Wednesday 28 March 2018

PERANG KHAIBAR [ BAB 25 - UMRATUL QADAK ]






UMRATUL QADAK








Zulkaedah Tahun Ketujuh Hijrah

Pagi itu selepas sembahyang subuh Nabi Muhammad menyatakan keinginannya mahu pergi ke Mekah bagi menunaikan ibadat umrah Qadak. Setahun sebelum itu hasrat baginda mahu mengerjakan umrah tidak kesampaian apabila dihalang oleh kaum Quraisy yang berakhir dengan termeterainya Perjanjian Hudaibiyah. Antara kandungan perjanjian itu Nabi Muhammad dan pengikutnya tidak dibenarkan masuk ke Mekah pada tahun itu, mereka hanya dibenarkan mengerjakan umrah pada tahun berikutnya. Selepas genap setahun Nabi Muhammad mahu menunaikannya dan ibadat itu dinamakan Umratul Qadak atau ibadat umrah yang tertangguh itu.

     "Wahai Rasulullah, adakah semua umat Islam di Madinah ini dibenarkan ikut serta?" tanya Abu Dzar Al-Ghafari.

     "Keutamaan diberikan kepada mereka yang bersamaku di Hudaibiyah. Namun yang lain dibenarkan menyertainya," jawapan Nabi Muhammad itu menggembirakan umat Islam Madinah. Ramai yang menyatakan kesediaan mereka bagi menyertainya.

     "Wahai Abu Dzar, semua pengikut Nabi Muhammad dibenarkan menyertai baginda ke Mekah mengerjakan ibadat umrah kecuali kamu dan Abu Rahmin Khaltum bin Husain," kata Abu Bakar As-Siddiq yang diberi tanggungjawab mendaftarkan nama mereka yang mahu turut serta.

     "Mengapa kami berdua tidak dibenarkan? Apakah kesalahan kami?" tanya Abu Dzar dengan wajah yang sedih.

     "Kamu berdua diberi tanggungjawab yang lebih besar iaitu menjadi pengganti Rasulullah di Madinah," jawab Abu Bakar As-Siddiq sambil tersenyum.

     Barulah senang hati Abu Dzar dan Abu Rahmin Khaltum mendengarnya. Malah kedua-duanya merasakan satu penghargaan kerana dilantik sebagai pengganti selaam pemergian baginda Rasulullah SAW.

     "Berapa orang yang sudah menyatakan kesanggupan mereka mengiringi Rasulullah?" tanya Abu Rahmin Khaltum pula.

     "Dua ribu orang termasuk kaum wanita," jawab Abu Bakar As-Siddiq.

     Menurutnya lagi, Rasulullah SAW membawa enam puluh ekor unta bagi dijadikan korban selepas selesai mengerjakan umrah. Kesemua unta itu diberi tanda pada lehernya.

     "Kami akan diiringi seratus orang tentera berkuda dan kami juga boleh membawa senjata yang diikatkan pada pinggang," kata Abu Bakar As-Siddiq lagi.

     "Bukankah dalam perjanjian Hudaibiyah, kita tidak dibenarkan membawa senjata memasuki Kota Mekah?" tanya Abu Dzar Al-Ghifari pula.

     "Nabi Muhammad seorang yang bijaksana. Beliau tidak mudah terpedaya dengan tipu helah musuh. Kerana itu pemergian kami akan diawasi pasukan tentera berkuda. Kami juga dibenarkan membawa senjata dengan syarat disarungkan dan diikat pada pinggang. Sekiranya berlaku pengkhianatan kami dapat berlindung dengan pasukan tentera berkuda dan senjata yang ada pada kami dapat digunakan bagi mempertahankan diri," jawab Abu Bakar As-Siddiq.

     "Bijak sungguh Nabi Muhammad kerana kaum Quraisy di Mekah boleh mengubah ataupun melanggar perjanjian itu pada bila-bila masa. Sekiranya kita pergi dalam keadaan tidak bersedia dan sekiranya terjadi apa-apa alamat binasalah kita," puji Abdul Rahman bin Auf yang turut berada di situ.

     Beberapa hari kemudian maka berangkatlah Nabi Muhammad bersama pengikutnya seramai dua ribu orang menuju ke Kota Mekah. Sepertimana yang dirancang mereka dikawal seratus tentera berkuda yang dilengkapi dengan senjata. Mereka juga membawa enam puluh ekor unta bagi dijadikan binatang korban. Kerana mereka pergi bukan bagi berperang maka perjalanan hanya pada sebelah siang. Manakala pada sebelah malam mereka berehat.

     Berita keberangkatan Nabi Muhammad bersama dua ribu pengikutnya itu sampai ke Kota Mekah. Pemimpin-pemimpin Quraisy segera mengadakan mesyuarat tergempar bagi membincangkan perkara itu.

     "Kita belum tahu apa tujuan sebenar Muhammad dan pengikutnya begitu ramai datang ke Kota Mekah. Kerana itu kita perlu bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan. Sekiranya Muhammad datang mahu menyerang Mekah kita akan pertahankan hingga ke hujung nyawa," kata Abu Sufian bin Harb yang sememangnya tidak berasa senang hati sejak mendapat berita itu.

     "Saya yakin Muhammad dan pengikutnya datang ke Mekah dengan tujuan yang baik iaitu bagi mengerjakan umrah. Bukankah dalam Perjanjian Hudaibiyah mereka dibenarkan datang semula ke Mekah setahun selepas perjanjian itu. Sekarang sudah genap setahun. Kerana itu saya yakin mereka datang bagi beribadat bukan berperang," kata Abbas bin Abdul Mutalib yang sejak mula sentiasa menyebelahi Nabi Muhammad walaupun dia belum memeluk Islam.

     "Sama ada Muhammad datang bagi beribadat atau berperang saya tetap tidak senang hati. Kerana itu kita perlu bersiap sedia. Hantar pasukan tentera di pinggir Kota Mekah bagi mengawasi kedatangan mereka," kata Safwan.

     Cadangan itu dipersetujui sebulat suara. Maka semua kaum lelaki dewasa diminta bersiap sedia. Khalid Al-Walid pula dilantik memimpin pasukan berkuda Quraisy bagi mengawasi sempadan Kota Mekah.

     Apabila Nabi Muhammad dan rombongannya sampai di Marraz Ad-Dhahram suatu tempat di pinggir kota Mekah mereka terserempak dengan angkatan tentera berkuda Qurasy yang diketuai Khalid Al-Walid. Beliau memerintahkan tenteranya mengawasi angkatan Nabi Muhammad kemudian melaporkannya kepada Abu Sufian bin Harb.

     "Saya yakin Muhammad datang mahu menyerang Kota Mekah. Kerana itu hendaklah kamu menyerang mereka terlebih dahulu sbeelum sempat mereka menjejakkan kaki ke sini," perintah Abu Sufian bin Harb.

     "Menyerang mereka secara membuta tuli bukan tindakan yang bijak. Malah boleh mengundang padah," kata Khalid Al-Walid pula. Kemudian katanya lagi.

     "Muhammad dan pengikutnya memakai pakaian ihram dan membawa unta bagi disembelih. Kerana itu saya yakin mereka datang bagi mengerjakan umrah. Bukankah kita dilarang menyerang mereka yang hendak beribadat. Kerana itu lebih baik kita tanyakan dulu apa maksud kedatangan mereka. Sekiranya berniat jahat maka saya dan pasukan tentera saya akan menghancurkan mereka."

     Abu Sufian bin Harb akhirnya bersetuju dengan cadangan Khalid Al-Walid itu. Dia menghantar tiga orang wakil diketuai Makraz bin Hafas menemui Nabi Muhammad yang sudah sampai di Batnu Najih. Kedatangan mereka disambut dengan baik lalu dibawa berjumpa dengan Nabi Muhammad SAW.

     "Wahai Muhammad, demi Allah saya mengenali kamu sejak kecil hingga lanjut usia yang kamu seorang yang tidak pernah bercakap bohong. Kerana itu jawab pertanyaan ini dengan jujur dan berterus terang," kata Makraz.

     "Baiklah," jawab Nabi Muhammad.

     "Saya mahu tahu apa tujuan sebenar kamu datang ke Mekah dengan membawa pengikut yang begitu ramai?" tanya Makraz.

     "Kami datang mahu mengerjakan umrah Qadak," jawab Nabi Muhammad.

     "Apa yang kamu maksudkan dengan umrah Qadak?" tanya Makraz lagi.

     Nabi Muhammad pun mengingatkan semula kisah setahun sebelum itu mereka pernah datang bagi mengerjakan ibadat umrah tetapi dihalang sehingga termeterainya Perjanjian Hudaibiyah. Kerana itu dinamakan umrah Qadak.

     Makraz masih tidak berpuas hati lalu berkata, "Wahai Muhammad, demi Allah sejak kecil hingga kamu lanjut usia, bukankah kamu tidak pernah mungkir janji?"

     "Benar," kata Nabi Muhammad SAW.

     "Mengapa kamu mahu masuk ke tanah haram dengan membawa tentera berkuda dan peralatan perang? Bukankah dalam Perjanjian Hudaibiyah kamu tidak dibenarkan membawa senjata? Bukankah itu sudah mungkir janji?" tanya Makraz lagi.

     "Kami tidak akan masuk ke tanah haram dengan membawa senjata," kata Nabi Muhammad.

     Menurut baginda, pasukan tentera berkuda akan tinggal di luar tanah haram. Namun mereka akan bertindak sekiranya Nabi Muhammad dan pengikutnya diserang ketika mengerjakan umrah.

     "Dalam Perjanjian Hudaibiyah kami tidak boleh membawa senjata dengan syarat disarungkan dan terikat di pinggang," kata Saidina Ali bin Abi Talib pula.

     "Sekiranya begitu Muhammad seorang yang menepati janji." Akhirnya Makraz berpuas hati lalu memujuk pengiringnya kembali ke kota Mekah bagi melaporkannya kepada Abu Sufian.

     "Muhammad dan pengikutnya datang bagi mengerjakan umrah. Mereka masuk ke Mekah berdasarkan apa yang sudah dijanjikannya dalam Perjanjian Hudaibiyah. Pasukan tentera berkuda akan berada di Batnu Najih dan mereka masuk tidak membawa senjata kecuali pedang yang disarung," kata Makraz melaporkan.

     "Pengakuan itu tidak cukup. Saya mahu Muhammad menyuruh pasukan tentera berkudanya pulang ke Madinah. Muhammad serta pengikutnya masuk ke Mekah tanpa membawa apa-apa senjata walaupun sebilah pedang yang disarungkan," kata Safwan yang sememangnya tidak mahu Nabi Muhammad dan pengikutnya masuk ke Mekah.

     "Sekiranya itu yang dilakukan bermakna kita yang melanggar perjanjian. Kerana dalam Perjanjian Hudaibiyah mereka hanya dilarang memasuki tanah haram dengan membawa senjata perang. Kita tidak boleh menghalang tentera berkuda mereka berada di luar tanah haram," bantah Makraz pula.

     "Sekiranya begitu kita batalkan sahaja Perjanjian Hudaibiyah dan jangan benarkan mereka masu ke Kota Mekah," kata Safwan yang terkenal dengan kebenciannya terhadap Nabi Muhammad dan pengikutnya.

     "Pasti berlaku peperangan antara kita dengan Muhammad. Kita yang akan dipersalahkan kerana melanggar Perjanjian Hudaibiyah. Seperkara lagi yang kita perlu ingat. Muhammad dengan dua ribu pengikutnya sudah berada di Batnu Majih. Sekiranya berlaku pertempuran maka pertempuran itu berlaku di dalam Kota Mekah. Nyawa anak dan isteri kita terancam. Kerana itu lebih baik kita elakkan daripada berlakunya peperangan yang pasti merugikan kita," kata Makraz pula yang berpendapat Nabi Muhammad dan pengikutnya sedia berperang sekiraya dihalang masuk ke Mekah.

     "Sekiranya begitu apa pendapat kamu?" tanya Abu Sufian yang berasa bimbang sekiranya berlaku pertempuran dalam Kota Mekah kerana itu belum pernah berlaku.

     "Muhammad seorang yang berpegang teguh pada janji. Apabila sudah berjanji dia tidak akan memungkirinya. Kerana itu kita minta Muhammad berjanji selepas mengerjakan ibadat umrah mereka perlu keluar dari Kota Mekah dan pulang segera ke Madinah," kata Makraz mencadangkan.

     "Saya setuju tetapi dengan syarat kita tetapkan tempohnya tidak lebih tiga hari sahaja. Selepas itu Muhammad dan semua pengikutnya perlu meninggalkan Kota Mekah dan tidak boleh kembali lagi," sokong Suhail bin Amru.

     "Syarat itu tidak adil kerana selama ini pun kita tidak pernah memberi syarat begitu kepada sesiapa yang mahu mengerjakan umrah. Mereka boleh tinggal seberapa lama yang mereka mahu," bantah Abbas bin Abdul Mutalib yang turut dipanggil dalam perbincangan itu.

     "Muhammad itu musuh kita kerana kita pernah berperang dengannya sebanyak tiga kali. Kerana itu tidak boleh diberi layanan seperti yang lain yang tidak pernah bermusuhan dengan kita," bantah Safwan pula.

     Akhirnya Abu Sufian bersetuju dengan cadangan Suhail dan Makraz yang membenarkan Nabi Muhammad bersama pengikutnya mengerjakan umrah dengan syarat cuma selama tiga hari. Mereka juga tidak boleh mengambil apa-apa harta penduduk Mekah dan tidak dibenarkan merosakkan berhala-berhala yang terdapat di keliling Kaabah.

     Sekali lagi Makraz menemui Nabi Muhammad bagi memberitahu syarat-syarat itu. Baginda bersetuju dengan bersyarat pula iaitu penduduk Mekah perlu berjanji tidak akan mengganggu ataupun menghalang Nabi Muhammad dan pengikutnya selama tiga hari berada di Kota Mekah. Sekiranya syarat itu dilanggar maka pasti terjadi pertempuran. Abu Sufian terpaksa bersetuju dengan syarat itu.

     "Wahai Abu Sufian, saya yakin Muhammad dan pengikutnya dapat mematuhi syarat-syarat yang kita tetapkan. Tetapi saya yakin penduduk Mekah yang tidak dapat mematuhi syarat yang dminta Muhammad," kata Abbas sambil melahirkan rasa bimbangnya.

     "Syarat yang mana satu kamu fikir penduduk Mekah tidak dapat patuhi?" tanya Abu Sufian pula.

     "Muhammad dan pengikutnya akan berada di Kota Mekah selama tiga hari. Saya bimbang ada penduduk Mekah yang berasa sakit hati ataupun menaruh rasa dendam lalu memukul, mencederakan ataupun membunuh salah seorang pengikut Muhammad. Sekiranya itu terjadi nescaya akan berlaku pertempuran dalam tanah haram ini," kata Abbas sambil meluahkan rasa kekhuatirannya.

     Selepas berfikir sejenak maka Abu Sufian pun berkata, "Benar juga kata kamu itu. Saya sendiri tentu tidak dapat menahan perasaan apabila melihat Muhammad dan pengikutnya tawaf mengelilingi Kaabah dengan cara mereka. Saya tidak dapat memberi perjanjian penduduk Mekah yang memusuhi Muhammad dapat menahan perasaan mereka apabila terserempak dengan Muhammad dan pengikutnya di hadapan Kaabah."

     "Sekiranya begitu apa yang patut kita lakukan bagi mengelakkan terjadinya sesuatu yang buruk antara penduduk Mekah dengan Muhammad dan pengikutnya?" tanya Suhail pula yang turut berasa khuatir.

     "Mereka yang memusuhi Muhammad dan pengikutnya diminta keluar dan keluar dari Kota Mekah selama tiga hari. Mereka boleh berada di sekitar Kota Mekah dengan itu tidak berlaku pertembungan antara kedua-dua belah pihak," kata Abbas mencadangkan.

     "Bagaimana sekiranya pengikut Muhammad mencuri barang-barang berharga penduduk Mekah?" tanya Safwan pula.

     "Yang keluar cuma kaum lelaki. Kaum perempuan dan kanak-kanak tetap berada di rumah masing-masing. Dan lagi kita akan pastikan apabila keluar dari Kota Mekah, Muhammad dan pengikutnya tidak membawa apa-apa barang kepunyaan penduduk Mekah," jawab Abbas.
  
     "Satu cadangan yang baik. Saya akan usahakan perkara itu," kata Abu Sufian.

     Sekali lagi Makraz bertemu dengan Nabi Muhammad menyuruhnya menunggu dulu di Batnu Majih bagi membolehkan penduduk Kota Mekah keluar. Kemudian barulah Nabi Muhammad dibenarkan masuk ke dalam Kota Mekah.

     Bagi memenuhi syarat perjanjian itu maka hanya seribu lapan ratus orang yang masuk ke dalam Kota Mekah. Dua ratus orang lagi termasuk seratus tentera berkuda menunggu di Batnu Najih yang terletak di luar tanah haram. Baginda juga membawa enam puluh ekor unta bagi dijadikan korban.

     Nabi Muhammad dan pengikutnya melangkah masuk ke dalam Kota Mekah dengan perasaan yang gembira. Baginda menaiki unta yang bernama Al-Qaswa. Abdullah bin Rawahah memimpin tali unta yang baginda naiki lalu bersyair.

     Kami pengikut Nabi Muhammad
     Berada di jalan yang benar dan lurus
     Biarlah orang-orang kafir itu melalui jalannya
     Yang gelap dan berkerikil
     Biarkanlah
     Kerana segala kebaikan itu ada pada Rasul-Nya
     Wahai Tuhan
     Sesungguhnya kami ini
     percaya dengan perkataan nabi
     kami mengenal hak Allah melalui ucapannya
     Kami berperang mengikut perintahnya
     Mematuhi larangan yang diturunkan kepadanya
     Kami sanggup memukul dan memisahkan kepala orang dari tubuhnya
     Dan memisahkan orang yang bercinta dengan kekasihnya...

Nabi Muhammad berasa kurang senang mendengar syair yang dibacakan Abdullah bin Rawahah itu kerana bimbang menyinggung penduduk Mekah yang mendengarnnya. Baginda membacakan syairnya.

     Ucapkanlah olehmu
     Tidak ada Tuhan melainkan Allah yang Esa
     Yang benar janji-Nya
     Yang menolong hamba-Nya
     Yang memberi kemenangan kepada bala tentera-Nya
     Yang mengalahkan musuh bersekutu
     Dengan sendiri-Nya.

     Abdullah bin Rawahah mengucapkan apa yang diucapkan oleh Nabi Muhammad itu dengan suara yang kuat hingga dapat didengar serta diikuti orang ramai. Maka bergemalah suara seribu lapan ratus orang ke angkasa Kota Mekah menyebabkan orang Quraisy yang berada di berada di sekitar Kota Mekah mahu melihatnya dari jauh. Mereka berasa kagum dengan kehebatan Nabi Muhammad bersama pengikutnya.

     "Kita pernah melihat raja-raja di tanah Arab datang ke Mekah tetapi tidak sehebat Muhammad dan pengikutnya. Sesungguhnya Muhammad itu adalah raja segala raja," kata Abu Salam yang begitu terpesona melihat kehebatan Nabi Muhammad.

     Safwan marah, dipukulnya lelaki itu lalu berkata, "Kamu pergilah menjadi pengikut Muhammad. Jangan bersama kami di sini."

     Nabi Muhammad tahu pergerakan beliau dan pengikutnya sedang diperhatikan penduduk Kota Mekah dan mereka yang berada di lereng-lereng bukit di sekitar kota itu. Kerana itu baginda mahu memperlihatkan kehebatannya dengan mendedahkan bahu di sebelah kanan kemudian menyuruh pengikutnya berbaris dan berjalan di keliling Kaabah dengan menghayunkan bahu yang terdedah itu. Pergerakan mereka seperti pasukan tentera yang kelihatan begitu gagah, begitu hebat sehingga menggerunkan kaum musyrikin melihatnya.

     Apabila sampai di hadapan Kaabah, Nabi Muhammad memulakan umrah dengan berdiri lalu mengucapkan Hajaratul Aswad kemudian baginda berlari-lari harwalah iaitu berlari yang langkah kaki pendek-pendek dan dipercepatkan seperti berlatih sukan. Perbuatan nabi itu diikuti oleh semua sahabat seribu lapan ratus orang lelaki. Mereka berlari tiga kali mengelilingi Kaabah. Tetapi tidak berlari harwalah sebaliknya berjalan seperti biasa hingga sampai di Hajatul Aswad. Kemudian berlari semula secara berlari harwalah. Begitu yang dilakukan sampai tiga pusingan. Selepas tiga pusingan baginda tidak lagi berlari tetapi berjalan seperti biasa hingga sampai tujuh pusingan.

     Selepas bertawaf Nabi Muhammad dan pengikutnya bersa'i dari Bukit Safar dan Marwah kemudian bercukur. Selepas itu menyembelih binatang korban. Pada malam itu mereka bermalam di sekitar Masjidil Haram.

     Pada keesokan harinya atau pada hari kedua Nabi Muhammad masuk ke dalam Kaabah bagi beramal ibadat hingga tengah hari. Selepas masuk waktu sembahyang zohor Nabi Muhammad keluar lalu menyuruh Bilal bin Rabah azan. Bilal naik ke atas Kaabah lalu azan gema suaranya berkumandang ke angkasa Kota Mekah. Penduduk Mekah berasa takjub mendengarnya. Kemudian mereka sembahyang berjemaah dengan Nabi Muhammad menjadi imam.

     Apabila baginda rukuk diikuti para pengikutnya di belakangnya yang turut rukuk. Apabila nabi sujud diikuti para pengikutnya. Semuanya diperhatikan orang ramai dengan rasa takjub.

     Selepas sembahyang zohor Nabi Muhammad dan pengikutnya mengambil kesempatan menziarahi saudara mara dan kenalan yang masih berada di kota Mekah. Ramai pula yang melihat kawasan rumah dan ladang yang ditinggalkan. Apabila masuk waktu sembahyang asar sekali lagi Bilal mengumandangkan azan dan orang ramai berkumpul semula di Masjidil Haram bagi sembahyang berjemaah. Begitu yang mereka lakukan setiap kali masuknya waktu sembahyang lima waktu.

     Dalam kalangan kaum wanita di Kota Mekah ada seorang bernama Barrah binti Al-Harith secara diam-diam melihat Nabi Muhammad dan pengikutnya mengerjakan ibadat umrah dan sembahyang berjemaah. Beliau begitu terpesona apabila melihat wajah Nabi Muhammad SAW lalu mahu menjadi isterinya. Barrah meluahkan rasa hatinya itu kepada Ummu Fadhal isteri Abbas bin Abdul Mutalib. Kemudian Abbas berjumpa dengan Nabi Muhammad lalu menceritakan hasrat wanita itu.

     "Adakah kamu sudi berkahwin dengannya?" tanya Abbas.

     Nabi Muhammad menyatakan kesudiannya lalu mengutus Jaafar bin Abdul Mutalib meminang Barrah kemudian Abbas bin Abdul Mutalib menjadi wali hakimnya. Nabi Muhammad menukar nama Barrah kepada Maimunah bererti 'orang yang bahagia'.

     Pada hari yang ketiga maka datang dua orang utusan Quraisy iaitu Suhail bin Amru dan Hawaitib bin Abdul Uza bertemu dengan Nabi Muhammad lalu berkata, "Wahai Muhammad, oleh kerana hari ini adalah hari penghabisan kamu berada di sini seperti yang dijanjikan maka hendaklah kamu keluar dari sini dengan segera sekarang juga," kata Suhail bin Amru.

     Saad bin Ubadah ketua kaum Ansar dari suku Khazraj berasa marah dengan kata-kata kasar yang diucapkan wakil Quraisy itu lalu berkata, "Kota Mekah ini bukan tanah air kamu dan bukan tanah air orang tua kamu. Sesiapa pun boleh tinggal di sini seberapa lama yang mereka mahu."

     Nabi Muhammad memberi isyarat supaya jangan sesiapa masuk campur kerana itu urusan beliau dengan penduduk Mekah. Dengan nada suara yang lunak Nabi Muhammad berkata, "Apakah kamu keberatan membenarkan saya tinggal di Mekah buat sehari sahaja lagi? Kerana saya hendak membuat sedikit majlis jamuan bagi meraikan pernikahan saya dengan Maimunah. Yang mana dalam majlis itu saya akan menjemput kamu menghadirinya supaya kita dapat makan bersama."

     "Wahai Muhammad, kami tidak berhajat dengan majlis jamuan yang hendak kamu adakan itu," jawab Suhail bin Amru.

     "Kamu sudah menikahi wanita Mekah. Wanita itu adalah hak kami kerana itu kamu tidak boleh membawanya pulang ke Madinah," marah Huwaitib pula.

     Nabi Muhammad akur dengan kehendak kaum Quraisy Mekah itu. Baginda berjanji akan keluar bersama semua pengikutnya pada petang itu juga. Tanpa pengetahuan kaum Quraisy baginda meninggalkan seorang sahabat bernama Rafi' bagi menjaga Maimunah isteri yang baru dinikahinya. Kemudian Nabi Muhammad dan pegikutnya segera keluar dari Kota Mekah.

     "Sesungguhnya sekarang sudah jelas kepada saya dan kepada semua orang yang mempunyai fikiran yang waras bahawa Muhammad itu seorang yang jujur dan berpegang teguh pada janji. Dia bukan tukang sihir dan bukan juga ahli syair. Segala percakapannya adalah benar daripada Tuhan sekalian alam. Kerana itu segala kata-katanya dipatuhi oleh pengikutnya. Dan sesungguhnya mereka yang mempunyai fikiran yang waras menjadi pengikutnya," kata Khalid Al-Walid yang memerhatikan keadaan Nabi Muhammad selama berada di Kota Mekah.

     Kata-kata Khalid Al-Walid itu memeranjatkan kawan-kawannya termasuk Ikramah bin Abu Jahal.

     "Wahai Khalid, adakah sekarang kamu sudah menukar agama?" tanya Ikramah.

     "Saya belum menukar agama tetapi saya tertarik dengan agama Muhammad," jawab Khalid berterus terang.

     Kata-kata Khalid itu didengar Abu Sufian lalu berkata, "Wahai Khalid, sekiranya kamu menjadi pengikut Muhammad maka aku akan terlebih dahulu menghalang kamu sebelum kamu menghalang Muhammad."

     "Demi Allah, Muhammad itu berada dalam kebenaran yang sebenar-benarnya. Dia tetap teguh dengan pendiriannya walaupun dibenci orang ramai," kata Khalid Al-Walid.

     Selepas berjalan selama dua hari maka Nabi Muhammad dan pengikutnya sampai ke Sarifa yang terletak sembilan kilometer dari Mekah. Mereka berhenti di situ bagi menunggu kedatangan Maimunah isteri yang baru dinikahi Nabi Muhammad. 









N / F : DARIPADA "PERANG-PERANG YANG BENAR", OLEH ABDUL LATIP TALIB.








No comments:

Post a Comment