Saturday 14 December 2013

ADAB BERDOA

Adab berdoa ada sepuluh:

     Pertama, memilih waktu-waktu yang mulia untuk berdoa, seperti hari Arafah di antara hari-hari dalam seminggu, waktu sahur (kala awal pagi hari) di antara jam-jam dimalam hari.

     Allah s.w.t. berfirman:

     Ertinya:
     "Dan di akhir-akhir malam mereka memohon keampunan (kepada Allah)."
(Adz-Dzariyat: 18)

     Kedua, mengambil ksempatan yang mulia, seperti: sata bergeraknya barisan pada perang di jalan Allah s.w.t., saat turunnya hujan lebat, saat perlaksanaan solat fardu, selesai solat fardu, waktu antara azan dan iqamah, saat sujud, sebagaimana dikemukakan dalam sejumlah riwayat.

     Sebenarnya kemuliaan waktu-waktu tersebut terpulang kepada kemuliaan suasananya. Contohnya, waktu awal hari merupakan waktu hati menjadi jernih, ikhlas dan bebas dari pelbagai jenis gangguan (kekacauan). Hari Jumaat dan hari Arafah merupakan saat berhimpunnya semua tujuan dan saling terpautnya semua hati untuk mengharapkan curahan rahmat Allah s.w.t..

     Ketiga, menghadap ke arah kiblat dan mengangkat kedua-dua tangan hingga putih ketiaknya nampak. Lalu mengusapkan kedua-dua telapak tangan ke wajah di akhir doa. Umar r.a. berkata: "Rasulullah s.a.w. apabila menjulurkan kedua-dua telapak tangannya dalam berdoa, tidak menariknya kembali sebelum mengusap wajah dengan kedua-dua telapak tangannya itu."

     Ibnu Abbas r.a. berkata: "Apabila selesai berdoa, Rasulullah s.a.w. mendempetkan kedua-dua telapak tangannya dan menjadikan bahagian dalamnya mengarah ke wajah." Inilah keadaan kedua-dua tangan baginda, tetapi tanpa mengarahkan tatapan matanya ke langit.

     Keempat, merendahkan suara, antara berbisik dan jahr (nyaring). Tentang firman Allah s.w.t.: "Dan janganlah kamu menguatkan suaramu dalam solatmu dan janganlah pula merendahkannya." Aisyah r.a. berkata: "Maksudnya, dalam doamu."

     Allah s.w.t. memuji Nabi Zakaria a.s. melalui firman-Nya:

     Ertinya:
     "Iaitu tatkala dia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut."
(Maryam: 3)

     Allah s.w.t. juga berfirman:

     Ertinya:
     "Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut."
(Al-Isra': 55)

     Kelima, tidak membebani diri dengan ucapan yang bersajak dalam berdoa.

     Keenam, merendah diri, khusyuk, penuh harap dan cemas. Allah s.w.t. berfirman: "Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut."

     Ketujuh, memantapkan doa, berasa yakin akan diterima dan benar-benar menggantungkan harapan kepada-Nya.
   
     Rasulullah s.a.w. bersabda, "Jangan sampai salah seorang di antara kamu berucap ketika berdoa, 'Ya Allah, ampunilah dosaku jika Engkau kehendaki. Ya Allah, kasihanilah daku jika Engkau kehendaki. Tetapi, hendaklah ia memantapkan permohonan. Sesungguhnya, memantapkan doa bukan perkara yang dibenci.'"

     Rasulullah s.a.w. juga bersabda, "Apabila salah seorang di antara kamu berdoa, hendaklah dia membesarkan harapan. Sesungguhnya, tidak ada sesuatu pun yang lebih besar dari Allah s.w.t.." Baginda bersabda, "Berdoalah kepada Allah dengan keyakinan mendapat pengabulan. Dan ketahuilah bahawa Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan leka."

     Kelapan, terus-menerus dan mengulangi doa tiga kali, dan jangan berharap pengabulannya dilewatkan.

     Kesembilan, mengawali doa dengan zikir dan pujian kepada-Nya (jangan terus dengan permintaan), lalu membaca selawat untuk Nabi s.a.w. kemudian menutup doanya juga dengan zikir dan selawat.

     Kesepuluh, ini adalah etika batin yang merupakan inti dalam pengabulan doa, iaitu taubat, menebus pelbagai jenis kezaliman dan menghadapkan diri kepada Allah s.w.t. setulus hati. Yang batin inilah sebenarnya yang menjadi penyebab doa dikabulkan oleh Allah s.w.t..




P/S: BUKU BERTAJUK "DOA-DOA PARA NABI & WALI", DITULIS OLEH "SAYYID MUHAMMAD BIN 'ALAWI AL-MALIKI DAN DITERBITKAN OLEH "DR. MOHD PUZHI BIN USOP". Waallahualam :)

     

No comments:

Post a Comment