Saturday 20 December 2014

AYAT TERAGUNG DI DALAM AL-QURAN

SUATU hari, Rasulullah bertanya kepada seorang sahabat Baginda yang bernama Ubay bin Ka'ab, "Wahai Abu Munzir (gelaran bagi Ubay bin Ka'ab)! Adakah kamu tahu apakah ayat uang paling agung di dalam kitab Allaj pada dirimu?" Lalu Ubay Bin Ka'ab menjawab, "Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui." Kemudian Baginda bertanya lagi, "Wahai Abu Munzir! Adakah kamu tahu apakah ayat yang palijg agung dalam kitab Allah pada dirimu?" Lalu Ubay bin Ka'ab menjawab: "ALLAHU LAA ILAAHA ILLAA HUWAL HAYYUL QAYYUUM" (Ayatul Kursi). Lalu Baginda menepuk dada Ubay bin Ka'ab dan bersabda, "Demi Allah, semoga dadamu dipenuhi dengan ilmu, wahai Abu Munzir." (HR Imam Muslim)



Ayat paling agung
Diriwayatkan daripada Abu Dzar di dalam sebuah hadis yang panjang, beliau berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, ayat yang Allah turunkan padamu, manakah yang paling agung?" Baginda menjawab: "Ayatul Kursi, iaitu; ALLAHU LAA ILLAHA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUM (Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhluk-Nya)." (HR Imam Ahmad)

Lebih agung daripada langit dan bumi
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas' ud bahawa dia berkata, "Tidaklah Allah menciptakan sesuatu di langit dan bumi yang lebih agung daripada Ayatul Kursi." Lalu Sufyan berkata, "Kerana Ayatul Kursi adalah kalam Allah dan kalam Allah lebih agung daripada ciptaan Allah seperti langit dan bumi." (HR Imam at-Tirmizi)

Ayatul Kursi
Ayatul Kursi terletak di dalam surah al-Baqarah ayat ke-255. Maksudnya: "Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanua mentadbirkan (sekalian makhluk-Nya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat di sisi-Nya melainkan dengan izin-Nya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedangkan mereka tidak mengetahui sesuatu pun daripada (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki. Luasnya Kursi Allah (ilmu-Nya dan kekuasaan-Nya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah untuk menjaga serta memelihara kedua-duanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaan-Nya), lagi Maha besar (kekuasaan-Nya).

Nama Allah yang paling agung
Imam Ahmad meriwayatkan daripada Asma' binti Yazid, bahawa beliau berkata, "Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda tentang dua ayat ini iaitu ALLAHU LAA ILLAHA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUMA (al-Baqarah: 255 dan Ali Imran: 2). Sabda Baginda, 'Sesungguhnya di dalam kedua-dua ayat ini mengandungi nama Allah yang paling agung'." (HR Imam Ahmad)

Amalkan dengan cara yang benar
Justeru, marilah sama-sama kita amalkan Ayatul Kursi dalam kehidupan seharian kita sebagaimana yang telah diajarkan oleh Rasulullah kepada kita. Ajarkanlah iiajuga kepada anak-anak dan seisi keluarga. Janganlah jadikan Ayatul Kursi sekadar perhiasan di dinding rumah, kedai, pejabat mahupun dalam kereta sahaja dengan harapan dijauhi daripada gangguan syaitan. Bacalah ia setiap pagi dan malam, SETIAP KALI MENDIRIKAN SOLAT FARDHU DAN SETIAP KALI SEBELUM TIDUR, semoga Allah mengurniakan kebaikan, pemeliharaan dan memasukkan kita semua ke dalam syurga dengan asbab ayat yang teragung di dalam al-Quran iaitu Ayatul Kursi.



AYATUL KURSI - JADIKAN AMALAN

MELIHAT kepada keagungan Ayatul Kursi, sewajarnya kita menjadikannya sebagai salah satu ayat yang wajib kita hafal daripada al-Quran dan bersama-sama mengamalkannya dalam kehidupan seharian. Terdapat banyak hadis yang disampaikan oleh Rasulullah akan kepentingan dan kelebihan Ayatul Kursi bagi yang mengamalkannya. Antaranya adalah seperti berikut:

Beroleh doa yang mustajab
Ibnu Mardawaih meriwayatkan daripada Abu Umamah secara marfu' bahawa Rasulullah pernah bersabda, "Nama-nama Allah yang paling agung di dalam tiga surah, sekiranya seseorang berdoa dengannya, nescaya doanya akan termakbul; iaitu surah AL-BAQARAH, surah ALI IMRAN dan surah TAHA. Ibnu Ammar menjelaskan, yang dimaksudkan di dalam surah al-Baqarah adalah Ayatul Kursi iaitu ayat yang ke-255, kemudian ayat pertama dan kedua daripada surah Ali Imran, dan ayat ke-111 daripa surah Taha." (Hadis Riwayat Imam al-Thabarani)

● Perlindungan daripada syaitan
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa beliau berkata, "Suatu ketika, Rasulullah mmenugaskan aku untuk menjaga harta zakat. Lalu pada suatu hari, ada seseorang yang menyusup hendak mengambil makanan, maka aku pun menangkapnya dan berkata, 'Aku benar-benar akan menyerahkanmu kepada Rasulullah'. Lalu dia berkata, 'Jika kamu hendak pergi ke tempat tidur, maka bacalah Ayatul Kursi, nescaya Allah akan sentiasa mmenjagamu dan syaitan tidak akan mendekatimu sehingga pagi'. Maka Rasulullah pun bersabda: 'Dia telah berkata benar kepadamu, padahal di adalah pendusta. Si penyusup tadi sebenarnya adalah syaitan'." (HR Imam al-Bukahri)

● Beroleh perlindungan daripada Allah
Diriwayatkan daripada al-Hasan bin Ali, cucu Rasulullah, bahawa Baginda pernah bersabda, "Barangsiapa yang membaca Ayatul Kursi setiap kali selepas solat fardu, maka dia sentiasa berada dalam perlindungan Allah sehingga solat yang berikutnya." (HR Imam at-Thabarani)

● Dikurniakan syurga Allah
Diriwayatkan daripada Abi Umamah bahawa Rasulullah pernah bersabda, "Barangsiapa yang membava Ayatul Kursi setiap kali selepas solat fardu, maka tidak ada sesuatu pun yang boleh menghalanginya masuk ke dalam syurga melainkan kematian." (HR Imam al-Nasa'i)

Syeikh al-Mulla Ali al-Qari menjelaskan, yang dimaksudkan dari hadis ini ialah; Sesungguhnya tiada sesiapa pun yang dapat mmenghalang orang yang mengamalkan Ayatul Kursi setiap kali selepas solat fardu untuk masuk ke dalam syurga, bahkan kematian adalah syarat untuk dia masuk kkedalam syurga. Ertinya, seseorang hanya bboleh dapat masuk ke dalam syurga setelah kematiannya sahaja.

- OLEH USTAZ MUHAMMAD HAFIZ SALEH- 
-MAJALAH IMAN-

WALLAHUALAM :)

No comments:

Post a Comment