Friday 13 December 2013

KATA-KATA INDAH ISLAM

1) Yang besar itu nafsu. Yang singkat itu waktu. Yang dekat itu kematian. Yang susah itu keikhlasan. Yang dijauhi itu kemalasan. Yang cepat itu adalah marah. Yang berat itu ialah amanah. Yang sukar itu kesabaran. Yang lupa itu kesyukuran. Yang merosak amal itu mengumpat. Yang dinanti Allah SWT itu ialah taubat.

2) Kecantikan hakiki bukan dari wajah, melainkan cahaya yang keluar dari hati.

3) Jangan resah andai ada yang membencimu kerana masih ramai yang mencintaimu di dunia tetapi resahlah andai Allah membencimu kerana tiada lagi yang mencintaimu di akhirat.

4) Jika hari ini aku terlalu gembira, sedarkah aku dengan amaran Allah SWT. Jika aku bersedih tanpa kata, pujuklah aku dengan tarbiyah pencipta. Jika aku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan kehebatan Syurga. Jika antara kita ada tembok pemisah, ajaklah aku meleraikannya segera. Jika pernah hatimu tersebut disebabkan daku, luahkanlah agar aku dapat mengubah diriku. Ukhuwah kita untuk selamanya.

5) Tiada ungkapan perpisahaan dalam persahabatan walaupun maut menjadi noktahnya kerana seorang SAHABAT itu terlalu istimewa dalam doa saudarnya yang lain biarpun tanpa bayangnya.

6) SENYUM dan ucapkan ALHAMDULILLAH kerana ALLAH masih izinkan kita bersama mereka yang kita SAYANG.

7) Ya Allah, kuyakin bahwa takdir-Mu lebih baik dari semua yang aku inginkan, berikan aku kekuatan untuk memahami ini sebagai anugerah dari-Mu.

8) Cinta dan kasih sayang manusia hanyalah setitis jika dibandingkan dengan selautan cinta dan kasih sayang Allah. Sekiranya engkau kehilangan yang setitis itu, ia tidak akan menjejaskan kehidupanmu selagi yang selautan itu masih engkau miliki.

9) Orang yang selalu menyediakan dirinya untuk menerima nasihat maka dirinya akan mendapat penjagaan daripada Allah; orang yang membolehkan dirinya insaf dan sabar menerima nasihat orang lain, tandanya ia akan menerima kemuliaan daripada Allah; berasa hina diri dalam ibadat dan bertaat kepada Allah Taala untuk menimbulkan rasa lebih dekat kepada-Nya dan lebih menghindarkan diri daripada nasihat. (NASIHAT LUKMANUL HAKIM KEPADA ANAKNYA)

10) JADIKANLAH ALLAH SEBAGAI KEKASIH SEJATI DALAM HIDUPMU. "Orang-orang yang beriman sangat mencintai Allah." (QS. al-Baqarah : 165)

11) AKU RELA ALLAH TUHANKU, AKU RELA ISLAM AGAMAKU DAN AKU RELA NABI MUHAMMAD SAW RASUL UTUSAN ALLAH. YA ALLAH, TAMBAHKANLAH ILMUKU DAN PERTINGGIKANLAH KECERDASANKU.

12) Rasulullah bersabda bermaksud: "Berbahagialah hidup di dunia bagi orang yang mengumpul kebajikan untuk bekalan hari akhiratnya, sehingga dia memperoleh reda Tuhannya. Dan celakalah hidup di dunia, hingga dia terhalang daripada (mengerjakan) amalan untuk akhiratnya, dan lalai untuk memperoleh reda Tuhannya." -- Hadis riwayat al-Hakim

13) Hargai... "Malam itu panjang... jangan dipendekkan dengan banyak tidur... siang itu terang... jangan digelapkan dengan dosa..."

14) Ilmu sedikit yang sentiasa di amalkan lebih baik dari ilmu banyak tetapi tidak pernah diamalkan. Kalau kita rasa susah, fikir-fikirkanlah bahawa ada lagi orang yang lebih susah dari kita dan jika kita senang, ingatlah, ada lagi orang yang lebih senang dari kita. Kalau kita sentiasa berasa seronok dalam membuat kebajikan berbahagialah kita sebab itu tandanya Allah telah menerima amalan kebajikan kita. (Yang Berbahagia TG Ustaz Haron Din)

15) Beribadahlah seakan-akan engkau akan mati esok pagi dan bekerjalah seakan-akan engkau akan hidup selamanya.

16) Kebahagiaan tidak selamanya abadi. Kesedihan tidak selamanya abadi. Kemudahan tidak selamanya abadi. Kesulitan juga tidak selamanya abadi. Roda kehidupan terus berputar. Yang ada di atas akan turun kebawah. Begitu juga sebaliknya. Kesulitan adalah harga untuk membeli kemudahan. Selepas kesulitan pasti ada kemudahan. Rasulullah SAW mengatakan: "Kesulitan tidak akan mengalahkan kemudahan dua kali." Seperti juga yang telah dijanjikan Allah SWT dalam QS. Al-insyirah : 5-6 "Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan."

17) "Ya Allah sebagaimana Engkau telah cantikkan rupaku, maka cantikkanlah juga akhlakku."(HR Ahmad & Ibn Hibban)

18) Tiga hal adalah kemuliaan dunia dan akhirat: memaafkan orang yang menzalimimu, menyambung tali persaudaraan terhadap orang yang memutuskannya, dan sabar ketika engkau diperlakukan sebagai orang bodoh.

19) Happy moments, praise God. Difficult moments, seek God. Quiet moments, worship God. Painful moments, trust God. Every moments, thank God.

20) Nasihat untuk Adam dan Hawa: 1. Jangan tinggal solat, 'qada'' walaupun terbangun lewat. 2. Tutup aurat dengan sempurna, baju takmau ketat-ketat... jarang-jarang... nipis-nipis... tudung tu biarlah menutupi dada... longgar-longgarkan seluar tu... labuhkan juga baju anda~~!! lelaki pun sama... kepala lutut tu aurat~!! 3. Solat dhuha & tahajjud, jadikan solat sunat ini sebagai amalan harian... tak rugi pun kalau buat... untung lagi ada...~!! p/s :: kalau amalkan selama 40 hari berturut-turut... insyaALLAH kita akan berasa janggal jika meninggalkannya... 3 perkara ini secara tidak langsung dapat mengubah hidup kita ke arah yang lebih baik dan lebih mendekati Yang Maha Esa.

 

No comments:

Post a Comment