Friday 20 February 2015

AMINAH [ BAB 6 - TEMPURUNG NASIB ]




TEMPURUNG NASIB


Beberapa hari selepas itu, Abdul Mutalib berbincang dengan kaum kerabat serta pembesar-pembesar Mekah yang lain berkenaaan cadangan yang diutarakan tempoh hari. Mereka mahu merujuk kepada mana-mana bomoh bagi mendapatkan nasihat ataupun jalan keluar daripada masalah yang sedang mereka hadapi bagi menyelamatkan kepala Abdullah daripada dipenggal.

     Abdul Mutalib memulakan bicara, "Selepas berfikir secara mendalam, saya dapati cadangan mendapatkan pandangan dan nasihat bomoh berkenaan ganti nazar ini boleh diterima. Soalnya sekarang, siapakah bomoh yang patut kita rujuk?"

     Orang ramai diam seketika, kemudian salah seorang daripada mereka bangun. "Saya mohon mencelah tuan-tuan yang mulia, saya kenal seorang bomoh lelaki yang hebat. Saya berjumpa dengannya beberapa tahun sudah. Dengan izin, saya syorkan kita merujuk kepada beliau."

     Tiba-tiba seorang lelaki tua berkata, "Kamu maksudkan bomoh yang tinggal di lereng bukit di sebelah barat?"

     "Ya."

     "Sekiranya begitu, beliau sudah meninggal dunia tahun lepas. Saya mendapat berita ini apabila mahu pergi mendapatkan bantuannya bulan sudah," kata lelaki itu lagi.

     Lelaki itu sedikit terkejut. "Sayang sekali, namun memang patut kerana usianya sudah lanjut."

     "Apa kata kita ke Khaibar berdekatan Yathrib, di sana ada seorang bomoh perempuan berbangsa Arab yang hebat. Ramai yang memperakuinya," kata seorang lelaki lain.

     "Benar, saya pernah mendapatkan bantuan daripadanya dan ia berhasil," tingkah seorang ibu.

     Abdul Mutalib sejak tadi diam membisu, hanya mendengar.

     Dia lantas bersuara, "Sekiranya begitu, adakah kamu semua setuju bagi mendapatkan pertolongannya ataupun ada yang membangkang?"

     Ternyata ada yang kurang berpuas hati.

     "Mengapa tidak dicari bomoh lelaki? Secara peribadi, saya ragu pada bomoh," kata seorang khalayak tegas.

     "Namun, kehebatannya sudah terbukti. Apa lagi yang lebih penting?" tegas yang lain pula.

     "Ya, kita cuba sahaja dahulu," sokong rakan lelaki itu.

     Keputusan dicapai lalu mereka mendapatkan bantuan bomoh perempuan yang tinggal di Khaibar, berdekatan Yathrib.


====================


"Mari kita bertolak!" Ketua rombong para pembesar Quraisy berteriak keras. Mentari sedang terik di atas kepala waktu itu. Mungkin sebab itulah orang Arab terkenal dengan sifat keras hati, kuat semangat dan tekun, apatah lagi mereka hidup di tengah padang pasir yang hampir gersang dan panas membahang.

     Bayangkan perjalanan di tengah lautan pasir yang sayup mata memandang, tanpa pokok mahupun air. Sekiranya mereka tidak keras hati, nescaya mereka tidak layak hidup di padang pasir.

     Menjadi tradisi Arab Jahiliah, bomoh adalah pilihan sesudah perundingan menemui jalan buntu. Bomoh mendapt tempat yang tinggi dalam hierarki masyarakat Arab Jahiliah kala itu. Lebih seminggu mereka menunggang di tengah padang pasir semenanjung Hijaz itu, akhirnya mereka sampai dan menemui bomoh wanita itu.

     Maka perundingan perundingan pun berlangsung. Kini mereka sudah punya keputusan yang akan dipersembahkan kepada kaum mereka terutama kepada Abdul Mutalib.

     Perjalanan yang memakan masa 20 hari pergi dan pulang sememangnya mendatangkan hasil yang baik. Mereka pulang dengan hati yang riang dan kepuasan yang tidak terhingga.

     Di Mekah, kepulangan rombongan dari Yathrib bagi berjumpa bomoh mendapat perhatian yang hebat. Hampir semua orang berbicara berkenaannya.

     Di suatu sudut di pasar Mekah, beberapa orang saudagar sedang berbicara sesama mereka.

     Saudagar tamar menimbulkan kerisauannya pada keputusan yang bakal berlaku. "Wahai saudaraku, apakah kalian tahu rombongan ke Yathrib sudah pulang?"

     Sahabat-sahabat saudagar itu yang juga adalah saudagar di pasar Mekah menjawab serentak, "Ya, kami tahu."

     "Entah apakah keputusan yang dibawa mereka?" soalnya lagi.

     "Kami yakin Abdullah terlepas daripada sembelihan bapanya itu," jawab saudagar kambing.

     "Mengapa kamu begitu yakin?" tanya saudagar susu pula.

     "Kita bukan tidak kenal Abdullah. Dia juga adalah sahabat kita, pemuda terbaik di kalangan kita. Siapa yang tidak senang dengan Abdullah. Semua orang di Mekah mengasihinya." Saudagar kambing menegaskan.

     "Benar, itu tidak dinafikan. Tetapi apakah itu jaminan Abdullah tidak dipenggal dan nazar Abdul Mutalib boleh berubah. Kita juga kenal Abdul Mutalib yang tegas apabila melafazkan kata-katanya." Saudagar tamar pula bersuara.

     "Saya yakin keputusan yang dibawa balik oleh rombongan akan memihak kepada Abdullah. Tuhan itu maha adil," kata saudagar yang lain.

     "Saya juga mengharapkan yang demikian," kata saudagar yang lain pula.

     "Benar, satu kerugian yang besar kepada bangsa Quraisy sekiranya pemuda sehebat Abdullah disia-siakan di bawah parang sembelihan. Dia punya masa depan yang cerah menyinar."

     Nampaknya di tempa-tempat lain juga kedengaran kata-kata yang lebih kurang sama topiknya. Namun kadang-kadang ada juga suara protes yang tidak menyetujui cara Abdul Mutalib, begitu juga suara-suara yang berani mengkritik tuhan berhala mereka dengan mempersoalkan kekuasaannya.

     Perjumpaan besar-besaran sekali lagi diadakan bagi mengisytiharkan keputusan yang dibawa balik oleh rombongan.

     Masing-masing menunggu dalam debar. Ketegangannya sedikit berkurangan apabila sudah ada khabar angin yang Abdullah terselamat daripada penyembelihan, namun ada gantinya.

     Wajah-wajah kaum kerabat Abdul Mutalib juga tidak seperti dahulu, semasa Abdullah hampir disembelih oleh bapanya sendiri. Orang ramai tidak dapat mengagak apakah keputusan yang cepat, cuma mereka tahu Abdullah terselamat.

     Apabila semua penduduk Mekah hadir, ketua rombongan memulakan bicaranya. "Wahai penduduk Mekah, kini kami sudah mendapatkan jalan penyelesaian bagi melangsaikan nazar Abdul Mutalib tanpa perlu menumpahkan darah puteranya Abdullah."

     Orang ramai tekun mendengar.

     "Perjalanan kami selama 20 puluh hari bagi berjumpa bomoh perempuan di Khaibar berdekatan Yathrib tidak sia-sia apabila beliau sendiri berkata, Abdullah boleh digantikan dengan 10 ekor unta." Belum sempat ketua rombongan itu menghabiskan kata-katanya, para hadirin sudah gegak gempita bersorak riang.

     Si ketua terpaksa mengeraskan suaranya, "Dengarlah wahai penduduk Mekah, saya belum habis berbicara!" jerkahnya.

     Semua diam serentak. dia menyambung bicara, "Selepas 10 ekor unta dikorbankan, undi dibuat sekali lagi. Sekiranya nama Abdullah masih lagi terpilih, Abdul Mutalib mesti menambah 10 ekor unta lagi sehingga nama Abdullah sudah tidak terpilih. Maka nazar Abdul Mutalib dikira diterima oleh Tuhan."

     Kegembiraan tadi bertukar sedikit gusar sehingga para hadirin tidak terkata apa-apa. Masing-masing bertanya dan menjawab kepada diri sendiri.

     "Apakah Tuhan merahmati Abdullah dengan sekali undi dan korban sahaja? Bagaimana sekiranya diundi dan terus nama Abdullah yang terpilih?" tanya seorang hadirin.

     "Sanggupkah Abdul Mutalib mengorbankan unta-untanya? Bagaimana selama sepuluh kali undi tetap juga nama Abdullah yang terpilih, ini bermaksud Abdul Mutalib terpaksa menyembelih 100 ekor unta!" soal yang lain pula.

     "Biar berapa harganya, nyawa Abdullah lebih berharga. Harta dapat boleh dicari tetapi nyawa anak sendiri tidak mampu dibeli," jawab beberapa hadirin yang berada di situ.

     "Abdul Mutalib akan papa kelak kerana Tuhan sedang menarik harta kekayaannya. Orang baik seperti Abdul Mutalib dan anaknya Abdullah tidak terlepas daripadanya." Mereka yang lain pula memberikan pendapat.

     Banyak lagi persoalan yang berlegar dalam ruangan minda kaum Quraisy. Mereka musykil, apakah Abdul Mutalib wajar dibantu ataupun dibiarkan sahaja. Sekiranya mahu dibantu pula, bagaimanakah caranya? Sekiranya dilihat dan dibiarkan sahaja, apakah betul tindakan itu? Bukankah mereka adalah kabilah, puak dan suku yang sama. Darah mereka adalah darah daripada jalur yang sama.

     "Baiklah, kami setuju. Asal sahaja Abdullah tidak dikorbankan oleh Abdul Mutalib!" Keras sahaja suara itu.

     Diikuti dengan laungan tanda menyokong tindakan itu, hampir semuanya. Mereka mengasihi Abdullah dan pada masa yang sama, dia tidak sanggup menginkari arahan Abdul Mutalib, ketua suku mereka.

     Sekali lagi pada malam itu, acara yang sama sepertimana yang berlaku berlangsung 20 hari sudah dijalankan. Undian tempurung, sama ada unta ataupun kepala Abdullah.

     Sebelum itu Ummu Hakim, saudara perempuan Abdullah merencanakan sesuatu dengan adik-beradiknya yang lain.

     Ummu Hakim mengumpulkan mereka di suatu tempat dan berkata, "Saudara sekalian, kita ini darah daging Abdullah dan Abdul Mutalib adalah ayah kandung kita. Kita semua tahu ayah adalah manusia yang berprinsip, mustahil dia berlembut tam

No comments:

Post a Comment