Wednesday 25 March 2015

AMINAH [ BAB 15 - KEBANGGAAN ARAB QURAISY ]




KEBANGGAAN ARAB QURAISY


Laju langkahnya, sekiranya boleh mahu sahaja dia mahu berlari sepantas kuda merentas padang pasir menuju kepada harta rampasan yang dimenangi selepas perang. Hatinya girang bukan kepalang.

     Namun bukan perasaan itu yang menyebabkan dada Abdul Mutalib berombak gembira. Bukan. Harta bukan lagi menjadi kesukaannya, tetapi hari ini dia beroleh permata hati pengganti jantung hatinya yang hilang menghadap Tuhan suatu ketika dahulu.

     Anak Abdullah, anak Aminah....

     Sampai sahaja di rumah Aminah, Abdul Mutalib deras sahaja menuju ke arah bilik tempat beradu Aminah dan puteranya.

     Pintu diketuk, kedengaran Aminah bertanya, "Siapakah itu?"

     "Ayahmu, datuk kepada anakmu."

     "Silakan masuk, wahai ayah. Ada seseorang sedang menunggu kamu."

     Seraya itu Abdul Mutalib masuk dan matanya tidak percaya kepada apa yang dilihatnya. Dadanya kembali berombak, beralun sebak. Tiada daya lagi dia menyeka air kasih yang menyentak-nyentak daripada lubuk jiwa.

     Lantas diraih dan diangkat lalu didukung dan didakap, matanya yang redup berair, dikatup rapat. Beberapa lama menyulami emosi. "Darahku dalam dirimu, hai anak. Darah bapamu Abdullah juga dalam dirimu." Barangkali itulah yang diungkapkannya dalam hati.

     Abdul Mutalib menghampiri Aminah dan berkata hiba, "Mu... Muhammad... Muhammad, wahai Aminah."

     Aminah menjawab lembut, masih tersisa letih walaupun tiada secubit sakit pun yang dirasai dirinya melahirkan puteranya itu.

     Katanya, "Ahmad, wahai ayahanda. Saya dipesan supaya cucu ayah ini dinamakan Ahmad."

     Abdul Mutalib yang masih menatap wajah suci cucunya itu membalas, "Tepat sekali, Aminah. Ahmad adalah Muhammad dan Muhammad adalah Ahmad. Dirinya pasti terpuji dalam kalangan penduduk langit dan bumi bahkan juga di sisi Tuhan."

     Abdul Mutalib teringatkan sesuatu, tradisi yang menjadi kewajipan bagi setiap bapa yang baru dikurniakan anak lelaki, kebanggaan Arab Quraisy.

     "Barakah, dapatkan saya selimut untuk cucuku ini. Saya mahu ke Kaabah dan bertawaf bersamanya. Izinkan ayah membawa Muhammad."

     Aminah mengangguk sambil tersenyum. "Silakan, ayah. Muhammad adalah milikmu dan dia juga adalah milik bani Hasyim."

     Selepas badan anak mulia itu dilitupi dengan kain selimut yang bersih dan baharu. Abdul Mutalib kemudian keluar menuju ke Kaabah. Jelas pada wajahnya terukir lukisan bahagia, yang menjadi penawar kegalauan dirinya sejak sekian lama.

     Orang Arab Quraisy berbicara sesama mereka. Mereka hanya memerhatikan gelagat Abdul Mutalib yang sedang bertawaf bahagia sambil tangannya mendukung seorang bayi.

     "Apakah itu anak Aminah? Ataupun anak siapakah yang Abdul Mutalib bawa itu?"

     "Ya, saya pasti itu adalah anak Aminah. Kasihan, dia lahir sebelum sempat mengenali ayahnya."

     "Kasihan juga kepada Aminah yang terpaksa membesarkan anak itu sendiri, tanpa bantuan dan sokongan daripada suami."

     Sesudah Abdul Mutalib bertawaf, dia segera kembali semula ke kediaman Aminah. Sedang dia meletakkan cucunya itu, dia mengunjur kata kepada Aminah. "Ya, ini adalah Muhammad. Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin Hasyim bin Abdul Manaf. Ketahuilah olehmu, hai anakku. Diri anakmu ini adalah janji dan harapan Tuhan kepada alam sejagat."

     Air mata yang tidak dapat diseka lagi, tumpah lalu membasahi pipi Aminah yang persis sahaja merah delima cahayanya. Tidak tertanggung lagi, tampak jelas pada wajahnya.

     "Sekiranya Abdullah ada... sekiranya Abdullah...." Aminah tidak mampu meneruskan.

     Abdul Mutalib segera memalingkan wajah sekali gus tubuh badannya ke arah lain dan mula melangkah tanpa menoleh kepada Aminah dia berpesan, "Jagalah Muhammad sebaiknya. Sebentar lagi sekalian pak cik, mak cik serta nenek-neneknya datang melawat. Ayah perlu ke Kaabah dahulu."

     "Baiklah, ayah. Terima kasih kerana sudi menziarahi saya dan membawa Muhammad tawaf di Kaabah. Hanya Tuhan yang dapat membalas apa yang ayah lakukan itu."

     Abdul Mutalib tidak menjawab. Bukan tidak mahu, namun tidak mampu. Tatkala langkahnya disusun menuju ke Kaabah, air mata resah dan air mata pilu mengiringinya. Air mata syukur dan hiba, bercampuran tanpa dirinya sendiri mampu mengawal.

     Beliau tetap di tepi Kaabah sambil merenung, tanpa menghiraukan kegamatan orang ramai yang bertawaf dan berdagang. Sahabat-sahabat dan para pemimpin Quraisy yang lain juga tidak berani menegur Abddul Mutalib apabila melihat keadaannya sepeti itu.

     Cuma, senggang beberapa waktu kemudian, mereka berpakat beramai-ramai pergi berjumpa Abdul Mutalib.

     "Tahniah, wahai datuk kepada anak Abdullah. Kami tumpang gembira atas kelahiran cucumu."

     "Ya, tuan. Usahlah bersedih lagi. Kami dengar anak itu adalah anak lelaki dan persis sahaja Abdullah. Kini, kamu punya penggantinya.

     Tiada respon daripada Abdul Mutalib.

     "Tanggalkanlah selimut murungmu itu, wahai Abdul Mutalib. Kamu adalah ketua kami dan kamu juga adalah pemimpin kami. Kamu sanggup membiarkan kami terkapai-kapai tanpa arah tujuan yang jelas kerana tiada yang dapat memberi kata putus asa satu-satu perkara sebagaimana kamu?"

     

No comments:

Post a Comment