Friday 20 April 2018

NABI IBRAHIM A.S. [ BAHAGIAN 2 ]






NABI IBRAHIM A.S. [ BAHAGIAN 2 ]








E. Nabi Ibrahim Dibakar Hidup-Hidup


     Keputusan mahkamah telah jatuh. Nabi Ibrahim harus dihukum dengan dibakar hidup-hidup dalam api yang besar, seperti melakukan dosa yang sangat besar. Persiapan bagi upacara pembakaran yang akan disaksikan oleh seluruh rakyat sedang diatur. Tanah lapang bagi tempat pembakaran disediakan dan diadakan pengumpulan kayu api dengan banyaknya, di mana setiap penduduk secara bergotong-royong harus mengambil bahagian membawa kayu api sebanyak yang ia dapat sebagai tanda bakti kepada tuhan-tuhan sembahan mereka yang telah dihancurkan oleh Nabi Ibrahim.

     Berduyun-duyunlah para penduduk dari segala pelusuk kota membawa kayu api sebagai sumbangan dan tanda bakti mereka kepada tuhan mereka. Di antara mereka terdapat para wanita yang hamil dan orang yang sakit, yang membawa sumbangan kayu apinya dengan harapan memperoleh barakah dari tuhan-tuhan mereka dengan menyembuhkan penyakit mereka atau melindungi yang hamil di kala ia bersalin.

     Setelah terkumpul kayu api di tempat yang disediakan untuk upacara pembakaran dan tertumpuk serta tersusun laksana sebuah bukti, berduyun-duyunlah orang datang untuk menyaksikan pelaksanaan hukuman ke atas diri Nabi Ibrahim. Kayu lalu dibakar lalu terbentuklah gunung api yang dahsyat, yang lidahnya menjulang ke ketinggian di mana burung-burung yang sedang terbang di atasnya berjatuhan terbakar oleh panasnya asap yang ditimbulkan oleh api yang menggunung itu.

     Kemudian dalam keadaan terbelenggu, Nabi Ibrahim didatangkan dan dari atas sebuah bangunan yang tinggi dilemparkanlah dia ke dalam longgokkan kayu yang menyala-nyala itu dengan iringan firman Allah SWT dalam Surah Al-Anbiya ayat 69:

"Kami berfirman: "Wahai api! Jadilah kamu dingin dan selamat sejahtera kepada Ibrahim." (Surah Al-Anbiya: 69)

     Sejak keputusan hukuman dijatuhkan sampai saat dia dilemparkan ke dalam bukit api yang menyala-nyala itu, Nabi Ibrahim tetap menunjukkan sikap tenang dan tawakkal, kerana iman dan keyakinannya bahawa Allah SWT tidak akan rela melepaskan hamba pesuruhnya menjadi makanan api dan korban keganasan orang-orang kafir, musuh Allah SWT.

     Dan memang demikianlah apa yang terjadi tatkala dia berada dalam perut bukit api yang dahsyat itu, dia merasa dingin sesuai dengan seruan Allah SWT pelindungnya dan hanya tali-temali dan rantai yang mengikat tangan dan kakinya yang terbakar hangus, sedang tubuh dan pakaian yang melekat pada tubuhnya tetap utuh, tidak sedikit pun tersentuh oleh api, yang mana merupakan suatu mukjizat yang diberikan oleh Allah SWT kepada hamba pilihannya, Nabi Ibrahim, agar dapat melanjutkan penyampaian risalah yang ditugaskan kepadanya kepada hamba-hamba Allah SWT yang tersesat.

     Para penonton upacara pembakaran hairan, tercengang tatkala melihat Nabi Ibrahim keluar dari bukit api yang sudah padam dan menjadi abu itu dalam keadaan selamat, utuh dengan pakaiannya yang tetap berada seperti biasa, tidak ada tanda-tanda sentuhan api sedikit jua pun. Mereka bersurai, meninggalkan tempat itu dalam keadaan hairan sambil bertanya-tanya pada diri sendiri dan di antara satu sama lain, bagaimana hal yang ajaib itu boleh terjadi, padahal, menurut anggapan mereka dosa Nabi Ibrahim sudah nyata menderhakai tuhan-tuhan yang mereka puja dan sembah. Ada sebahagian daripada mereka yang dalam hati kecilnya mulai meragukan kebenaran agama mereka, namun tidak berani melahirkan rasa ragu-ragunya itu kepada orang lain, sedang para pemuka dan para pemimpin mereka berada kecewa dan malu, kerana hukuman yang mereka jatuhkan ke atas diri Nabi Ibrahim dan kesibukan rakyat yang mengumpulkan kayu api selama berminggu-minggu telah berakhir dengan kegagalan, sehingga mereka merasa malu kepada Nabi Ibrahim dan para pengikutnya.

     Mukjizat yang diberikan oleh Allah SWT kepada Nabi Ibrahim sebagai bukti nyata kebenaran dakwahnya, telah menimbulkan kegoncangan dalam kepercayaan sebahagian penduduk terhadap sembahan dan patung-patung mereka dan membuka mata hati mereka untuk memikirkan kembali ajakan Nabi Ibrahim dan dakwahnya, bahkan tidak kurang daripada mereka yang ingin menyatakan imannya kepada Nabi Ibrahim, namun khuatir akan mendapat kesukaran dalam penghidupannya, akibat kemarahan dan balas dendam para pemuka dan para pembesarnya, yang mungkin akan menjadi hilang akal bila merasa bahawa pengaruhnya telah beralih ke pihak Nabi Ibrahim.


F. Nabi Ibrahim dan Raja Namrud


     Terdengar oleh Raja Namrud tentang kegiatan Nabi Ibrahim berdakwah mengingkari sembahan-sembahan berhala, mengajak orang menyembah Allah SWT yang Maha Esa dan penghancuran patung-patung yang menggusarkan dan menimbulkan kemarahan rakyatnya serta hukuman pembakaran yang gagal itu. Raja Namrud merasa khuatir bila Nabi Ibrahim dibiarkan bebas berdakwah terus, akan dapat mengurangi kewibawaannya, melemahkan kekuasaannya bahkan mungkin menghancurkan kerajaannya kelak. Maka dipanggillah ia menghadap kepadanya.

     Berkatalah Namrud kepada Nabi Ibrahim yang berada di hadapannya: "Apakah itu fitnah yang engkau sebarkan dan api kerusuhan yang engkau kobarkan di tengah-tengah rakyatku? Dan siapakah Tuhan yang engkau perintahkan dengan orang menyembahnya? Adakah tuhan yang engkau kenal dan patut disembah menurut anggapanmu, selain aku? Siapakah yang mempunyai kedudukan setinggi kedudukanku dan memiliki kekuasaan seluas kekuasaanku? Tidakkah engkau melihat bahawa aku berkuasa mengatur kerajaanku yang luas ini, menetapkan atau membatalkan sesuatu menurut kehendakku tanpa ada seorang pun yang dapat menghalanginya?

     Perintah-perintahku ditaati dan keputusan-keputusanku mutlak dilaksanakan tanpa ditunda atau dibantah. Orang ramai pada menggantungkan harapan-harapan dan keinginan-keinginannya hanya kepadaku dan kepadaku pula mereka mengharapkan pertolongan bagi kesukaran dan penderitaannya. Adakah engkau melihat atau menemukan orang yang berani melanggar perintahku atau melawan kekuasaanku? Mengapa engkau berani berbuat demikian? Menyimpang dari cara-cara dan adat-istiadat yang sudah berlaku di dalam kerajaanku? Mencela dan menghina bahkan merosak dan menghancurkan sembahan-sembahan rakyatku?"

     Nabi Ibrahim menjawab dengan tenang dan lantang: "Aku tidak menyebarkan fitnah atau membuat kekacauan, aku membawa kebenaran dan ingin menghilangkan kebatilan dan kesesatan. Aku mengajak orang-orang meninggalkan sembahan kepada patung-patung yang tidak berguna dan agar mereka beriman dan menyembah Allah SWT, Tuhan Yang Maha Esa, Tuhan Yang menciptakan manusia dan alam sekitarnya, Tuhan yang menghidupkan dan mematikan, memberikan kehidupan kepada makhluk-Nya dan mencabutnya. Itulah Tuhan yang aku sembah dan mengajak orang-orang untuk menyembahnya dan bukan patung-patung yang mereka buat dan ada-adakan sendiri lalu dipuja dan disembahnya sebagai tuhan."

     Berkata lagi Namrud: "Jika Tuhanmu yang engkau sembah dapat menghidupkan dan mematikan orang, aku pun dapat berbuat demikian. Seorang yang seharusnya menjalani hukuman mati, bila aku beri ampun kepadanya, maka itu bererti bahawa aku telah menghidupkan dia, dan sebaliknya orang yang aku jatuhi hukuman mati, bererti aku mematikan dia. Dengan demikian tidak ada bezanya antara Tuhanmu dan aku, mengapa engkau tidak menyembah aku sahaja?"

     Nabi Ibrahim segera mengalihkan pertanyaannya kepada soal lain. Dia berkata kepada Namrud: "Baiklah, Tuhanku telah menciptakan matahari dengan memberinya arah dan haluan yang sudah ditentukan yang tidak pernah dan tidak akan menyimpang daripadanya sedikit pun. Ia terbit tiap hari dari arah Timur dan terbenam di arah Barat, maka cubalah jika engkau mendakwa mempunyai kekuasaan tuhan, ubahlah haluan itu dan terbitkanlah matahari itu dari Barat. Dapatkah engkau berbuat demikian?"

     Namrud tidak dapat menjawab tentang soalan Nabi Ibrahim dan tidak mengucapkan sepatah kata pun seakan-akan tersumbat mulutnya dengan batu. Dan sejak saat itu pula Namrud melihat dalam diri Nabi Ibrahim seorang musuh besar baginya yang harus diperlakukan dengan bijaksana dan hati-hati. Dia tidak segera menunjukkan permusuhan atau memperlihatkan tanda-tanda kebencian kepada Nabi Ibrahim. Dia bahkan bersikap seakan-akan acuh tak acuh terhadap gerak-geri dan tindak-tanduk Nabi Ibrahim yang dibiarkannya tinggal tetap di dalam kerajaannya bebas berdakwah dan menyebarkan ajarannya.

     Akan tetapi dia menubuhkan pasukan pengintip dan polis rahsianya untuk mengamat-amati gerak-geri Nabi Ibrahim, serta menjauhkannya sedapat mungkin dari rakyat agar tidak termakan oleh pengaruhnya. Namrud hanya menunggu kesempatan yang tepat untuk memberi pukulan yang sewajarnya kepada Nabi Ibrahim. Dia merasa bahawa wujudnya Nabi Ibrahim di tengah-tengah rakyatnya yang bodoh merupakan ancaman yang berbahaya bagi kerajaannya yang dapat membinasakannya bila dia kurang bijaksana atau salah bertindak. Kerana itu dia tidak mahu menggunakan kekerasan terhadap Nabi Ibrahim sebelum kesempatan yang tepat tiba.

     Nabi Ibrahim merasa lama-kelamaan bahawa gerak langkahnya diamat-amati dan bahawa dia dikelilingi oleh para pengintip dan polis rahsia Raja dan bahawa Raja hanya menunggu kesempatan untuk melampiaskan dendam hatinya kepadanya dan membunuhnya bila tiba masanya. Di samping itu dia melihat tidak ada manfaatnya untuk tinggal lebih lama di tempat itu, kerana dia tidak mendapat tanah subur bagi dakwahnya. Hati kebanyakan penduduknya sudah tertutup rapat dengan kebodohan dan ajaran Iblis. Maka berangkatlah Nabi Ibrahim meningggalkan tanah airnya, tanah yang gersang bagi dakwahnya, menuju tempat di mana dia mungkin dapat menemukan hati-hati yang terbuka luas bagi ajaran dan risalah Allah SWT yang dia bawa, hati-hati yang masih lurus belum menjadi sarang syaitan dan iblis.


G. Nabi Ibrahim Berada Di Daerah Palestin


     Dalam perjalanan meninggalkan tanah airnya tibalah Nabi Ibrahim di "Harran" suatu tempat yang terletak antara Sungai Dajlah dan Furat dan buat sementara menetaplah beliau di sana dengan harapan mendapatkan udara yang lebih baik bagi dakwahnya dan tanah yang lebih subur bagi ajaran dan risalah yang ditugaskan oleh Allah SWT kepadanya.

     Di kota Harran, Nabi Ibrahim mendapati penduduknya menyembah bintang-bintang yang gemerlapan di langit dan tidak mengenal Tuhan Penciptanya. Dalam menghadapi para penyembah bintang itu, Nabi Ibrahim dalam dakwahnya menggunakan cara dan sistem lain daripada yang digunakannya sewaktu menghadapi kaum kafir Babylon. Dia tidak secara langsung mencela dan menghina peribadatan mereka atau mencemuhkan kepercayaan mereka, tetapi dengan cara yang halus, dengan mengikuti jalan berfikir mereka, dia mengharapkan akan berhasil membawa mereka kepada ajarannya menyedari bahawa peribadatan mereka itu keliru dan tersesat.

     Nabi Ibrahim berlagak seakan-akan dia sependirian dan satu kepercayaan dengan mereka. Dalam pertemuannya dengan mereka di waktu senja atau petang lalu duduk bersama berbincang-bincang. Nabi Ibrahim secara tiba-tiba menarik perhatian mereka kepada suatu bintang di langit yang ditunjuk dengan jari manisnya sambil berkata: "Oh, inilah tuhanku."

     Akan tetapi segera bila bintang itu lenyap dari pandangan mata, berkatalah Nabi Ibrahim: "Aku tidak menyukai tuhan-tuhan yang berubah-ubah tempat dan timbul-tenggelam di angkasa."

     Kemudian dia menunjuk ke arah bulan yang sedang bersinar di ufuk sambil berkata: "Inilah Tuhanku."

     Tetapi segera berbalik ketika bulan itu lenyap ditutupi awan yang gelap dan berucap: "Oh Tuhanku, aku tersesat. Sekiranya Tuhan tidak memberikan hidayah-Nya kepadaku, nescaya aku akan tergelincir masuk ke dalam barisan orang-orang yang derhaka."
   
     Pada esok harinya tatkala melihat matahari bersinar memberi kesegaran hidup di atas bumi berkatalah beliau: "Inilah dia tuhanku yang lebih besar dari yang lain yang patut aku sembah." Akan tetapi di kala matahari itu terbenam di waktu senja, berkatalah Nabi Ibrahim kepada para penyembah bintang-bintang itu: "Sebetulnya kamu telah tersesat dan terbawa oleh ajakan Iblis dengan penyembahanmu kepada bintang-bintang, makhluk yang diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Kuasa, yang sepatutnya Dialah yang kamu sembah dan bukan bintang-bintang atau planet-planet ciptaan-Nya. Aku bebas dari sembahan kepada tuhan-tuha yang kamu persekutukannya kepada Allah SWT, Tuhanku Yang Maha Esa, Tuhanku yang menciptakan langit dan bumi, yang kepada-Nya aku hadapkan wajahku dengan tulus ikhlas dan iman serta keyakinan penuh dan bukanlah aku dari orang-orang yang musyrik."

     Para penyembah bintang-bintang itu, melihat bahawa Nabi Ibrahim telah berubah pendirian dan mengingkari ketuhanan bintang-bintang yang mereka sembah, diajaklah beliau untuk berdialog dan berdebat tentang ketuhanan, dengan harapan bahawa mereka dapat menyedarkan Nabi Ibrahim dan mengembalikannya kepada kepercayaan mereka. Nabi Ibrahim menolak ajakan itu, kerana melihat tidak ada manfaatnya, dan berkata: "Kamu ingin aku bermujadalah dengan kamu tentang ketuhanan, krana kamu berharap bahawa aku dapat kamu pengaruhi mengikut kamu dalam sembahanmu yang batil dan tersesat itu. Harapan kamu akan sia-sia belaka dan tidak ada gunanya berdialog dengan aku, kerana Allah SWT telah memberi penerangan dan petunjuk kepadaku ke jalan yang benar dan aqidah yang hak dan murni sesuai dengan fitrah dan martabat manusia sebagai makhluk Tuhan yang utama."


H. Nabi Ibrahim Berada Di Mesir


     Musim kemarau melanda negeri Syam, menjadikan keadaan ladang dan sawah-sawah kering, barang makanan sukar didapati dalam pasaran, kos sara hidup meningkat tinggi dan pencarian nafkah seharian makin sempit, di mana mendorong banyak penduduk berhijrah mencari tempat hidup yang subur, tidak terkecualikan Nabi Ibrahim yang segera meninggalkan Harran berhijrah bersama isterinya Sarah menuju Mesir yang pada waktu itu diperintah oleh seorang raja yang zalim dan kejam.

     Sarah, isteri Nabi Ibrahim adalah seorang wanita yang cantik dan ayu, mempunyai paras yang menarik perhatian ramai lelaki. Raja Mesir yang berhidung belang, yang sangat gemar pada paras cantik dan wajah ayu, mendengar berita kedatangan Nabi Ibrahim dengan seorang wanita yang ayu, dipanggillah beliau menghadap di istana, bersama isterinya.

     Di hadapan raja itu, Nabi Ibrahim mengaku bahawa Sarah adalah saudaranya, bukan isterinya, untuk menghindari pembunuhan yang biasa dilakukan oleh raja ke atas diri setiap suami yang dia inginkan isterinya bila dia tertarik oleh rupa parasnya. Raja itu segera memerintahkan agar Sarah dibawa masuk ke istananya. Sedang Nabi Ibrahim diizinkan pulang seorang diri dengan diliputi oleh rasa sedih dan sayang mengenang nasib isterinya yang harus berjuang melawan kehendak dan nafsu kebinatangan raja yang buas itu. Nabi Ibrahim cukup kenal dengan watak dan sifat-sifat isterinya yang tidak mudah akan terjerumus ke dalam perbuatan maksiat dan dia yakin bahawa isterinya cukup bijaksana untuk mempertahankan kehormatan dirinya dengan modal iman dan takwa yang berada di dalam dadanya, namun Nabi Ibrahim tidak berdiam diri, dia terus menghadap kepada Allah SWT mohon perlindungan bagi isterinya yang dia kasihi dan sayangi.

     Sarah diberinya bilik khusus dengan berperabot mewah. Disediakan pakaian dan perhiasan-perhiasan yang menyilaukan mata, akan tetapi semuanya itu tidak sedikitpun menggerakkan hati Sarah yang sedih memikirkan nasib suaminya dan selalu duduk menyendiri, acuh tak acuh terhadap kemewahan yang mengelilinginya, sambil berdoa mohon perlindungan daripada Allah SWT dari godaan syaitan dan niat jahat raja itu.

     Doa Nabi Ibrahim dan doa isterinya tidaklah disia-siakan oleh Allah SWT yang lebih mengetahui pada siapa Dia menyerahkan amanahNya dan menugaskan risalahNya. Sarah, tidak berapa lama dikembalikan oleh raja kepada suaminya Nabi Ibrahim dalam keadaan bersih, suci, tidak tersentuh oleh tangan raja yang kotor itu, bahkan kepadanya diberi hadiah oleh raja seorang hamba abdi wanita untuk menjadi pembantu rumahtangganya. Hal yang demikian terjadi kerana raja pada suatu malam bermimpi bahawa Sarah sudah bersuami dan harus dikembalikan kepada suaminya tanpa gangguan, dan segera esok harinya dia memerintahkan agar Sarah dipulangkan dan disertai seorang dayang bernama "Hajar" sebagai hadiah dari raja.

     Nabi Ibrahim tinggal di Mesir selama beberapa waktu bersama Nabi Luth, saudaranya, sambil berniaga dan berusaha dalam bidang pertanian dan penternakan, di mana dalam waktu singkat telah dapat memberi hasil dan keuntungan bagi keduanya menjadikan hidup mereka tenang dan tenteram. Hasil pertaniannya berlebih-lebihan dan binatang ternaknya berkembang biak sehingga tidak tertampung dalam kandang dan tempat yang tersedia. Akhirnya perkongsian Ibrahim dan Luth dipecah menjadi dua, masing-masing mendapat separuh dari kekayaan syarikat dan berpisahlah mereka. Nabi Luth pindah ke Sadum di daerah Jordan dan Nabi Ibrahim tetap berada di Mesir di tempat yang lama.

     Perpecahan perkongsian itu, juga untuk menghindari rasa iri hati dari setengah penduduk yang tidak rela melihat kemajuan pesat yang telah berjaya dicapai oleh perkongsian Ibrahim dan Luth itu. Akan tetapi walaupun perkongsian Ibrahim dan Luth telah pecah menjadi dua, penduduk asal negeri Mesir tetap merasa tidak senang dengan kemajuan usaha Nabi Ibrahim, yang mana mereka telah mengganggu ketenangan dan ketenteraman beliau sehingga terpaksalah pada akhirnya meninggalkan Mesir dengan membawa seluruh miliknya berpindah kembali ke Palestin.









N / F : DARIPADA "KISAH-KISAH PARA NABI & RASUL", OLEH ABDULLAH BIN AHMAD MUBARAK.

No comments:

Post a Comment