh serta menganggap Yusuflah yang bersalah dalam peristiwa itu dan bukannya Zulaikha.

     Dengan demikian mereka berharap nama baiknya akan pulih kembali dan desas-desus dari masyarakat tentang rumahtangganya akan berakhir. Demikianlah, maka perintah dikeluarkan oleh Futhifar dan masuklah Yusuf ke dalam penjara sesuai dengan doanya.

     Isi cerita di atas dapat dibaca dalam Al-Quran, surah Yusuf, ayat 22 sehingga ayat 35 yang bermaksud:

Ertinya:

"Dan tatkala dia cukup dewasa, Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang yang berbuat baik. Dan wanita (Zulaikha), di mana Yusuf tinggal di rumahnya, menggoda Yusuf supaya berkehendakkan dirinya, lalu dia pun menutup pintu-pintu seraya berkata: "Marilah mendekati aku." Yusuf berkata: "Aku berlindung kepada Allah, sesungguhnya Tuhanku telah memperlakukan aku dengan baik." Sesungguhnya orang yang zalim tidak akan beruntung. Sesungguhnya wanita itu telah berkeinginan dengan Yusuf dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya dengan wanita itu andaikata dia tidak melihat tanda (daripada) Tuhannya. Demikianlah agar Kami memalingkan daripadanya kemungkaran dan kekejian. Sesungguhnya Yusuf itu termasuk hamba-hamba Kami yang terpilih. Dan keduanya berkejaran menuju ke pintu, lalu wanita itu menarik baju gamis Yusuf dari belakang hingga terkoyak dan keduanya dapati suami wanita itu berada di muka pintu. Wanita itu berkata: "Apakah balasan terhadap orang yang bermaksud buruk terhadap isterimu, selain dipenjarakan atau (dihukum) dengan seksaan yang pedih?" Yusuf berkata: "Dia yang menggodaku untuk menundukkan diriku (kepadanya)." Dan seorang saksi daripada keluarga wanita itu memberikan kesaksiannya: "Jika baju gamisnya koyak di bahagian hadapan, maka wanita itu benar dan Yusuf termasuk orang yang dusta." "Dan jika baju gamisnya koyak di bahagian belakang, maka wanita itulah yang dusta dan Yusuf termasuk orang yang benar." Maka tatkala suami wanita itu melihat baju gamis Yusuf koyak di bahagian belakang, dia berkata: "Sesungguhnya (kejadian) itu adalah di antara tipu daya kamu, sesungguhnya tipu daya kamu benar-benar hebat." "(Wahai) Yusuf! Lupakanlah hal ini, dan (kamu hai isteriku) mohon ampunlah atas dosamu, kerana kamu sesungguhnya termasuk orang yang berbuat salah." Dan wanita-wanita di bandar Mesir berkata: "Isteri al-Aziz yang menggoda hambanya (Yusuf) supaya berkehendakkan dirinya, sesungguhnya cintanya itu sudah meresap ke dalam hatinya. Sesungguhnya kami memandangnya berada dalam kesesatan yang nyata." Maka tatkala wanita itu (Zulaikha) mendengar cercaan mereka, diundangnya wanita-wanita itu dan disediakannya bagi mereka tempat duduk dan diberikannya kepada mereka masing-masing sebilah pisau (untuk memotong), kemudian dia berkata (kepada Yusuf): "Keluarlah (tunjukkan dirimu) kepada mereka." Maka tatkala wanita-wanita itu melihatnya, mereka merasa kagum dengan (keelokan rupa)nya dan tanpa disedari mereka telah melukai (jari) tangan mereka sambil berkata: "Maka Sempurna Allah, ini bukanlah manusia. Sesungguhnya ini tidak lain hanyalah para malaikat yang mulia." Wanita itu berkata: "Itulah dia oran gyang kamu cela aku kerana (tertarik) kepadanya dan sesungguhnya aku telah menggoda dia untuk menundukkan dirinya (kepadaku), akan tetapi dia menolak. Dan sesungguhnya jika dia tidak mentaati apa yang aku perintahkan kepadanya, nescaya dia akan dipenjarakan dan dia akan termasuk golongan yang hina." Yusuf berkata: "Wahai Tuhanku! Penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka. Dan jika Kamu tidak hindarkan daripada tipu daya mereka, tentu aku akan cenderung untuk (memenuhi keinginan mereka) dan tentulah aku termasuk orang yang bodoh." Maka Tuhan memperkenankan doa Yusuf, dan Dia menghindarkan Yusuf daripada tipu daya mereka. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Kemudian timbul fikiran bagi suami wanita itu serta orangnya setelah mereka melihat tanda-tanda (kebenaran Yusuf) bahawa mereka perlu memenjarakannya sampai waktu tertentu." (Surah Yusuf: 22-35)








N / F : DARIPADA "KISAH-KISAH PARA NABI & RASUL", OLEH ABDULLAH BIN AHMAD MUBARAK.











No comments:

Post a Comment